تحلیل بنیادی فسرب | شهریور 1400

تحلیل بنیادی فسرب | شهریور 1400

یکی از مهمترین دغدغه سرمایه گذاران  بورس، شناسایی بنیان و میزان ارزندگی سهام است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس عوامل بنیادی یک سهم را بر مبنای روش کانسیلیم بررسی می‌کنیم.

اولین موردی که در مورد شرکت بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

سومین مورد شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت فروش شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر این میزان می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حال نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت ملی سرب و روی ایران

شرکت ملی سرب و روی ایران با سرمایه گذاری اولیه شرکت ملی فولاد ایران و شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۶۰ به منظور ایجاد کارخانجات تولید شمش سرب و شمش روی تأسیس شد. در سال ۱۳۶۴ عمده سهام این شرکت به بانک صنعت و معدن واگذار و در سال ۱۳۷۹در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی، عمده سهام آن به شرکت توسعه صنایع بهشهر واگذار گردیده و به عضویت بازار بورس تهران در آمد. در اسفند ماه سال ۱۳۸۲ عمده سهام شرکت ملی سرب و روی ایران توسط شرکت توسعه معادن روی ایران خریداری شد.

شرکت ملی سرب و روی ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده سرب و روی در منطقه، علاوه بر تأمین نیاز داخلی توانسته سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد، به گونه‌ای که در حال حاضر این شرکت دارای برند جهانی و معتبر با عنوان Nilz می باشد.

روند سودآوری فسرب

درباره شرکت ملی سرب و روی ایران
روند سودآوری فسرب

بررسی نمودار سودآوری شرکت رو به رشد بودن روند سودآوری شرکت را نشان می دهد.

نکته مهم در مورد این شرکت ثبت رکورد های جدید سودآوری در سه دوره آخر است.

شرکت در سه ماه اولی سال 1400 سودی معادل 1822024 میلیون ریالی به دست آورده است. سود این دوره در مقایسه با سه ماه پایان سال 1399 رشدی 27% و نسبت به سه ماه اول سال 1399 رشدی 1030% را به ثبت رسانده است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول فسرب

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول فسرب

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

 اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا خیر؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش 44%  اعلام  شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 66929% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد بیش از 1300 برابر رشد تورم است .

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول فسرب

از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت در جایگاه سوم سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد.

روند فروش فسرب

روند فروش فسرب

بررسی روند فروش شرکت نشان می دهد در سه ماه ابتدایی سال 1400 این شرکت موفق به ثبت رکوردهای بهتری از سالهای قبل گردیده است.

شرکت در سه ماه اول سال 1400 موفق به ثبت فروش 1680054 میلیون ریالی گردیده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 827% داشته است که نشان دهنده عملکرد خیره کننده در دوره شش ماه گذشته است.

بررسی محصول استراتژیک فسرب

بررسی محصول استراتژیک فسرب

شرکت در حال حاضر دو محصول شمش سرب و شمش روی به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر شمش سرب بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.

نرخ فروش محصول استراتژیک فسرب

نرخ فروش محصول استراتژیک فسرب

بررسی ها نشان می دهد که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر کاهش 1% داشته است. از جمله مهمترین عوامل موثر در قیمت این محصول قیمت های جهانی، نرخ دلار و عرضه و تقاضا است.

میزان فروش محصول استراتژیک در فسرب

میزان فروش محصول استراتژیک در فسرب

بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان می‌دهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایش‌یافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.

مقایسه‌ها نشان می‌دهد میانگین میزان فروش شرکت در سه ماه ابتدای 1400 نسبت به دوره سه ماه پایانی 1399،  76% رشد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 374% رشد داشته است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فسرب

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فسرب

بررسی رفتار حقیقی و حقوقی و تغییرات قیمت سهم نشان می دهد در یکسال گذشته بین قیمت سهام و رفتار حقوقی های سهم همبستگی بیشتری دیده می شود هر چند قدرت این همبستگی تا حدودی کم است.

تطبیق قیمت سهم و رفتار شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهم و رفتار شاخص کل بورس

مقایسه رفتار شاخص کل و فسرب نشان دهنده شباهت بالای این دو است پس می توان گفت همبستگی قوی بین شاخص و فسرب برقرار است با توجه به بزرگی ارزش بازار شرکت و تاحدودی شاخص ساز بودن این سهم، مشاهده این رفتار طبیعی است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها
وبینار پیش‌بینی ۵ بازار مالی

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام لطفا پیگیری کنید چرا این افزایش سرمایه سهام فسرب این همه طول کشید

زمان
12:30:35
بعدازظهر
تاریخ
دوشنبه
3 آبان 1400