توجه به نقدشوندگی در این روزهای بازار | 18 اسفند 99

توجه به نقدشوندگی در این روزهای بازار | 18 اسفند 99

سوال مهمی که شاید هر کدام از فعالین بازار سرمایه داشته باشند این است که در این شرایط بازار چه سهم هایی را برای خرید انتخاب کنند. به چه پارامترهایی در خرید سهم توجه بیشتری داشته باشند. در این متن در مورد یکی از پارامترهای مهم که نقدشوندگی است صحبت می شود.

امروز شاخص کل با رشد 24344 واحدی (2.07+ درصد) به 1,199,940 واحد دست یافت. ارزش معاملات خرد در بازار 5878 میلیارد تومان بود و شاهد 279 میلیارد تومان خروج پول بودیم.

74 درصد از نمادهای بازار (484 نماد) در دامنه منفی و 26 درصد از نمادها (170 نماد) نیز در دامنه مثبت معامله شدند.

8 درصد از نمادهای بازار (55 نماد) در صف خرید قرار داشتند و 61 درصد از نمادها (398 نماد) در صف فروش قرار گرفته بودند.

ارزش سفارشات خرید در پایان بازار 909 میلیارد تومان و ارزش صف های فروش نیز 4700 میلیارد تومان بود.

هدف از ارایه آمار فوق ذکر این نکته بود که در روزهای اخیر بحث نقدشوندگی در بازار بسیار بااهمیت تر از گذشته شده است و اگر نمادی که قصد خرید آن را دارید نقدشونده نباشد ممکن است تا مدت زیادی در صف فروش قفل شود. برای توجه به این نکته، به تاریخچه سهم خود در روزهای اخیر مراجعه کنید و ببینید که آیا سهم مورد نظر شما معامله می شود و حجم می خورد یا خیر؟ حجم معامله شده را با میانگین حجم ماه مقایسه کنید.

مشاهده تحلیل تکنیکال انواع بازارهای مالی در سایت و اپلیکیشن سیگنال

 همچنین، آیا سهم مورد نظر شما با افزایش عرضه ها در بازار خیلی سریع صف فروش می شود و در صف فروش قفل می شود یا اینکه صف فروش آن توسط بازار خریداری می شود. اگر حقیقی ها صف فروش را جمع آوری کنند نیز نکته مثبتی تلقی می شود.

بعد از اینکه صف فروش جمع شد، در صورتی که سهم دوباره صف فروش شد، حجم صف فروش را با حجم صف فروش روزهای قبل و همنیطور میانگین حجم ماه مقایسه کنید.

اگر پایین تر بود نشان می دهد این سهم می تواند در اواخر موج نزولی خود قرار داشته باشد. اما اگر دوباره صف فروش سنگینی برای آن تشکیل شد نشان می دهد هنوز این نماد فروشنده دارد و می تواند سطوح پایین تری را هم ببینید.

اگر سهمی که قصد خرید آن را دارید در این روزهای بازار نقدشونده نیست و در صف فروش قفل شده است و حتی قیمت پایانی را هم پر نمی کند، در این برهه از بازار از چنین نمادهایی دوری کنید و صبر کنید تا به تعادل برسند و سپس اقدام به خرید آنها کنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران