بورس چه زمانی رشد می‌کند؟

بورس چه زمانی رشد می‌کند؟

این‌روزها سوال بسیاری از فعالان بورس ایران این است که چه زمانی بورس رشد بعدی خود را شروع می‌کند؟ و چرا در دو ماه اخیر روند بورس نزولی شد؟

برای مطالعه آخرین تحلیل‌ بازارهای مالی

روند صعودی نرخ بازدهی اوراق اخزا

افزایش بازدهی اوراق اخزا می‌تواند جذابیت این بازار را برای سرمایه‌گذاران افزایش دهد. طی دوماه اخیر، روند بازدهی اوراق اخزا صعودی بوده است. نمودار1 این موضوع را به تصویر می‌کشد.

روند نرخ بازده اوراق اخزا

نرخ بازدهی 22 درصد اوراق به این معنی است که نسبت P/R آن، حوالی 4.5 است، بنابراین جذابیت آن به نسبت بسیاری از سهام که P/E بسیار بالایی دارند نیز بیشتر بوده. به ویژه به دلیل افزایش ریسک‌های جهانی در همین مدت و ریزش قیمت‌‌های کامودیتی‌ها، سرمایه‌گذاران در خرید سهام تعلل می‌کردند.

سایه ریسک‌های جهانی بر سر بورس ایران

اخیرا داده‌های اقتصادی چین نشان از کاهش شدید رشد اقتصادی آن دارد و این خود تقاضا برای کامودیتی‌ها(فولاد، نفت، مس و…) را کاهش ‌داد. تداوم این روند به زیان صادرکننده‌گان کامودیتی، من‌جمله ایران است.

همچنین، به واسطه تورم شدید که کل دنیا را فرا گرفته، بانک‌های مرکزی سیاست‌های انقباظ پولی و افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته‌اند، این موضوع فشار زیادی بر بازارهای مالی و قیمت‌های جهانی وارد کرده است. در این‌بین، بیشتر از هرچیزی شکستن رکوردهای تورمی چهل ساله‌ی اخیر توسط آمریکا و افزایش انتظارات تورمی در این کشور، انگیزه فدرال رزرو برای افزایش شدید نرخ بهره را نیز افزایش می‌دهد.

شاخص انتظارات دانشگاه میشگان نشان از این دارد که انتظارات تورمی در آمریکا با اختلاف زیاد به بالاترین نقطه‌ی خود در 10 ساله‌ اخیر رسیده است. نمودار2 نشان از این موضوع دارد.

شاخص انتظارات دانشگاه میشیگان

جهش قیمت‌ها و اوج‌گیری انتظارات تورمی در آمریکا، فدرال رزرو را بر آن داشت تا طی چندماهه‌ی اخیر، نرخ بهره را افزایش دهد، همین امر باعث ریزش بازارهای مالی شد. و شرکت‌های شاخص‌ساز و کامودیتی‌محور در بورس ایران نیز به همین نسبت تحت تاثیر قرار گرفتند.

البته در کنار قیمت‌های جهانی، قیمت دلار نیمایی نیز برای صادرکننده‌گان ایرانی بسیار مهم است و افزایش آن در دوماه اخیر، تا حدی کاهش قیمت‌های جهانی را جبران کرد؛ اما این افزایش کم‌تر از ریزش قیمت کامودیتی‌ها بوده است.

سیگنال‌های نرخ سود بین‌بانکی از کمبود نقدینگی

داده‌های بانک مرکزی نشان از این دارد که نرخ سود بین‌بانکی به بالاترین مقدار خود در 18 ماهه‌ی اخیر رسیده است. نمودار3 روند آن را نشان می‌دهد.

نرخ سود بازار بین‌بانکی

مطابق نمودار فوق، نرخ سود بین‌بانکی در مرز سقف خود(22 درصد) قرار گرفته است، این افزایش نشان از کمبود نقدینگی در بازار بین‌بانکی است و این کمبود نقدینگی، بانک‌ها را مجاب کرده تا نقدینگی را حتی با قیمت‌های بالا(21.14 درصد) نیز از یکدیگر قرض بگیرند.

آیا روند بازار صعودی می‌شود؟

بعد از مدت‌ها، امروز ارزش معاملات بورس تهران با وجود بسته بودن برخی از نمادهای بزرگ، به بیش از چهار هزار میلیارد تومان رسید که نشانه‌ی خوبی است. همچنین طی روزهای اخیر، علاوه بر اینکه بسیاری از نمادها به لحاظ تکنیکالی به نقاط مهم حمایتی رسیده‌اند، برخی گروه‌ها نیز گزارش‌های بسیار خوبی را ارائه کرده‌اند. گروه بانکی یکی از این گروه‌ها است.

همچنین گروه پالایشی، در فصل اول سال جاری، یکی از بهترین گزارش‌های فصل اول طی چند ساله‌ی اخیر را ارائه داده؛ بنابراین، به طور کلی می‌توان گفت P/E تحلیلی برخی از گروه‌ها و نمادها به بازه‌ی بسیار خوبی رسیده است. گزارش‌های خوب فصل

اول، می‌تواند از فشار فروش بکاهد و روند بازار را تغییر دهد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *