مقایسه صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل | آذرماه و پاییز 98

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل | آذرماه و پاییز 98

در این گزارش از سایت سیگنال قصد داریم، مقایسه ای بین بهترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل بورس و فرابورس در بازه زمانی آذرماه و پاییز 98 انجام دهیم.

بازار بورس و جذب سرمایه های عمومی در سال 98

بازار بورس بازدهی 98 درصدی از ابتدای سال 98 تاکنون کسب کرده است. میزان بازدهی بازار داغ خرید و فروش سهام بورسی در مقایسه با سایر بازار های موازی نظیر طلا، سکه،ارز و… بسیار بالاتر بوده است.

از ابتدای سال 98 عنوان می شد که بازار سرمایه از سایر بازارهای مالی عقب مانده است و سرمایه های سرگردان از بازار طلا و ارز به سمت بورس روانه خواهد شد. پس از گذشت نه ماه از سال 98 شاهد تحقق نظر کارشناسان هستیم. سوال مهمی که در اینجا پیش می آید این است که “چطور می توان بازار بورس را به همه مردم پیشنهاد داد؟ “

همه کسانی که قصد سرمایه گذاری ساده و بی دردسری داشته باشند می توانند با مراجعه به بانک، پولشان را در حساب سپرده های رنگارنگی که بانک ها پیشنهاد می دهند، بگذارند. اما آیا به همین سادگی هم می شود وارد بازار بورس شد و سودهای حاصل از گردش چرخ تولید و صنعت در کشور هم بهره برد؟

این مسئله همواره یکی از چالش های اقتصاد های در حال توسعه بوده است. جواب این مسئله امروزه به راحتی در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

صندوق های سرمایه گذاری جانشینی خوب برای بورس

صندوق های سرمایه گذاری به انگلیسی: Mutual Fund” حلقه واسط بین سرمایه های سرگردان در جامعه با شرکت های تولیدی و صنعتی ست. طبیعتا همه مردم نه می توانند و نه لازم است که خودشان به صورت مستقیم وارد معاملات سهام شرکت ها شوند و سرمایه گذاری در دنیای امروز کار تخصصی و حرفه ای است.

صندوق ها سرمایه گذاری در دنیا نهادهای مالی هستند که به نیابت از سرمایه گذاران خرد، از قدرت سرمایه گذاری کلان بهره می برند و با تیم مدیریت حرفه ای و متخصص خود، اقدام به سرمایه گذاری می کنند. بدین طریق همه مردم می توانند به شکل غیرمستقیم در بازار سرمایه کشور سهیم شوند و از رشد و بازدهی این بازار استفاده کنند.

در این گزارش نگاهی گذرا به عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مختلط در دوره های یک ماهه و فصلی خواهیم داشت.

 صندوق های مختلط به دلیل ماهیت خود دارای ریسک متوسط هستند و قاعدتا برای آنکه ریسک خود را کنترل کنند لازم است تا با مدیریت دارایی ها در ابزار های مالی امن و کم خطر، با چشم پوشی از بازدهی بالاتر، میزان ریسک در سرمایه گذاری را کم کنند.

لازم به ذکر است که در این گزارش بازدهی تمام صندوق های سرمایه گذاری مختلط، اعم از مبتنی بر صدور و ابطال واحد ها و قابل معامله در بورس، مورد مطالعه قرار گرفته است. ابتدا به بررسی عملکرد یک ماهه صندوق های مختلط در آذر ماه 98 می پردازیم.

مقایسه بهترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل بورس و فرابورس در آذرماه 98

به سادگی می‌توان دریافت که صندوق های مختلط با تعقیب شاخص کل بازدهی مناسبی از بازار سرمایه کسب کرده اند. صندوق های مختلط حدود نیمی از پرتفوی خود را به سهام موجود در بورس اختصاص می‌دهند و نیمی دیگر را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند.

از همین رو انتظار داریم که بازدهی صندوق های مختلط تقریبا معادل 50 درصد از بازدهی شاخص های بورس باشند. جالب است بدانید که در مدت یک ماه آذر ماه 98، ضعیف ترین صندوق مختلط 7 درصد بازدهی داشته است.

مقایسه بهترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل بورس و فرابورس در آذرماه 98

صندوق های سرمایه گذاری ”  توسعه پست بانک” و ” مشترک کوثر” با ثبت بازدهی بالاتر از سایر صندوق ها، در صدر بهترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط در آذر ماه 98 قرار گرفته اند.

در آذر ماه 98 که شاخص کل با رشد حدود پنجاه هزار واحدی همراه بوده است، شاخص کل بورس بازدهی 15.77% و شاخص کل فرابورس بازدهی 14.70% را به ثبت رسانده است.

طبق نمودار بالا، 5 صندوق سرمایه گذاری مختلط برتر با بیشترین بازدهی ماهانه در آذر ماه 98 عبارت اند از:

  1. توسعه پست بانک با 12.07%
  2. مشترک کوثر با 12.03%
  3. ارمغان یکم ملل با  11.85 %
  4. کارگزاری بانک تجارت با 11.63 %
  5. ثروت آفرین پارسیان با 10.94 %

در ادامه به بررسی عملکرد فصلی صندوق های مختلط در فصل پاییز 98 می پردازیم.

مقایسه بهترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل بورس و فرابورس در پاییز 98

عملکرد عالی صندوق های مختلط حاکی از آن است که برخی از صندوق ها توانسته‌اند حتی از شاخص کل نیز جلو بزنند و بازدهی های بالاتری را به ثبت برسانند. شاید علت این امر برای کسانی که با در نظر گرفتن ریسک های مختلف آن انجام می دهند جذاب باشد.

در سه ماه گذشته بازار بورس همواره بر مدار صعودی نبود. مهر و آبان 98 با روندی خنثی و نزولی همراه شده بود و ارزش دارایی های سرمایه گذاری شده در سهام، کاهش یافته بود. این کاهش در آذر ماه 98 جبران شد.

صندوق های مختلط به دلیل ویژگی های خاص خود که در بالا به آن اشاره شد، در زمانی که بازار بورس منفی یا خنثی بود توانستند ثبات خود را بهتر از سایر رقبا در عرصه صندوق های سرمایه گذاری حفظ کنند. صندوق های مختلط حدود نیمی از دارایی ها را در اوراق با درآمد ثابت، نظیر اوراق بدهی یا سپرده های بانکی نگه می دارند. بدین شکل از تکانه های شدید بازار سرمایه در امان می مانند.

مقایسه بهترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل بورس و فرابورس در پاییز 98

در پاییز سال 98 صندوق های سرمایه گذاری ”  مشترک کوثر” و ” آرمان سپهر آشنا” با ثبت بازدهی بالاتر از سایر صندوق ها، در صدر بهترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط در پاییز 98 قرار گرفته اند. در پاییز 98 که شاخص کل با رشد پنجاه و چهار هزار واحدی همراه بوده است، شاخص کل بورس بازدهی  16.50 % و شاخص کل فرابورس بازدهی 11.67 % را به ثبت رسانده است.

طبق نمودار بالا، پنج صندوق سرمایه گذاری مختلط برتر با بیشترین بازدهی فصلی در پاییز 98 عبارت اند از:

  1. مشترک کوثر با 19.22%
  2. آرمان سپهر آشنا با 18.02%
  3. نیکوکاری میراث ماندگار پاساگاد با  15.10 %
  4. کارگزاری بانک تجارت با 14.16 %
  5. توسعه پست بانک با 14.14 %

نتیجه‌گیری

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل نشان می‌دهد که با وجود عملکرد خوب بازار بورس در سال 98، صندوق های سرمایه گذاری مختلط در بازه زمانی سه ماهه (پاییز 98) توانسته‌اند عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل داشته باشند. هرچند عملکرد ماهانه این صندوق ها در آذرماه 98 نسبت به شاخص کل بورس و فرابورس کمی ضعیف‌تر بوده اما به علت سوددهی بهتر صندوق‌های مختلط در بازه بلند مدت‌تر (سه ماهه) می‌توان نتیجه گرفت صندوق های سرمایه گذاری مختلط جایگزینی خوب و امن برای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس هستند.

تذکر: اطلاعات موجود در این گزارش بر اساس آخرین آطلاعات منتشر شده در سایت اختصاصی صندوق ها به دست آمده است و سیگنال در قبال صحت آن هیچ مسئولیتی را متوجه خود نمی داند. علاقه مندان گرامی می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه صندوق های سرمایه گذاری سیگنال مراجعه نمایند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *