کارنامه صندوق دارا یکم و صندوق پالایشی یکم در سال 99

کارنامه صندوق دارا یکم و صندوق پالایشی یکم در سال 99

صندوق‌های ETF دولتی در سال 99 از جنبه های مختلفی مهم و قابل بررسی هستند. جنبه های مثبت و منفی زیادی را می توان در این باره برشمرد.

آشنایی عمومی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مهمترین مزیت صندوق‌های دولتی برای بازار سرمایه مطرح شدن “نهاد صندوق سرمایه گذاری” برای ورود به بازار بورس و معرفی این ابزار های نوین مالی می باشد.

این مسئله می تواند برای آینده بازار بورس خوب باشد و در بلند مدت امید داشت که سرمایه گذاری های انفرادی و غیر حرفه ای جای خود را به سرمایه گذاری غیرمستقیم و حرفه ای، از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری بدهد.

همین جا می توان به جنبه منفی صندوق های ETF دولتی نیز اشاره کرد. تجربه سود شیرین در صندوق دارا یکم و ضررهای تلخ در صندوق پالایشی یکم تصویری کاریکاتوریزه از صندوق‌های سرمایه گذاری ارائه داد که نمی تواند اتفاق خوبی باشد.

تا پیش از این اکثر سرمایه گذاران با صندوق‌های سرمایه گذاری آشنا نبودند اما اکنون با ورود صندوق های ETF دولتی این آشنایی رخ داده است اما نه چندان دقیق. چرا که صندوق های دولتی نوع خاصی از صندوق های سرمایه گذاری هستند که مشابه آن تا پیش از آنها وجود نداشته است.

تغییر در قوانین ساختاری صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس برای عرضه صندوق های دولتی، شناختی غیر دقیق و مخالف با قوانین فعلی صندوق های سرمایه گذاری را رقم زده است.

برای مثال صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام موظف هستند دارایی های خود را در سبدی از صنایع و شرکت‌های متنوع قرار دهند تا از ریسک سرمایه گذاری بکاهند در حالی که در صندوق‌های ETF دولتی چنین قانونی نادیده گرفته شده است. به نظر می رسد عرضه سهام دولتی در قالب صندوق ETF مهمتر از رعایت قوانین در تاسیس و مدیریت صندوق سرمایه گذاری بوده است!

با این حال امیدواریم تجربه عرضه صندوق‌های ETF دولتی برای آینده بازار سرمایه کشور مفید باشد و باعث دورتر شدن سرمایه گذاران از صندوق‌های سرمایه گذاری نشود.

با این توضیحات در ادامه همراه ما باشید تا نگاهی گذرا به عملکرد صندوق های ETF دولتی داشته باشیم و ببینیم صندوق واسطه گری مالی یکم (دارا یکم) و صندوق پالایشی یکم (پالایش) چه سوابقی را ثبت کرده اند.

معیارصندوق دارا یکمصندوق پالایشی یکم
تاریخ آغاز فعالیت1399/04/041399/09/09
بازدهی از تاریخ تاسیس تا کنون21%- 29%- 
بازدهی از قیمت مبنای 10 هزار تومان تا کنون50%13%
مالکیت حقیقی98.1%90.7%
تعداد سهام حقیقی568 میلیون1206 میلیون
مالکیت حقوقی1.9%9.3%
تعداد سهام حقوقی11 میلیون124 میلیون
تعداد روزهای معاملاتی177 روز72 روز
تعداد مشارکت کنندگان در پذیره نویسیسه میلیون و ۴۸۱ هزار نفرسه میلیون و 800 هزار نفر
ارزش کل مشارکت در پذیره نویسی6  هزار میلیارد تومان۱۳ هزار و هفتصد میلیارد تومان
تعداد واحدهای سرمایه گذاری588,283,0821,324,273,348
کل خالص ارزش دارایی ها10 هزار و 180 میلیارد تومان9 هزار و 860 میلیارد تومان
بیشترین نوسان مثبت قیمت82%103%
بیشترین نوسان منفی قیمت70%60%
ارزش سهام بازارگردانی شده295  میلیارد تومان660 میلیارد تومان
مدیر صندوقشركت تامين سرمايه بانك مسكنشركت تامين سرمايه نوين
میانگین حجم معاملات ماهانه25 میلیون سهم66 میلیون سهم
حباب قیمت (اختلاف قیمت تابلو با NAV)22%-+10%
برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *