تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نماد غبشهر (8 آبان ماه 1398)

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نماد غبشهر (8 آبان ماه 1398)

شرکت صنعتی بهشهر در فروردین 1330 تحت نام شرکت سهامی پنبه پاک کنی بهشهر به صورت سهامی خاص به ثبت رسید. این شرکت در سال 1333 به شرکت صنعتی بهشهر تغییر نام داد و در بهمن 1373 به شرکت سهامی عام تبدیل و در اسفند همان سال در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

در حال حاضر شرکت صنعتی بهشهر جزء واحد های تجاری فرعی شرکت صافولا بهشهر (سهامی خاص) می باشد. این شرکت تحت مالکیت شرکت صافولا عربستان سعودی می باشد.

موضوع فعالیت شرکت صنعتی بهشهر

موضوع اصلی شرکت عبارت است از تاسیس و بهره برداری از کارخانجاتِ پنبه پاک کنی، روغن کشی، تصفیه روغن و سایر کارخانجات و تولید انواع محصولات از قبیل روغن، پنبه، لینتر و کنجاله.

فعالیت شرکت در دوره مالی مورد گزارش (نه ماهه 98) کماکان تصفیه روغن خام و تولید انواع روغن های خوراکی و فروش آنها در بسته بندی متفاوت بوده است.

ظرفیت فعلی شرکت، به میزان 500 هزار تن انواع روغن نباتی جامد و مایع در سال می باشد که با سهم 25 درصدی از بازار داخلی کشور، در رده نخست فروش محصولات (روغن خوراکی و نیمه ساخته) قرار گرفته است. (لازم به ذکر است سهم بازار محصولات این شرکت نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش یافته است)

همچنین از نظر تکنولوژی، این شرکت دارای پیشرفته ترین و کامل ترین دستگاه های تصفیه و بسته بندی روغن خوراکی در سطح کشور می باشد. این شرکت در حال حاضر محصولات خود را با نام های تجاری لادن، بهار و نسترن تولید و عرضه می کند.

سرمایه و ترکیب سهامداران غبشهر

سهامدار درصد سهام
شرکت صافولای بهشهر 80 درصد
شرکت سرمایه گذاری سپه 2.2 درصد
شرکت سرمایه گذاری پارس توشه 1.8 درصد
سایر 16 درصد

وضعیت تولید و فروش

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نماد غبشهر (8 آبان ماه 1398)

سال مالی شرکت منتهی به آذر ماه است. غبشهر در نه ماه نخست سال مالی جاری به صورت میانگین، ماهانه 235 میلیارد تومان فروش داشته که این رقم در مهر ماه با افزایشِ خوبِ 20 درصدی، به 275 میلیارد تومان رسیده است. فروش ماه گذشته شرکت 287 میلیارد تومان بوده است.

شرکت صنعتی بهشهر در ده ماه نخست سال گذشته مجموعاً 2080 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که این رقم در ده ماه نخست سال جاری به 2385 میلیارد تومان رسیده است. (15 درصد فروش نسبت به سال گذشته)

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نماد غبشهر (8 آبان ماه 1398)

در حال حاضر تنها محصول این شرکت روغن نباتی آزاد می باشد. این محصول در شهریور ماه 10 درصد افزایش تولید، 15 درصد افزایش فروش و 3 درصد افزایش نرخ داشته است.

به نظر می رسد شرکت در سه ماه باقی مانده از سال، بیش از 880 میلیارد تومان فروش داشته باشد. در این صورت مجموع درآمد شرکت در این سال مالی به 3060 میلیارد تومان رسیده که سود خالصی حدود 183 میلیارد تومان (60 تومان به ازای هر سهم) خواهد داشت. در نتیجه غبشهر در حال حاضر با P/E Forward = 12.2 در حال معامله است.

بررسی صورت های مالی نه ماهه 98

غبشهر در نه ماه سال جاری مجموعاً 2180 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده اما 9 درصد افزایش یافته و به 1860 میلیارد تومان رسیده است. (در نتیجه حاشیه سود ناخالص از 7 درصد به 14 درصد افزایش یافته است) سود ناخالص شرکت با 150 درصد افزایش، به 320 میلیارد تومان رسیده است.

هزینه های مالی با 15 درصد کاهش، به 11 میلیارد تومان رسیده است. صنعتی بهشهر مجموعاً 310 میلیارد تومان تسهیلات مالیِ کوتاه مدت با نرخ 24 درصد دارد که سالانه 74 میلیارد تومان هزینه مالی برای شرکت ایجاد می کند. توجه داشته باشید نرخ سود 24 درصد کمی بالا است و باعث افزایش فشار هزینه های مالی خواهد شد.

با توجه به این که نسبت آنی این شرکت زیر 1 می باشد (عدد نرمال بین 1 تا 1.5 است) به نظر می رسد این شرکت برای تامین سرمایه در گردش خود، نیازمند تسهیلات مالی بیشتری است.

مالیات بر درآمد با افزایشی 9 درصدی، از 26 درصد به 35 درصد رسیده که رقم بالایی است. دلیل این افزایش در گزارش تفسیری صورت های مالی ذکر نشده است.

در نهایت سود خالص شرکت در دوره ی نه ماهه با 180 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به 130 میلیارد تومان (43 تومان به ازای هر سهم) رسیده است. (حاشیه سود خالص از 2.5 درصد به 6 درصد افزایش یافته که خیلی خوب ارزیابی می شود)

EPS TTM = 56  تومان

P/E TTM = 13.1

اخبار پیرامون سهم

  • غبشهر در خرداد ماه سال جاری مجوز افزایش قیمت 10 درصدی انواع روغن مایع و 20 درصدی انواع روغن نیمه جامد را از طرف سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان دریافت کرده است.
  • این شرکت در اردیبهشت ماه شش دانگ از یک قطعه زمین به مساحت 18744 متر مربع را به قیمت 5 میلیارد و 400 میلیون تومان به فروش رسانده است.

تحلیل تکنیکال غبشهر

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نماد غبشهر (8 آبان ماه 1398)
جهت مشاهده نمودار با کیفیفت بالا اینجا کلیک کنید

غبشهر از مرداد ماه سال گذشته در یک روند صعودی قرار گرفته و تا کنون بیش از 330 درصد بازدهی داشته است. از منظر موج شماری الیوت به نظر می رسد در موج (X) از موج اصلاحیِ (4) قرار گرفته ایم که به شکل یک اصلاح ترکیبی ظاهر شده است. البته در نظر داشته باشید با توجه به قانون تناوب (The Rule of Alternation) این موج اصلاحی می تواند به شکل یک مثلث (Triangle) نیز بروز کند.

هدف قیمتی این موج محدوده ی 835 تومان می باشد. در صورتی که قیمت از این محدوده برگشت داشته باشد وارد موج C شده ایم که می تواند تا 670 تومان ریزش داشته باشد در غیر این صورت به نظر می رسد با یک پهنه (Flat) مواجهیم که می تواند تا محدوده ی 960 تومان نیز صعود کند. از منظر تکنیکالی در صورت ریزش، بعید است قیمت محدوده ی 560 تومان را به طرف پایین بشکند.

در صورتی که صاحب سهم هستید، معاملات آن را در محدوده ی 835 تومان رصد کنید. اگر این محدوده با “قدرت” شکسته شد هدف بعدی خود را 960 تومان قرار دهید.

در صورتی که سهم را در اختیار نداشته و دید میان مدت دارید، پیشنهاد می کنیم تا زمان اتمام اصلاحِ قیمتی دست به معامله نزنید. از نظر زمانی این اصلاح حداقل تا حدود 40 روز دیگر ادامه خواهد داشت.

غبشهر از مرداد ماه سال گذشته در یک روند صعودی قرار گرفته و تا کنون بیش از 330 درصد بازدهی داشته است. از منظر موج شماری الیوت به نظر می رسد در موج (B) از موج اصلاحیِ (4) قرار گرفته ایم که به شکل یک زیگزاگ (ZigZag) ظاهر شده است. البته در نظر داشته باشید با توجه به قانون تناوب (The Rule of Alternation) این موج اصلاحی می تواند به شکل یک مثلث (Triangle) نیز بروز کند.

هدف قیمتی این موج محدوده ی 835 تومان می باشد. در صورتی که قیمت از این محدوده برگشت داشته باشد وارد موج C شده ایم که می تواند تا 670 تومان ریزش داشته باشد در غیر این صورت به نظر می رسد با یک پهنه (Flat) مواجهیم که می تواند تا محدوده ی 960 تومان نیز صعود کند.

در صورتی که صاحب سهم هستید، معاملات آن را در محدوده ی 835 تومان رصد کنید. اگر این محدوده با قدرت شکسته شد هدف بعدی خود را 960 تومان قرار دهید.

در صورتی که سهم را در اختیار ندارید پیشنهاد می کنیم تا زمان اتمام اصلاحِ قیمتی، دست به معامله نزنید. از نظر زمانی این اصلاح حداقل تا حدود 40 روز دیگر ادامه خواهد داشت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران