تحلیل بنیادی سآبیک (سیمان آبیک)

تحلیل بنیادی سآبیک (سیمان آبیک)

شرکت سیمان آبیک یکی از عرضه اولیه‌هایی بود که اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری به بازار عرضه شد. اخیرا نیز صورت‌های مالی 12 ماهه سال 1400 توسط حسابرس منتشر گردید و صورت سود و زیان آن نشان از سودسازی خوب این شرکت دارد.

سآبیک چقدرسود ساخته است؟

سیمان آبیک در 12 ماهه سال مالی 1400 معادل 1658 ریال سود ساخته و این نشان از رشد 77 درصدی سودسازی این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن دارد و طبق آنچه در مجمع عادی سالیانه تصویب شد، تقریبا 90 درصد سود شرکت تقسیم شده است. نمودار1 سود 12 ماهه دو سال اخیر سآبیک را به نمایش می‌گذارد.

روند صعودی سودسازی فصلی سآبیک

سوال اساسی این است که آیا سآبیک در شرایط تورمی توانسته روند صعودی سودسازی خود را حفظ نماید؟

نمودار2 این موضوع را به خوبی به تصویر می‌کشد.

مطابق نمودار فوق، کاملا مشهود است که روند سودسازی سیمان آبیک در فصول مختلف به شکل صعودی تداوم داشته. آیا این روند صعودی ادامه‌دار خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوال باید به روند فروش سآبیک مراجعه کرد.

سیگنال‌های متناقض از فروش سآبیک

طبیعتا سود آتی سآبیک بر اساس میزان فروش و هزینه‌های آن تعیین می‌گردد و بسته به تغییرات فروش، روند سودسازی آن نیز متفاوت خواهد بود. گزارش‌های سآبیک نشان از این دارد که مبلغ فروش سآبیک در هردو ماه ابتدایی سال جاری به نسبت دوره‌های مشابه سال گذشته افزایشی بوده است. نمودار3 نیز مؤید این موضوع است.

اما روند ارزش فروش ممکن است بیشتر از هرچیزی تحت تاثیر شرایط تورمی افزایش یافته باشد و نه متاثر از افزایش مقدار تولید شرکت. بنابراین اطلاع از روند مقدار فروش شرکت می‌تواند تصویر روشنی از بهبود یا عدم بهبود فعالیت شرکت را به ما بدهد.

از دو نمودار3 و 4 مشخص است که اگرچه وضعیت ارزش فروش سآبیک صعودی است، اما مقدار فروش(نمودار4) نشانگر این است که شرکت در دو ماه ابتدایی سال جاری به نسبت دوره‌های مشابه سال گذشته «مقدار فروش» کمتری داشته است. اگر در گزارش‌های شرکت دقیق‌تر شویم، این امر نه به واسطه کاهش تقاضا در بازار بلکه به دلیل کاهش «مقدار تولید» شرکت بوده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • خیلی خوبه . ازچقد سهام میشه گرف مثل یه مقدار داره بطور مثال سهام ایران خودرو میشه از سیصدهزار ب بالا خرید کمتر نمیشه مثال میگم .حالا میخام بدونم که سهام سیمان ازچه قدرمیشه گرفت تشکراگر پاسخ بدید .