سایه برجام بر سر بورس، کدام صنایع مستعد رشد هستند؟

سایه برجام بر سر بورس، کدام صنایع مستعد رشد هستند؟

طی چند روز اخیر فضای رسانه‌ای ایران با اخبار برجامی پر شده است. بازارهای مالی نیز به اخبار مزبور واکنش متناسب و مقتضی نشان دادند. دلار بازار آزاد به محدوده‌ی کانال 25 هزار تومان کاهش یافت و دلار هرات حتی کانال 24 هزار تومان را نیز به خود دید. نمودار1 روند قیمت دلار بازار آزاد را به تصویر می‌کشد.

روند قیمت دلار

در این بین، اثر تکانه‌های برجامی بر بازار سهام نیز بسیار مشهود است. طی روزهای اخیر، بورس تهران با خروج نقدینگی مواجه بوده است، به ویژه این خروج پول از صنایع دلاری به طور واضح مشهود است. از طرفی در همین هفته، صنایع ریالی با استقابل خوبی مواجه شدند و عمده تقاضا در سمت صنایع ریالی محور بود.

کدام صنایع مقصد بعدی نقدینگی هستند؟

به طور کلی، در صورت احیای برجام، صنعت حمل و نقل، بانکداری، خودرویی، غذایی، بیمه، لیزینگ و تا حدی دارویی به میزان زیادی منتفع خواهند شد.

در حال حاضر با افزایش قیمت حمل و نقل در سطح جهانی، با رفع موانع ناشی از تحریم و ورود شرکت‌های کشتیرانی ایرانی به صنعت مزبور، می‌تواند سود خوبی برای آن‌ها ایجاد نماید.

همچنین با تسهیل انتقالات مالی و ارزی، صنعت بانکداری تا حد زیادی منتفع خواهد شد و در کنار آن، صنعت خودرو به دلیل درآمدهای ریالی و هزینه‌های بعضا دلاری، با کاهش قیمت دلار، زیانش کاهش می‌یابد. همچنین در صورت ورود خودروسازان خارجی به این عرصه و همکاری با خودروسازان داخلی، می‌تواند در آینده تا حدی به این صنعت نیز رونق دهد.

بازار سهام با این فرض که مذاکره ایران و غرب به نتایج مثبتی منتج خواهد شد، در حال پیش‌خور کردن عواید اقتصادی ناشی از آن است و اثر همه‌ی این موارد در تابلوی معاملات نیز به خوبی نمایان شده. چرا که به طور کلی در یک هفته‌ی اخیر گروه‌های ریالی به نسبت دلاری‌ها، با استقبال بیشتری همراه بوده‌اند.

همچنین در هفته‌ی جاری به احتمال زیاد گزارش مربوط به تحولات بازار مسکن نیز توسط بانک مرکزی منتشر خواهد گردید، اثر مذاکرات برجامی در این بازار را نیز در همین‌روزها می‌توان دید. در همین‌خصوص طی روزهای آتی تحلیل مفصلی ارائه خواهیم کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *