بررسی وضعیت صورت های مالی ونوین (6 ماهه 1398)

بررسی وضعیت صورت های مالی ونوین (6 ماهه 1398)

مجموع درآمد های مشاع بانک اقتصاد نوین در نیمه نخست سال جاری به 1420 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که سهم سود سپرده گذاران تغییری نکرده و 2307 میلیارد تومان بوده است. در نتیجه عملیات بانک در بخش مشاع بسیار بد بوده و زیان 885 میلیارد تومانی را ساخته است. مبلغ زیان نسبت به سال گذشته 530 درصد افزایش یافته است!

 در بخش درآمد های غیر مشاع فعالیت بانک نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. مجموع درآمد های مشاع در این دوره 6 درصد افزایش یافته و به 449 میلیارد تومان رسیده است. از این مبلغ، بیشترین سهم را (70 درصد) درآمد کارمزد دارد که به نظر می رسد قابلیت تکرار در دوره های آتی را خواهد داشت. در کل مجموع درآمد ها  با کاهش 255 درصدی نسبت به سال گذشته، به 436 میلیارد تومان زیان رسیده است.

در حالی که درآمد های بانک کاهش یافته اند، هزینه ها افزایش پیدا کرده است. جمع هزینه های ونوین 561 میلیارد تومان بوده که عمده ی آن را همانند سایر بانک ها، هزینه های کارکنان تشکیل می دهد. از آن جایی که عملیات بانک زیان ده بوده، مالیات بر درآمد به آن تعلق نگرفته است.

در نهایت این بانک در دوره ی شش ماهه 98، مجموعاً 998 میلیارد تومان زیان خالص داشته که نسبت به سال گذشته 280 درصد افزایش یافته است. این عملیات بد در حالی است که اکثر بانک ها در حال بهبود صورت های مالی خودشان هستند. در این خصوص می توان بانک های ملت و پست بانک را مثال زد.

این بانک 583 میلیارد تومان زیان انباشه داشته که 95 میلیارد تومان نیز تعدیل سنواتی خورده است. در نتیجه اگر این ارقام را با زیان خالص جمع کنیم، زیان قابل تخصیص ونوین به 1676 میلیارد تومان خواهد رسید! با توجه به سرمایه این شرکت که 1313 میلیارد تومان است، این شرکت 127 درصد سرمایه خود، زیان انباشته دارد. در نتیجه بنا به ماده 141 لایحه اصلاحیِ قانون تجارت و بر اساس ماده 14 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، امکان استفاده از معافیت مالیاتی جهت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را خواهد داشت.

پرتفوی نوین

چالش بزرگ این بانک اما خبر “عدم امکان تجدید ارزیابی دارایی ها از محل سرمایه گذاری در سهام” است. این بانک پورتفوی سرمایه گذاری بزرگی دارد. تنها ذکر این نکته کفایت می کند که بهای تمام شده ی سرمایه گذاری این شرکت در سهام، حدود 1185 میلیارد تومان می باشد. این در حالی است که مثلاً بانک اقتصاد نوین سهامدار 23 درصد از شرکت تامین سرمایه نوین (تنوین) می باشد. ارزش بازار این شرکت هم اکنون بیش از 3 هزار میلیارد تومان است که سهم ونوین حدود 700 میلیارد تومان می باشد. با توجه به بهای تمام شده ی 161 میلیارد تومانی آن، ونوین می تواند از محل این سرمایه گذاری 531 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته باشد!

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *