بررسی صورت های مالی نه ماهه سبزوا + تحلیل تکنیکال

بررسی صورت های مالی نه ماهه سبزوا + تحلیل تکنیکال

سال مالی این شرکت منتهی به شهریور ماه است. سبزوا در دوره ی نه ماهه 98، 34 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است. با اینحال بهای تمام شده کاهش بیشتری داشته که منجر به بهبود حاشیه سود ناخالص شرکت از 3.8 درصد به 9.1 شده است. سود ناخالص با 90 درصد افزایش به 3 میلیارد تومان رسیده است.

نسبت هزینه های فروش، اداری و عمومی به درآمد های عملیاتی در این شرکت بالا بوده (بیش از 15 درصد) و بیش از نیمی از آن را هزینه حقوق و دستمزد تشکیل می دهد. سایر هزینه های عملیاتی با رشدی 20 درصدی به 1.2 میلیارد تومان رسیده است. در کل عملیات شرکت با 3.4 میلیارد تومان زیان همراه بوده است.

هزینه های مالی شرکت نیز بالا است. (نسبت هزینه های مالی به درآمد های عملیاتی = 15.5 درصد) این شرکت مجموعاً 103 میلیارد تومان تسهیلات مالی دارد که نرخ سود آن 12 و 15 درصد است. در نتیجه این حجم از تسهیلات مالی سالانه 13.9 میلیارد تومان هزینه مالی برای شرکت ایجاد خواهد کرد.

از آنجایی که شرکت در عملیات خود زیان ده است، به شرکت مالیات بر درآمد تعلق نمی گیرد. در نهایت این شرکت در دوره ی 9 ماهه 8.3 میلیارد تومان زیان خالص (14 تومان زیان به ازای هر سهم) محقق کرده است.

به طور خلاصه می توان گفت عملیات سود سازیِ شرکت تحت شعاع کاهش درآمد های عملیاتی، افزایش هزینه های فروش، اداری و عمومی و افزایش هزینه های مالی به عملیات زیان سازی تبدیل شده است!

حسابرس و بازرس قانونی، گزارش توجیهیِ افزایش سرمایه 724 درصدی هیات مدیره را بررسی و با آن موافقت کرده است. در مرحله بعد باید این افزایش سرمایه به موافقت سازمان بورس و به تصویب مجمع عمومی فوق العاده برسد.

نکته حائز اهمیت اما محل این افزایش سرمایه است. شرکت سیمان لار سبزوار قصد دارد 434 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارائی های ثابت (ساختمان، تاسیسات و ماشین آلات) افزایش سرمایه دهد. این نوع افزایش سرمایه سبب افزایش استهلاک انباشته شده که این موضوع سبب کاهش سود سازی شرکت در صورت های مالی خواهد شد. این در حالی است که شرکت در آخرین صورت مالی خود زیان محقق کرده است! باید دید تاثیر این افزایش سرمایه که به گفته ی خود شرکت به منظور اصلاح ساختار مالی است، تا چه اندازه می تواند بد باشد!

*** قیمت تئوریک سهم بعد از افزایش سرمایه با توجه به قیمت فعلی (594 تومان) = 72 تومان ***

تحلیل تکنیکال سبزوا

نمودار تحلیل تکنیکال سبزوا
جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

سبزوا از آذر ماه 94 در یک روند صعودی قرار گرفته و تا کنون بیش از 950 درصد بازدهی داشته است. از منظر الیوت به نظر می رسد وارد دامنه موج (5) شده ایم. هدف اول این موج محدوده ی 800 تا 835 تومان می باشد. در صورتی که قیمت با قدرت این محدوده را شکست، اهداف دوم و سوم به ترتیب 915 تومان و محدوده ی 985 تا 1025 تومان می باشد. در صورتی که قیمت کاهش یابد، مهمترین حمایت محدوده ی 500 تومان می باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *