نگاهی به تحولات صنایع مس شهید باهنر (فباهنر)

نگاهی به تحولات صنایع مس شهید باهنر (فباهنر)

صنایع مس شهید باهنر (فباهنر) در زمینه تولید انواع تسمه، مقاطع و لوله های  برنجی و مسی فعالیت دارد. بر خلاف تصور عمومی این شرکت در واقع مصرف کننده مس می باشد و همانند فملی فعالیتی در زمینه استخراج و تولید مس ندارد. مواد اولیه مصرفی این شرکت شامل کاتد مس، اسلب برنجی، شمش روی و ضایعات مس و برنج می باشد. این مواد در واحد ذوب با ترکیب مناسب مخلوط شده و تبدیل به شمش با ابعاد مختلف برای تامین خوراک واحد های اکستروژن و نورد می شوند. محصول دیگر فباهنر مطلس می باشد که تولید آن در انحصار این شرکت بوده و در ضرب سکه مورد استفاده قرار می گیرد.

در روزهای گذشته، این سهم در بازار سرمایه از سوی فعالین مورد اقبال قرار گرفت لذا نگاهی به وضعیت بنیادی این شرکت می تواند به سرمایه گذاران دید بهتری بدهد. فباهنر در سال مالی قبل 996 میلیارد تومان فروش داشته است که پس از کسر هزینه های عملیاتی و اداری، 136 میلیارد تومان به عنوان سود عملیاتی گزارش شده است. هزینه های مالی بالا و همچنین مالیات سود خالص شرکت را به 79 میلیارد تومان رسانده است. با این اوصاف فباهنر در سال مالی قبل 70 تومان سود به ازای هر سهم گزارش کرده است.

در سه ماهه بهار شرکت 244 میلیارد تومان فروش به ثبت رسانده است که 106 درصد از مدت مشابه قبل بیشتر است. این فروش سود 13 تومانی به ازای هر سهم را برای شرکت در سه ماهه به دنبال داشته است. فباهنر در تیر مرداد با بهبود عملکرد روبرو بوده است و در دو ماهه تابستان به تنهایی توانسته است به اندازه کل بهار فروش داشته باشد. لذا با ادامه این روند در شهریور ماه توقع سود آوری مناسبی برای شش ماهه وجود دارد.

اما نکته دیگر افشای اطلاعت از سوی شرکت در زمینه فروش انواع ضایعات می باشد. این مزایده به تنهایی برای شرکت 19 میلیارد تومان سود خالص به ارمغان آورده است که از سود خالص بهار بزرگتر است. با این اوصاف پیش بینی می شود شرکت در شش ماهه سال 98 حدود 60 تومان سود به ازای هر سهم گزارش کند. اما آنچه که موجب اقبال بازر به این سهم گردید، بحث حذف 4 صفر از پول ملی و ضرب سکه های جدید بود. این موضوع با افشای اطلاعاتی که از سوی شرکت نیز انجام شد، قطعیت بیشتری پیدا کرد. با توجه به اینکه تولید مطلس در انحصار فباهنر می باشد این موضوع می تواند بر سودآوری شرکت تاثیر مهمی داشته باشد.

این شرکت به طور میانگین، سالیانه 3000 هزار تن مطلس تولید و به بانک مرکزی تحویل می داد. در سال 97 به دلیل شرایط تورمی به وجود آمده، تولید مطلس به طور کامل متوقف گردید. پس از طرح بحث حذف 4 صفر از پول ملی این شایعه مطرح شد که فباهنر امکان سودسازی ویژه ای از این موضوع خواهد داشت. شرکت طی یک شفاف سازی در روزهای اخیر اعلام کرد برای سال 98 قرارداد تولید حدود 500 تن مطلس را با بانک مرکزی منعقد کرده بود. اما با مطرح شدن بحث حذف 4 صفر، این قرارداد تعلیق گردید و شرکت در انتظار تصویب مجلس و عقد قرارداد جدید با بانک مرکزی می باشد. با توجه به این توضیحات اگر شرکت امسال 5 هزار تن مطلس با نرخ 110 میلیون تومان تولید و به فروش برساند، تقریبا سود خالص 50 میلیارد تومانی از محل این محصول برای شرکت شناسایی می شود. لذا می توان انتظار داشت اگر بحث تولید مطلس امسال آغاز گردد، بین 50 تا 100 تومان سود خالص برای فباهنر از این محل شناسایی شود. لذا با توجه به این موضوعات این سهم را می توان یکی از سهم های پر پتانسیل بازار به شمار آورد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *