تحلیل بنیادی نماد کلوند (آپدیت مرداد 1400)

تحلیل بنیادی نماد کلوند (آپدیت مرداد 1400)

درباره کاشی و سرامیک الوند

شرکت کاشی و سرامیک الوند با نام کاشی پارس نو در سال 1363 به‌صورت سهامی خاص تأسیس گردید.

نام این شرکت در سال 1367 با تصمیم سهام‌داران از کاشی پارس نو به کاشی و سرامیک الوند تغییر کرد. پس از گذشت 10 سال از فعالیت شرکت با تصمیم سهام‌داران در انتهای 1373 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید.

در همان سال 1373 کاشی و سرامیک الوند در بورس پذیرش شد و در زیرگروه صنعت کاشی و سرامیک پذیرفته شد.

در حال حاضر سهام‌دار عمده این شرکت، سرمایه‌گذاری صدر تأمین است که حدود 70 % از سهام شرکت را در اختیار دارد.

روند سودآوری شرکت

شرکت کاشی الوند یکی از شرکت‌های همواره سود ساز در صنعت کاشی و سرامیک بوده است.

شرکت در مقطعی کاهش سودآوری را تجربه کرده است اما هیچگاه زیان‌ده نبوده و این یک امتیاز مثبت برای شرکت به‌حساب می‌آید.

 باتوجه‌به گزارش‌های منتشر شده و بررسی آماری شرکت به این نتیجه می‌رسیم. روند سودآوری شرکت از ابتدای سال 1397 شیب صعودی به خود گرفته و شرکت همواره موفق به ثبت رکوردهای بهتری نسبت به دوره‌های قبل گردیده است.

مقایسه نرخ رشد

بررسی نرخ‌های رشد و مقایسه آن با تورم می‌تواند یکی از معیارهای مهم برای انتخاب یک سهم باشد.

برای این کار کافی است عملکرد آخرین دوره را با دوره مشابه سال قبل مقایسه نمایید. اگر عدد به‌دست‌آمده از میزان تورم در طی یک سال گذشته بالاتر بود شرکت وضعیت مناسبی دارد و یکی از ملاک‌های مدنظر ما را کسب کرده است.

در زمان نگارش این گزارش تورم برآوردی بانک مرکزی 48% می‌باشد.

مقایسه دوره اول 1400 و دوره اول 1399 رشد 132% را نشان می‌دهد که تقریباً سه برابر تورم برآوردی است. در نتیجه شرکت از این لحاظ سوددهی وضعیت مناسبی دارد.

روند فروش شرکت

در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می‌توان پیش‌بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید روند فروش محصولات شرکت در چهار ماه ابتدای سال 1400 روند صعودی و روبه رشدی داشته است.

شرکت کلوند در بهار 1400 موفق به ثبت فروش 1617162 میلیون‌ریالی گردید است.

 این میزان نشان‌دهنده رشد 160% فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل است.


محصول استراتژیک کلوند

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد شرکت در حال حاضر سه محصول به بازار عرضه می‌نماید.

ازآنجاکه از بین این سه کاشی دیوار بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است در نتیجه این محصول را به‌عنوان محصول استراتژیک شرکت در نظر می‌گیریم.

نرخ فروش محصول استراتژیک

به دلیل اینکه محصول استراتژیک بیشترین میزان فروش و سودآوری را برای شرکت به ارمغان می‌آورد. رشد نرخ فروش آن به‌عنوان یک نکته مثبت برای شرکت در نظر گرفته می‌شود.

بررسی گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت نشان می‌دهد میانگین نرخ فروش در دوره ابتدای سال 1400 نسبت به دوره پایانی سال 1399 رشدی 17% داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک

بررسی میانگین میزان فروش شرکت‌ها در فصول مختلف به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم شرکت در حال حاضر در دوره رونق است یا رکود. اگر میزان میانگین فروش افزایش‌یافته بود یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد و اگر این میزان کاهشی بود نشان‌دهنده این است که شرکت وارد دوره رکود شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین فروش محصول استراتژیک شرکت نسبت به دوره قبل 9% کاهش را ثبت کرده است و در خرداد و تیرماه1400 میانگین فروش نسبت به دوره مشابه1399 کمتر بوده است و این موضوع می تواند تاثیر منفی در عملکرد شرکت داشته باشد.

عملکرد حقیقی و حقوقی

این سهم تأثیرپذیری زیادی از رفتار سهام‌داران حقیقی خود دارد و با توجه به شناوری31 درصدی این نماد، در تحلیل این نماد بررسی رفتار حقیقی ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

تطبیق قیمت و شاخص کل

مقایسه نمودار قیمت سهم و شاخص کل نشان می‌دهد این سهم در سال‌های اخیر در بیشتر مواقع رفتاری متفاوت از شاخص کل را نشان داده است.

در مقطعی که شاخص کل رشید حدود 350 % را تجربه کرده این سهم در حال درجازدن و اصلاح زمانی بوده است و زمانی که شاخص در حال اصلاح بود این سهم رشدی 200 % را تجربه کرده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *