جبران ضررهای گذشته در صندوق پالایشی یکم | یکشنبه 12 بهمن 99

جبران ضررهای گذشته در صندوق پالایشی یکم | یکشنبه 12 بهمن 99

قیمت معاملاتی صندوق پالایشی یکم بعد از حدود یک ماه که در روند نزولی قرار گرفته بود مجددا به قیمت پذیره نویسی اولیه صندوق یعنی 10 هزار تومان رسید.

به گزارش سیگنال، صندوق پالایشی یکم که دومین صندوق ETF دولتی بود با قیمت 10 هزار تومان پذیره نویسی شد. این صندوق در روز 11 آذرماه 99 بازگشایی و معاملات آن با نماد “پالایش” در بازار بورس انجام شد.

آیا صندوق پالایشی یکم به سود خواهد رسید؟

همانطور که در نمودار قیمت صندوق پالایشی یکم در زیر مشاهده می کنید افت قیمت این صندوق از روز بعد از پذیره نویسی شروع شد. کمترین قیمت معامله شده در صندوق پالایشی یکم 50500 ریال بود که به معنای ریزش 50 درصدی ارزش صندوق می باشد.

در آخرین روز از دی ماه 99 بود که ورق به نفع صندوق پالایشی یکم برگشت و این صندوق برای اولین بار به صف خرید رسید.

رشد بیش از 90 درصدی این صندوق یکی از شگفتی های اخیر بازار سرمایه بود.

به هر حال روزهای سبز صندوق پالایشی یکم همچنان ادامه پیدا کرد تا بالاخره در روز 11 بهمن ماه 99 دقیقا دو ماه پس از بازگشایی این صندوق در بورس، مجددا قیمت هر واحد این صندوق به 10 هزار تومان رسید. البته این بار کمی متفاوت بود.

از تابلوی روز معاملات صندوق پالایشی یکم نمایان می شود که اختلاف معناداری بین قیمت معاملاتی صندوق و NAV آن وجود دارد. در حال حاضر NAV صندوق پالایشی یکم حدود 7250 تومان است و قیمت آخرین معامله آن 10 هزار تومان.

این اختلاف نشان دهنده حباب قیمتی بیشتر از 35 درصدی در این صندوق ست.

باید دید آیا این وضعیت برای صندوق پالایشی یکم ادامه خواهد داشت یا حباب قیمتی آن خواهد ترکید.

جالب است بدانید که دیگر صندوق ETF دولتی یعنی صندوق دارا یکم هم اکنون با حباب منفی 18 درصدی مواجه است! یعنی قیمت NAV آن از قیمت معاملاتی 18 درصد بیشتر است.

تفاوتی که بین اختلاف قیمت تابلوی صندوق های دولتی و NAV آن وجود دارد سوالی بزرگ و اساسی ست و به نظر می رسد جواب آن در نقش بازارگردانی صندوق های دولتی نهفته است.

ارزش واقعی صندوق پالایشی یکم چقدر است؟

در روزهای ابتدایی بازگشایی صندوق پالایشی یکم قیمت NAV حوالی قیمت معاملاتی آن بود.

نمودار زیر قیمت آماری هر واحد سرمایه گذاری در صندوق پالایشی یکم را نشان می دهد. همانطور که واضح است ارزش هر واحد این صندوق در طی دو ماه گذشته نزولی بوده است و از بالاترین قیمت خود که 11 هزار تومان بود به 7250 تومان رسیده است.

 قیمت آماری از روی محاسبه قیمت روز دارایی های صندوق به دست می آید. در واقع قیمت روز چهار سهم صنعت پالایشی (شپنا، شتران، شبندر و شبریز) تعیین کننده قیمت آماری صندوق و NAV آن خواهند بود.

با این تفاسیر ارزش واقعی هر واحد سرمایه گذاری صندوق پالایشی یکم برابر با NAV آن و در حدود 7250 تومان است.

پرتفوی صندوق پالایشی یکم

طبق آخرین صورت وضعیت منتشر شده در سایت صندوق، پرتفوی صندوق پالایشی یکم در یک ماه گذشته بدون تغییر بوده است و خرید و فروشی از طرف صندوق در آن رخ نداده است.

مدیر صندوق پالایشی یکم که موظف است بازارگردانی این صندوق را نیز انجام دهد در ماه منتهی به 30 دی ماه 99 هیچ گونه تحرکی نداشته است.

ملاحظه می شود که سهم نماد “شپنا” بیش از دیگر نمادهاست. نمادهای “شتران” و “شبندر” تقریبا مساوی هم هستند و نماد “شبریز” کمترین درصد از پرتفوی صندوق پالایشی یکم را از آن خود کرده است.

تحلیل شاخص فرآورده های نفتی

رشد شاخص از پایین ترین سطح تا کنون 30 درصد بوده است. در همین مدت صندوق پالایشی یکم 3 برابر بیشتر رشد داشته است. در حال حاضر محدوده 3 میلیون 700 هزار واحد تا 4 میلیون و 100 هزار منطقه حساسی برای تصمیم گیری ادامه روند نزولی یا شکست خط روند به سمت بالاست.

اگر خطر روند بلند مدت این شاخص شکسته شود می توان انتظار داشت که وضعیت صندوق پالایشی یکم نیز بهتر شود و به سود دهی برسد. در وضعیت کنونی با توجه به سابقه افت شدید قیمت صندوق احتمالا بسیاری از سرمایه گذاران صندوق پالایشی یکم تصمیم خواهند گرفت که واحدهای خود را در قیمت سر به سر به فروش برسانند. بنابراین انتظار حجم بالای معاملات در روزهای آینده را خواهیم داشت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران