نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت تراکتور سازی ایران (تایرا)

نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت تراکتور سازی ایران (تایرا)

شرکت تراکتورسازی ایران با نماد تایرا در زمینه مونتاژ انواع تراکتورهای سبک، نیمه سنگین و سنگین فعالیت دارد. بازار این شرکت تا چند سال پیش کاملا انحصاری بود، اما با تغییر سیاست های دولتی رقبای دیگری نیز به این حوزه ورود کردند. با این وجود حدود 95 درصد از بازار کشور در اختیار این شرکت می باشد. ظرفیت اسمی تولید این شرکت 30 هزار دستگاه انواع تراکتور در سال می باشد که البته در سال های گذشته فقط کمی بیش از نیمی از ظرفیت شرکت فعال بوده است.

شرکت تراکتور سازی ایران در سال 1397 که عملکرد بهتری داشته موفق به فروش 16,221 تراکتور شده است که از این تعداد چیزی حدود 1000 دستگاه را صادر کرده است. ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به انحصاری بودن بازار این شرکت در ایران قیمت فروش محصولات از سوی سازمان حمایت تعیین می گردد. با توجه به نوسانات موجود در اقتصاد، شرکت در دی ماه 97 و خرداد 98 طی دو مرحله موفق به اخذ موجوز افزایش قیمت از سازمان حمایت شده است و در مرحله دوم 15 تا 19 درصد محصولات افزایش قیمت داشته اند. این افزایش نرخ ها متناسب با وضعیت افزایش قیمت محصولات اولیه شرکت نبوده است و این انتظار وجود دارد که تا انتهای سال حداقل یک نوبت دیگر شرکت افزایش نرخ داشته باشد.

شرکت طی سه ماهه بهار 464 میلیارد تومان فروش داشته است که از محل فروش 4935 دستگاه تراکتور تامین شده است. در شش ماهه شرکت 9728 دستگاه تراکتور فروخته است که مبلغ فروشرا به 1000 میلیارد تومان رسانده است. سود تلفیقی سه ماهه شرکت نیز به 148 ریال رسیده است. در تحلیل سود سال 98 فرض شده است که شرکت در کل سال 18000 دستگاه بفروشد.

بر همین اساس و با فرض یک مرحله افزایش نرخ در نیمه دوم سال این انتظار وجود دارد که شرکت در تلفیقی بتواند فروشی بالغ بر 2400 میلیارد تومان را به ثبت برساند. با احتساب افزایش نرخ در بهای تمام شده و هزینه های اداری و فروش می تواند سود خالصی در محدوده 490 میلیارد تومان را در تلفیقی برای شرکت داشت. لذا سود تحلیلی به ازای هر سهم در محدوده 260 تومان به ازای هر سهم خواهد بود. با توجه به قیمت سهم در بازار (1370 تومان مورخ 6 مهر 1398) نسبت P/E برای سهم در محدوده 5.5 به دست خواهد آمد؛ لذا می توان تایرا را یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری با دید نگهداری سهم تا انتهای سال به شمار آورد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران