بررسی عملکرد و معرفی صندوق سرمایه گذاری بانک حکمت ایرانیان – حکمت آشنا ایرانیان (درآمد ثابت)

بررسی عملکرد و معرفی صندوق سرمایه گذاری بانک حکمت ایرانیان – حکمت آشنا ایرانیان (درآمد ثابت)

صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان قدیمی ترین صندوقی ست که شرکت سبدگردان سهم آشنا تاسیس کرده است.

صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان در تیرماه ماه سال ۱۳۸۹ با مدیریت کارگزاری سهم آشنا و ضمانت نقدشونگی شرکت بیمه دی با نوع سرمایه گذاری در سهام تاسیس گردید. این صندوق در بهمن ۱۳۹۵ از نوع سرمایه گذاری در سهام به سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمدثابت تغییر نوع داده و همچنین نسبت به تغییر ضامن نقدشوندگی از شرکت بیمه دی به بانک حکمت ایرانیان اقدام نمود.

شرکت سبدگردان سهم آشنا علاوه بر صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان، چند صندوق سرمایه گذاری دیگر نیز دارد که همگی پس از صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان تاسیس شده اند.

تقسیم بندی صندوق های سرمایه گذاری – آشنایی با صندوق درآمد ثابت

طبق تقسیم بندی سازمان بورس صندوق های سرمایه گذاری از نظر اندازه به دو دوسته صندوق های بزرگ و کوچک تقسیم می شوند. این تقسیم بندی بر اساس میزان دارایی تحت مدیریت صندوق ها تعریف می شود. صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان از نظر اندازه کوچک است.

در سالهای اخیر، عملکرد مدیران شرکت سبدگردان سهم آشنا باعث جلب توجه سرمایه گذاران شده است.  صندوق های سرمایه گذاری که تحت مدیریت این شرکت است همواره در بین گزینه های شناخته شده و پربیننده آمده است.

صندوق های درآمد ثابت برای سرمایه گذارانی که قصد دارند سرمایه گذاری کم ریسک و سودآوری داشته باشند طراحی شده است. این صندوق ها با مدیریت سرمایه های دریافتی در دارایی های مطمئن و کم ریسک نظیر اوراق قرضه، اوراق بدهی، سپرده های بانکی و… سعی می کنند بازدهی مستمر و ثابتی داشته باشند. با توجه به اصل ریسک در بازار سرمایه، هر چه از ریسک پذیری فرد کاسته شود، میزان بازدهی نیز کمتر می شود و هر چه فرد بخواهد بیشتر ریسک کند، انتظار بازدهی بالاتری نیز از سرمایه گذاری خود دارد.

پرداخت سود دوره ای صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت چگونه است؟

در میان صندوق های با درآمد ثابت، صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان جزو قدیمی ترین صندوق های سرمایه گذاری تاسیس شده می باشد. این صندوق به دلیل عملکرد پایدار و مثبتی که داشته است تمام واحدهای سرمایه گذاری اش را واگذار کرده است. در حال حاضر امکان صدور واحدهای سرمایه گذاری جدید وجود ندارد. چیزی که باعث شد به سراغ صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان برویم و عملکرد آن را بررسی کنیم، آشنایی عمیق تر خوانندگان سیگنال با صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از نظر پرداخت سود به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. برخی به صورت یک ماهه و در تاریخ مشخص سودهای پیش بینی شده را به حساب مشتریان واریز می‌کنند. برخی دیگر در بازه‌های زمانی سه ماهه یا شش ماهه تقسیم سود می‌کنند.

صندوق‌های دیگری نیز هستند که بدون تقسیم سود فعالیت می‌کنند و سرمایه‌گذاران صرفا از محل افزایش خالص ارزش دارایی‌ها و افزایش قیمت واحدهای صندوق(NAV)  کسب سود می‌کنند.

صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان از جمله صندوق هایی ست که با تقسیم سود در بازه های زمانی یک ماهه فعالیت می کند. نکته مهم درباره سود دوره ای صندوق های درآمد ثابت این است که ممکن است سود محقق شده در ماه های مختلف سال با هم تفاوت داشته باشد. تفاوت سود دوره ای در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به شرایط کلی حاکم بر بازار سرمایه و عملکرد صندوق سرمایه گذاری بر می گردد. معمولا سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت با نگاه بلند مدت (بیش از یک سال) انجام می شود و به دلیل ثبت بازدهی بالاتر توسط صندوق نسبت به بانک، این صندوق ها برای سرمایه گذاران جذاب تر است.

عملکرد صندوق سرمایه گذاری بانکی حکمت آشنا ایرانیان

عملکرد صندوق سرمایه گذاری بانکی حکمت آشنا ایرانیان

طبق عملکرد گذشته صندوق های با درآمد ثابت، تاکنون اختلاف معنی داری میان سود ماه های مختلف سال دیده نشده است. حتی بعضی از صندوق های درآمد ثابت با تضمین حداقل سود دوره ای، خیال سرمایه گذاران را آسوده تر نیز کرده اند.

برای نمونه، صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان سود تضمین شده 17% سالیانه را برای مشتریانش در نظر گرفته است. البته باید دانست که این امر در همه صندوق های با درآمد ثابت وجود ندارد و ممکن است صندوق هایی وجود داشته باشند که سود تضمین شده ای را در نظر نگرفته باشند. سرمایه گذارانی که تا پیش از این علاقه مند بودند سرمایه شان را در سپرده های مختلف بانکی به گردش در آورند؛ می توانند به عنوان انتخاب جایگزین، عملکرد صندوق های با درآمد ثابت را بررسی کنند.

پرداخت سود در صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان مشابه بانک‌ها، به صورت ماهیانه بوده و بر مبنای خالص ارزش دارایی‌های صندوق (NAV) در روز ۱۵ هر ماه محاسبه و حداکثر تا ۲ روز کاری بعد از ۱۵ام به سرمایه‌گذاران محترم پرداخت می‌گردد.‌ این امکان برای سرمایه‌گذاران وجود دارد تا با انتخاب خود تصمیم بگیرند در زمان تقسیم سود، سود حاصله به حساب مد نظرشان واریز و یا جهت صدور واحدهای سرمایه‌گذاری جدید، مجدداً در صندوق سرمایه‌گذاری گردد تا از مزایای سود مرکب آن بهره‌مند گردند.

در سیگنال گزارشات تحلیلی منظمی درباره عملکرد صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت منتشر می کنیم. علاقه مندان می توانند برای اطلاع از این گزارشات کاربردی به صفحه صندوق های سرمایه گذاری در سایت سیگنال مراجعه کنند. در ضمن بعضی از بانک ها نیز دست به کار شده اند و خودشان اقدام به تاسیس صندوق سرمایه گذاری مخصوص به خود کرده اند. برای اطلاع از صندوق های بانکی می توانید گزارش سیگنال با عنوان ” صندوق سرمایه گذاری بهتر است یا بانک؟ ” را بخوانید.

معرفی اجمالی صندوق سرمایه گذاری بانکی حکمت آشنا ایرانیان

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت حکمت آشنا ایرانیان در تیرماه سال 1389 شروع به کار کرد. این صندوق با شماره ثبت 10784 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) مجوز خود را اخذ کرده است.

عملکرد صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان بر اساس مفاد اساسنامه و امیدنامه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه است. برای دریافت اساسنامه و امیدنامه صندوق به سایت این صندوق مراجعه کرده و در قسمت دریاره ما می‌توانید فایل اساسنامه و امیدنامه نصدوق را دانلود نمایید.

وبسایت صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان         http://www.hafund.ir

شماره تماس صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان   22352555

بعد از معرفی اجمالی صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان به بررسی جزئیات بیشتری درباره این صندوق می پردازیم.

ارکان صندوق سرمایه گذاری بانکی حکمت آشنا ایرانیان

عنوان رکن عامل
ضامن نقدشوندگی بانک حکمت ایرانیان
مدیر صندوق سبد گردان سهم آشنا
مدیر ثبت کارگزاری سهم آشنا
متولی مؤسسه حسابرسی فاطر
مدیران سرمایه گذاری ساناز ذبيحي طاري، سحر باقري ، زهرا فرجي شربياني  
حسابرس مؤسسه حسابرسی بهمند

وضعیت سرمایه گذاران در صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنای ایرانیان

حقیقی / حقوقیتعداددرصد تملک
سرمایه گذاران حقیقی10371 نفر%84
سرمایه گذاران حقوقی17 نفر%16

معرفی مدیر صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت حکمت آشنا ایرانیان

مدیر صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان ، “شرکت سبدگردان سهم آشنا” می باشد.

” شرکت سبدگردان سهم آشنا ” در بازار سرمایه فعالیت های گوناگونی دارد. در تاریخ درج این مطلب ارزش دارایی های تحت مدیریت در شرکت سبدگردان سهم آشنا بالغ بر 30000میلیارد ریال گزارش شده است.

لیست صندوق های سرمایه گذاری با مدیریت شرکت سبدگردان سهم آشنا

  • صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت امین آشنا ایرانیان
  • صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت حکمت آشنا ایرانیان
  • صندوق سرمایه گذاری در سهامِ سهم آشنا
  • صندوق سرمایه‏ گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم
  • صندوق‏های سرمایه ‏گذاری اختصاصی بازارگردانی مپنا ایرانیان
  • صندوق‏های سرمایه‏ گذاری اختصاصی بازارگردانی حکمت ایرانیان یکم
  • صندوق سرمایه‏ گذاری نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص)
  • صندوق سرمایه‏ گذاری جسورانه اینوتک آشنا
  • صندوق سرمایه‏ گذاری نیکوکاری پرسپولیس

کل ارزش خالص دارایی صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت حکمت آشنا ایرانیان

کل خالص ارزش دارایی های صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان در تاریخ درج این مطلب 9,758,381,978,292 ریال است. نمودار خالص ارزش دارایی های صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان طی یک سال اخیر در زیر رسم شده است. در سه ماه گذشته(شهریور، مهر، آبان) ارزش خالص دارایی های صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان رشد چشمگیری داشته است.

کل ارزش خالص دارایی صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت حکمت آشنا ایرانیان

تعداد واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری بانکی حکمت آشنا ایرانیان

تعداد واحدهای سرمایه گذاری نزد سرمایه گذاران در صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان 9,691,646 است.

در نیمه مردادماه 98 تعداد واحدهای سرمایه گذاری صندوق، پنج میلیون واحد بود که با درخواست مدیران صندوق موافقت سازمان بورس به هشت میلیون واحد افزایش یافت. در نیمه آبان ماه 98 نیز با توجه به تمام شدن واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان و اقبال سرمایه گذاران، مجددا تعداد واحدها افزایش یافت. دو میلیون واحد سرمایه گذاری دیگر در این تاریخ به صندوق اضافه شد. هم اکنون ده میلیون واحد سرمایه گذاری در اختیار صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان است.

تعداد واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری بانکی حکمت آشنا ایرانیان

سودهای دوره ای صندوق سرمایه گذاری مشترک حکمت آشنا ایرانیان

صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان در یک سال اخیر جزو صندوق هایی بوده است که عملکرد پایدار و مثبتی داشته است. پرداخت سود سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان به صورت ماهانه و در پانزدهم هر ماه و طی دو روز کاری انجام می شود.

جدول زیر جزئیات بیشتری از بازدهی صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان در اختیار می گذارد:

شرح بازده صندوق
آبان ماه 98 1.87 %
مهر ماه 98 1.71 %
شهریور ماه 98 2.1%
سه ماهه (بهار 98) 5.91%
سه ماهه (تابستان 98) 6.14%
شش ماهه (نیمه اول سال 98) 12.52%
یک ساله (از آبان 97 تا آبان 98) 25.39%
از تاریخ تاسیس تا کنون 322.88%

همان طور که مشخص است نمی توان درصد ثابت و مشخص شده ای را برای سودهای واریزی ماهانه در نظر گرفت. در ماه هایی که عملکرد صندوق بهتر بوده باشد سودهای ماهانه نیز به مراتب مطلوب تر خواهد بود. این امر به وضعیت کلی بازار سرمایه و سیاست های مدیران آن صندوق سرمایه گذاری بستگی دارد. برای مثال در مهر ماه 98 که وضعیت بازار سرمایه در مقایسه با ماه های قبل ضعیف تر بود، بازدهی صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان نیز نسبتا ضعیف تر از سایر ماه ها بوده است.

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت حکمت آشنا ایرانیان

به دلیل الزام سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت در اواراق با درآمد ثابت، بالاترین درصد از ترکیب دارایی های این صندوق ها مربوط به اوراق بدهی یا سپرده های بانکی ست. در صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان  44.5% از دارایی ها در اوراق مشارکت قرار داده شده است. 18.1% از دارایی ها در سهام پذیرفته شده در بورس ایران سرمایه گذاری شده است.36.9% در سپرده های بانکی و 0.6% باقیمانده نیز سایر دارایی های این صندوق را تشکیل داده است.

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت حکمت آشنا ایرانیان

سهم صنایع در پورتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک حکمت آشنا ایرانیان


سهم صنایع در پورتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک حکمت آشنا ایرانیان

ریسک صندوق سرمایه گذاری مشترک حکمت آشنا ایرانیان (بتای صندوق)

ضریب بتا وسیله‌ای برای ارزیابی ریسک و بازده است. ضریب بتا معیاری است که براساس داده‌های تاریخی ارزش دارایی‌ها بدست آمده و معرف میزان ریسکی است که سرمایه‌گذار با تصاحب آن دارایی‌ها نسبت به کل بازار متحمل می‌شود.

بتا صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان برابر با 0.01 محاسبه شده است. گفتنی است اگر بتای صندوق‌سرمایه‌گذاری کوچک‌تر از یک باشد، هنگام کاهش ارزش بازار، ارزش دارایی‌های آن کمتر از بازار کاهش می‌یابد. در این حالت ریسک صندوق‌سرمایه‌گذاری در مقابل ریسک بازار پایین‌تر است.

نحوه سرمایه گذاری و خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری مشترک حکمت آشنا ایرانیان

ثبت نام و سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان به صورت حضوری و با مراجعه سرمایه گذار به شعب صندوق انجام می گیرد.

برای آشنایی با نحوه خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا ایرانیان می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود راهنمای خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری حکمت آشنا

حساب‏های بانکی صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت حکمت آشنای ایرانیان

ردیف نام بانک شماره حساب
1 آینده 0202083829003
2 سامان 849-810-1559475-1
3 ملی 0221982557001
4 حکمت ایرانیان 1114-801-1734905-1
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام و عرض ادب
    ببخشید بنده سال 94 با عنوان صندوق سرمایه‌گذاری اوراق بهادار درآمد ثابت
    سمت:سهم آشنا
    ضامن نقدشوندگی:بانک حکمت ایرانیان
    شماره ثبت:29040سازمان بورس اوراق بهادار
    شماره ثبت نزد سازمان بورس:11049
    تاریخ شروع فعالیت صندوق:26/1/1399
    الان هیچ کدوم از اوراقام نیست عضو کارگزاری مفید هستم
    هرچی تغییر کارگزار ناظر میزم میگه بعلت عدم دارایی ابطال گردید
    میشه کمک کنید نه وحکمت دارم
    سهام حکمت که کد 110داخل فیش حقوقی خورده کم میشد واسه همه ریختن جز من
    خواهشاً کمکم کنید

    • سلام دوست عزیز
      برای رصد دارایی تون به درگاه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کنید. اگه دارایی به نام شما ثبت شده باشه و در کارگزاری نشون نده در این سایت وجود داره.

  • سلام. چرا ارزش واحدهای صدور صندوق آشنا وقتی به یک میلیون رسید تا اردیبهشت و الان خردادماه هر واحدی از 200 هزار تومان شروع شده؟

  • سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم بین صندوق های سهامی به جز این صندوق سهم آشنا کدوما دیگه جریمه ی ابطال ندارن ؟

    • سلام و عرض ادب. برای اینکه بدونید صندوق انتخابی شما جریمه تعجیل در خروج داره یا نه بهتره با شماره تلفن های صندوق تماس بگیرید.