بررسی وضعیت صورت های مالی شرکت پتروشیمی نوری تا پایان آبان ماه 1398
در تاریخ 1398/04/22 شاهد عرضه اولیه نوری در بازار سرمایه بودیم. این عرضه اولیه تاکنون با جذب نزدیک به 1000 میلیارد تومان نقدینگی بزرگترین عرضه اولیه سال 98 به شمار می رود. در جریان عرضه اولیه نوری به هر کد (نفر) حداکثر 533 سهم در قیمت 31.250 ریال تخصیص یافت.
پتروشیمی نوری به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده آروماتیک در سال 1377 به عنوان یک شرکت دولتی تاسیس شد و در سال 1386 به بهره برداری تجاری رسید. در راستای اصل 44 قانون اساسی بخش عمده سهام این شرکت به عنوان یک شرکت غیر دولتی به صنایع هلدینگ خلیج فارس واگذار گردید. پتروشیمی نوری با توجه به سهم 21 درصدی آن از فروش کل هلدینگ خلیج فارس، یکی از مهم ترین شرکت های این هلدینگ به شمار می رود.
پتروشیمی نوری با ظرفیت اسمی 4.458 هزار تن در سال در رده ی اول تولید مواد مواد آروماتیکی مانند بنزن، پارازایلین، ارتوزایلین و … می باشد. پتروشیمی بوعلی سینا، بندر امام و شرکت پتروشیمی اصفهان به ترتیب در رده های بعدی این صنعت قرار دارند.
در ترکیب سهامداری پتروشیمی نوری، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 68.5%، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 15.3% و صندوق بازنشستگی کشور با 5.5% دیده می شود.
درآمدهای عملیاتی پتروشیمی نوری در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 33% افزایش پیدا کرده است. به طوری که 55% از درآمدهای شرکت در 6 ماهه امسال از محل فروش های داخلی و 45% باقی مانده از محل صادرات بوده است. نمودار زیر مهم ترین محصولات فروخته شده شرکت در داخل و خارج کشور را به تفکیک نشان می دهد.
همان طور که مشخص است برش سبک، برش سنگین، رافینیت و پارازایلین از مهم ترین محصولات شرکت به شمار می رود. محصول پارازایلین مهم ترین و با ارزش ترین محصول آروماتیکی می باشد و مبنای مقایسه و تعیین جایگاه آن ها در صنعت مربوطه به شمار می رود. مجتمع پتروشیمی نوری نیز با ظرفیت تولید 750 هزارتن در سال یکی از بزرگ ترین مجتمع های تولید مواد آروماتیک در جهان می باشد. شرکت های تولید مواد آروماتیک کویت (KARO) با ظرفیت 820 هزار تن و شرکت سانگ یانگ کره جنوبی با 600 هزار تن از دیگر شرکت های مهم تولید پارازایلین در جهان محسوب می شوند. پتروشیمی نوری نیز در 6 ماهه ی نخست امسال موفق شده نزدیک به 290 هزار تن از این محصول استراتژیک را به فروش برساند.
جدول زیر ظرفیت اسمی و تولید واقعی محصولات نوری را در شش ماهه ی نخست امسال نشان می دهد.
بهای تمام شده شرکت نیز نسبت به 6 ماهه ی سال گذشته 39 درصد افزایش پیدا کرده است. نکته قابل توجه حاشیه سود پایین شرکت می باشد. به طوری که حاشیه سود ناخالص شرکت 13.6% و حاشیه سود خالص آن 19.2% می باشد.
لازم است بدانید بهای تمام شده برخی از محصولات شرکت بیشتر از نرخ فروش آن ها می باشد که باعث شده سود شرکت کاهش یابد. نمودار زیر حاشیه سود مهم ترین محصولات پتروشیمی نوری را نشان می دهد. همان طور که مشخص است حاشیه سود ناخالص محصولات شرکت بسیار متفاوت می باشد. به عنوان مثال بهای تمام شده تولید محصول برش سبک از درآمد فروش آن بالاتر می باشد که باعث شده حاشیه سود ناخالص محصول برش سبک منفی باشد. حاشیه سود پارازایلین که هم در داخل و هم خارج کشور خریدار دارد نسبت به سایر محصولات بالاتر می باشد.
از نکات قابل تامل دیگر در صورت هالی مالی پتروشمی نوری افزایش 537 درصدی هزینه های فروش، اداری و عمومی است. دلیل عمده ی این اختلاف فاحش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تغییر رویه اینکوترمزِ (Incoterms) شرکت می باشد. اینکوترمز به مسائل مرتبط با حمل کالا از فروشنده به خریدار مربوط می شود. هزینه حمل شرکت به علت تغییر رویه فروش از FOB به CFR افزایش یافته است. در روش FOB فروشنده وقتی کالا را در روی کشتی به خریدار تحویل می دهد مسئولیت آن خاتمه می یابد. هزینه حمل و بیمه نیز با خریدار می باشد. اما در روش CFR هزینه حمل با خود شرکت می باشد که باعث شده است هزینه های فروش و اداری پتروشیمی نوری نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
کاهش درآمدها و افزایش سایر هزینه ها نیز باعث شده که سود و زیان خالص شرکت نسبت به سال قبل 31% کاهش یابد. بخش عمده کاهش درآمدهای شرکت ناشی از کاهش سود ناشی از تسعیر ارز بوده است.
در ماه آبان نیز پتروشیمی نوری بهترین عملکرد را بین سایر پتروشمی ها به ثبت رسانیده است. بررسی گزارش آبان ماه نوری نشان می دهد که فروش شرکت نسبت به مهر ماه 58% افزایش داشته است. بیشترین افزایش نیز مربوط به رافینیت و پارازایلین می باشد به طوری که فروش رافینیت نسبت به ماه گذشته 400% و پارازایلین 72% افزایش داشته است.