سیگنال‌های منفی از شاخص مدیران خرید

سیگنال‌های منفی از شاخص مدیران خرید

طبق آخرین گزارش‌ها، شاخص مدیران خرید(شاخص PMI) مربوط به تیرماه 1401 در محدوده‌ی مناسبی قرار ندارد. بر اساس نظرسنجی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در تیرماه معادل 50.1 واحد بوده است. طبق تعریف و فرمول شاخص مدیران خرید، این بدان معنی است که از نگاه مدیران خرید، اقتصاد ایران در تیرماه به نسبت ماه قبل هیچ تغییر مثبت و محسوسی نداشته است. در این مقاله به تحلیل شاخص مدیران خرید خواهیم کرد.

شاخص مدیران خرید(کل اقتصاد)
نمودار1: شاخص مدیران خرید(کل اقتصاد)

مطابق نمودار فوق، در سه ماه اخیر، شاخص PMI به طور کلی روند نزولی به خود گرفته و در حال حاضر به محدوده خنثی رسیده است که خبر خوبی برای اقتصاد نیست.

مطالعه تحلیل‌های بیشتر در کانال تلگرامی سیگنال

انقباض بخش صنعت

بر اساس داده‌های بخش صنعت، شاخص PMI این بخش نیز کاهش قابل‌توجهی داشته است و عدد آن به کمترین مقدار خود در پنج‌ماه اخیر(به جز تعطیلات فروردین‌ماه) رسیده است. بخش مربوط به تامین موجودی مواد اولیه در بخش صنعت، پایین‌ترین عدد را به ثبت رسانده است.

شاخص مدیران خرید(بخش صنعت)
نمودار2: شاخص مدیران خرید(بخش صنعت)

همچنین، از بین اجزاء بخش صنعت، زیربخش‌های صنایع چوب، وسایل نقلیه، کاغذ و مبلمان، قطعات وابسته، صنایع کانی غیرفلزی، و ماشین‌سازی و لوازم خانگی بیشترین افزایش را داشته‌اند و در نقطه‌ی مقابل، صنایع غذای، پوشاک و چرم و صنایع شیمیایی با کاهش شاخص کل مواجه شده‌اند. این ارقام و گزارش نشان از احتمال وقوع رکود در اقتصاد دارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار و مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *