تحلیل بنیادی سشرق | مرداد1400

تحلیل بنیادی سشرق | مرداد1400

درباره شرکت سیمان شرق

شرکت سیمان شرق به عنوان قدیمی ترین شرکت سیمانی ایران در سال 1332  با نام شرکت سیمان با سرمایه اولیه 30 میلیون ریال به ثبت رسید. شرکت پس از 4 سال در سال 1336 با بهره برداری از اولین کوره عمودی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

این شرکت در سال 1355 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و در سال 1356 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

روند سودآوری شرکت

تحلیل بنیادی سشرق | مرداد1400

نمودار سودآوری سشرق نشان می دهد روند سودآوری شرکت با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است که می تواند یک نکته منفی به حساب آید.

شرکت سیمان شرق در سه ماه اول سال 1400 معادل 1470979 میلیارد ریال سود را محقق کرده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال 1399 رشد 34% را نشان می‌دهد.

از طرفی مقایسه سود سه ماه اول 1400 و سه ماه آخر 1399 نشان می‌دهد سودآوری شرکت 37% رشد داشته است.

علارقم فراز و نشیب نرخ سود آوری و با درنظر گرفتن مثبت بودن این روند می توان گفت سشرق از نظر سودسازی در شرایط مناسبی باشد.

گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

مقایسه نرخ رشد سه ماهه اول سالهای گذشته

تحلیل بنیادی سشرق | مرداد1400

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

 اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا خیر؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش بر طبق برآوردها 44% می‌باشد.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده رشد 405%  نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد که این عدد بیش از 8 برابر رشد تورم است پس می‌توان گفت شرکت در وضعیت  مناسبی قرار دارد.

از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت بهترین سود در یک سال گذشته بوده است.

محصول استراتژیک در سشرق

تحلیل بنیادی سشرق | مرداد1400

با توجه به نمودار فوق محصول  سیمان که مصرف عمرانی و ساختمانی دارد با 73% بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده در نتیجه به عنوان محصول استراتژیک شناخته می شود.

نرخ فروش محصول استراتژیک

تحلیل بنیادی سشرق | مرداد1400

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است البته قیمت سیمان در کشور تاکنون بصورت دستوری و ابلاغی بوده است و افزایش نرخ های متعدد همشیه کمتر از انتظار کارخانه ها سیمان بوده است.

تطبیق قیمت و شاخص کل

تحلیل بنیادی سشرق | مرداد1400

مقایسه رفتار سشرق و شاخص کل نشان می دهد روند قیمتی سیمان شرق بسیار شبیه به شاخص کل است و می توان گفت همبستگی قوی بین رفتار سهم و حرکات شاخص وجود دارد!

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *