مقایسه عملکرد صندوق سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل (30 مرداد تا 30 شهریور 98)

مقایسه عملکرد صندوق سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل (30 مرداد تا 30 شهریور 98)

در این گزارش میزان بازدهی صندوق سرمایه گذاری مختلط در یک ماه اخیر با شاخص کل بورس و شاخص کل فرابورس مقایسه شده است.

صندوق های سرمایه گذاری مختلط، در میان صندوق‌های سرمایه گذاری با ریسک نسبتا متوسطی فعالیت می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط دارایی‌های تحت مدیریت‌شان را به دو دسته عمده تقسیم می‌کنند. این صندوق‌ها حدود نیمی از دارایی‌ها را در اوراق بهادار با درآمد ثابت که ریسک کمی دارند سرمایه گذاری می‌کنند و نیمی دیگر را در سهام پذیرفته شده در بازار سرمایه که ریسک بالایی دارند؛ به گردش در می‌آورند. از این رو عملکرد این صندوق‌ها برآیندی از دو ابزار مالی کم‌ریسک و پرریسک خواهد بود.

بخش اندکی از پرتفوی صندوق‌ها نیز به سپرده بانکی و وجوه نقد اختصاص می‌یابد. ریسک و بازده متناظر این صندوق ها نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت بالاتر است؛ اما معمولا از صندوق‌های سهامی کمتر است. عملکرد صندوق‌های مختلط عمدتاً به پرتفوی سهام آنها و وضعیت کلی شاخص بازار سرمایه بستگی دارد.

با توجه به اینکه شاخص کل، نبض بازار بورس و فرابورس است؛ می‌توان با معیار قرار دادن آن، صندوق‌های برتر از نظر نحوه عملکرد را مورد بررسی قرار داد.

مقایسه عملکرد صندوق سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل

بالاترین سود صندوق سرمایه گذاری مختلط متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری “یکم نیکوکاری آگاه” و “مشترک آسمان خاورمیانه” با ثبت بازدهی بالاتر از سایر صندوق‌ها، در یک ماه اخیر بوده است.

در ماه منتهی به 30 شهریور 98 و در هفته‌هایی که از ابتدای ماه شاخص کل با رشد حدود چهل هزار واحدی همراه بوده است، شاخص کل بورس بازدهی 12.86% و شاخص کل فرابورس بازدهی 11.22% را به ثبت رسانده است.

طبق نمودار بالا، پنج صندوق سرمایه گذاری مختلط برتر با بیشترین بازدهی ماهانه عبارت اند از:

یکم نیکوکاری آگاه با 13.43%، مشترک آسمان خاورمیانه   با 12.97%، مشترک کوثر با 12.45%، توسعه پست بانک با 11.41% و ارمغان یکم ملل با 10.53%

مقایسه عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل نشان می‌دهد که این صندوق‌ها با کسب بازدهی نزدیک به شاخص بورس و فرابورس توانسته‌اند سرمایه‌گذاران­شان را از پتانسیل سود بازار سرمایه بهره‌مند سازند.

با توجه به اینکه صندوق‌های مختلط با سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت نیمی از سرمایه‌گذاری‌های خود را به صورت مطمئن و کم ریسک انجام می‌دهند از این نظر مشابه بانک‌ها هستند. با نگاه به عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط و مقایسه آن با سود سپرده‌های بانکی(حدود 20%سالانه) می‌توان در مورد سرمایه‌گذاری‌هایی که ریسکی بیشتر از بانک ها دارند، تصمیم‌گیری نمود. سرمایه‌گذارانی که مایلند ریسک کمتری در بازار بورس متوجه سرمایه شان شود، می توانند با خرید واحدهای این نوع صندوق‌ها از مدیریت حرفه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بهره ببرند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *