وحشت بورس از بودجه‌ی 1402

وحشت بورس از بودجه‌ی 1402

بعد از انتشار لایحه‌ی بودجه‌ی 1402، اکثر شرکت‌های بورسی با عرضه‌ی سهام مواجه شدند و برخی نیز به صف فروش نشستند. برخی از مهم‌ترین دلالت‌های بودجه 1402 بر بازار سهام به شرح ذیل است:

1-در بودجه 1402، سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها 40 درصد افزایش یافت و معادل هفت هزار تومان به ازای هر متر مکعب تعیین شد. این عدد در بودجه‌ی سال 1401 معادل پنج هزار تومان بوده است. علاوه بر افزایش نرخ خوراک، ضرایب قیمت سوخت نیز معادل 10 واحد درصد افزایش خواهد یافت.

2-اگر در ارقام قانون بودجه‌ی 1401 دقیق شویم، بیشترین رشد در لایحه‌ی بودجه 1402 به نسبت قانون بودجه‌ی 1401 مربوط به فروش اوراق بدهی دولتی و معادل 67 درصد بوده است.

طبیعتا عرضه شدید اوراق در بازار باعث انقباض پولی و در نتیجه‌ی کاهش عرضه‌ی پول، قیمت آن(یا همان نرخ بهره) رشد خواهد کرد. این امر P/R اوراق را به نحوی تغییر خواهد داد که جذابیت خرید آن دوچندان گردد، بنابراین رقیبی قَدَر در مقابل بورس قد عَلَم خواهد کرد.

3-بهره مالکانه معادن 33 درصد افزایش یافت و از عدد 30 هزار میلیارد تومان در بودجه‌ی سال جاری به 40 هزار میلیارد تومان در سال آینده رسید.

4- قیمت کود و بذر از سال آینده مبتنی بر قیمت تمام‌شده و تک‌نرخی می‌شود و این خبر خوبی برای گروه‌ اوره‌ای است.

روز چهارشنبه در کنار انتشار لایحه بودجه، نامه مدیرعامل ایران‌خودرو مبنی بر مخالفت با عرضه‌ی دناپلاس در بورس کالا، قوز بالا قوز شد. اگرچه در ادامه، سازمان بورس طی نامه‌ای با این موضوع مخالفت کرد، اما در پایان هفته اخباری مبنی بر ورود مجدد شورای رقابت در امر قیمت‌گذاری خودرو به گوش می‌رسید. جمع‌بندی این اخبار، سیگنال خوبی برای خودرویی‌ها نیست.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *