آیا صندوق‌های با درآمد ثابت ناجی بازار خواهند شد؟

آیا صندوق‌های با درآمد ثابت ناجی بازار خواهند شد؟

مشخصا طی شب گذشته خبر مهمی مبنی بر افزایش حد نصاب خرید «صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت» در سهام، از سوی هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر گردید. مطابق آن، صندوق‌های مزبور ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل 15 و حداکثر 25 درصد از ارزش کل دارایی خود در سهام، حق‌تقدم و اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس و واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری هستند.

مطابق مصوبه‌‌ی مزبور، صندوق‌های یادشده می‌بایست تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۹ نسبت به افزایش حداقل ۳ واحد درصد در نصاب موضوع این مصوبه در مقایسه با وضعیت فعلی (تاریخ ابلاغ این مصوبه) و تا میزان حداقل نصاب مجاز سرمایه گذاری در سرفصل یاد شده اقدام نمایند.

آیا مصوبه جدید کاری از پیش خواهد برد؟

مشخصا طی چند روز اخیر بعد از اعمال محدودیت در دامنه‌ی نوسان و نامتقارن‌سازی آن، طرف تقاضا به طرز محسوسی تضعیف شد و به واقع، انگیزه ورود و خرید برای فعالان به طرز محسوسی کاهش یافت؛ از این‌رو، صف‌های فروش سنگین و اصلاح فرسایشی رخ داد. متعاقب آن، نقدشوندگی و درنتیجه ارزش معاملات نیز به کمترین میزان خود طی سال جاری کاهش یافت. نمودار ذیل روند ارزش معاملات طی روزهای اخیر را به نمایش می‌گذارد.

صندوق‌های با درآمد ثابت ناجی بازار

از این‌رو، بورس و اوراق بهادار تهران در جهت حمایت بیشتر از بازار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ملزم به ورود و خرید بیشتر سهام کرده است. سوال اساسی این است که این قانون چه تاثیری بر روند بازار سرمایه خواهد داشت؟

مطابق اطلاعات مندرج در سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران(fipiran) ارزش کل دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت؛ حدودا معادل 305 هزار میلیارد تومان است. بنابراین 3 درصد آن معادل 9 هزار و 160 میلیون تومان خواهد بود، این بدان معنی است که تا پایان اسفندماه؛ حدودا 9 هزار میلیارد تومان خرید توسط صندوق‌های مزبور باید صورت بگیرد.

اگرچه این رقم نسبتا قابل توجه به نظر می‌رسد، اما در مقایسه با کل ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه-که معمولا حول 10 الی 15 هزار میلیارد تومان بوده است- عدد بسیار بزرگی نیست؛ به عنوان مثال، روز گذشته 6.6 هزار میلیارد تومان ارزش صفوف فروش بازار بوده است.


مشاهده آخرین گزارش‌های تحلیل صندوق های سرمایه‌گذاری در سایت و اپلیکیشن سیگنال

به نظر می‌رسد، آنچه بیش از همه، بازار را طی روزهای جاری محتاط کرده، ابهام زیادی است که در بازار ارز و روند قیمت دلار وجود دارد. در این بین، محدودسازی دامنه‌ی نوسان از سمت منفی آن، ریزش‌های بیشتر طی بازه‌ی زمانی کوتاه‌تر را غیرممکن کرده است؛ بنابراین، بازار در یک فرآیند اصلاح فرسایشی قدم گذاشته است. با وجود این، می‌توان انتظار داشت طی روزهای آتی با ورود بیشتر صندوق‌ها، نقدشوندگی و درنتیجه ارزش معاملات تا حدودی افزایش یابد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *