سیاست تبعیض قیمت در بازار خودرو | سهشنبه 28 بهمن 99

یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت خودرو انتظارات تورمی است. به عبارت دیگر در سال هایی که ما شاهد انتظارات تورمی هستیم خودرو نقش خود را از کالای مصرفی به کالای سرمایه گذاری تغییر می دهد. در نتیجه شاهد افزایش تقاضا و افزایش قیمت این محصول در بازار هستیم.
از دیگر عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت خودرو، سیاست قیمت گذاری و بهای تمام شده قیمت خودرو است. به عبارتی دیگر نوع سیاست قیمت گذاری خودرو در مواردی که شاهد التهابات ارزی هستیم سبب کاهش عرضه ها و رشد قیمت ها در بازار شده و تولید کننده گاهی از این نوع قیمت گذاری صدمه خواهد دید.
همانطور که از جدول فوق بر می اید قیمت فروش دانگ فنگ 55 میلیون تومان می باشد در حالی که قیمت بازار آن 357 میلیون تومان می باشد. همچنین فروش خودرو های دیگر نیز به همین صورت بوده است. فلذا یکی از سوالات اساسی این است علل اختلاف خیلی زیاد بین فروش خودروساز با قیمت نمایندگی و قیمت نمایندگی با قیمت بازار چیست؟
بر اساس گزارش صورت های مالی 9 ماهه ایران خودرو، فروش خودروهای پژو، سمند ، دنا و دانگ فنگ با توجه به نرخ فروش محصولات و بهای تمام شده شرکت، فروش این محصولات با زیان همراه است. این در حالی است اختلاف نرخ فروش محصولات با بازار بیش از 50 درصد قیمت می باشد.
بر اساس گزارش صورت های مالی 9 ماهه خساپا، فروش خودروهایی پراید، تیبا و آریو با توجه به نرخ فروش محصولات و بهای تمام شده شرکت، فروش این محصولات با زیان همراه است. این در حالی است که اختلاف نرخ فروش محصولات با بازار بیش از 50 درصد قیمت می باشد.