تغییرات جدید سایت تابلوی معاملات

تغییرات جدید سایت تابلوی معاملات

سایت tsetmc.com که بعنوان سایت تابلوی معاملات بورس ایران مشهور است طراحی نسبتا قدیمی داشته و تا مدتها با همان شکل و شمایل اولیه استفاده شده است که با گذشت زمان و تغییر استانداردهای طراحی سایت ، لزوم بازطراحی آن احساس می شود.  دامنه دوم این سایت tsetmc.ir است که همان محتوا را ارائه می دهد اما بنظر می رسد زمان بروزرسانی محتواهای این دو سایت یکسان نبوده  و برخی مواقع با کمال تعجب محتوای یکی از دامنه ها کمی عقبتر از دامنه دیگر است که این موضوع جای بررسی و اشکال زدایی دارد.

تحلیل تکنیکال انواع بازارهای مالی در سایت و اپلیکیشن سیگنال

مدیریت این سایت بعهده شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است و نام tsetmc برگرفته از سرواژه های Tehran Securities Exchange Technology Management Co به همین نام است.

قالب کلی سایت مدتها ثابت و دست نخورده بود و در برخی مواقع علاوه بر سرعت پایین پاسخگوی حجم مراجعات نبوده و در برخی روزها دسترسی به این سایت غیرممکن گردیده است. هنوز هم در برخی روزها صفحه دیدبان بازار و فیلترنویسی سایت فاقد پویایی کافی است و سبب دلخوری کاربران این بخش می شود.

پس از بروز نارضایتی های  فراوان و اعتراض فعالین بازار سرمایه نسبت به این کاستی ها، بنظر می رسد سازمان تصمیم به رفع مشکلات و بهینه سازی سایت نموده و از اواخر سال گذشته شاهد تغییراتی جزیی در برخی صفحات این سایت بوده ایم که ممکن است با تصویر و اطلاعات منابع و رفرنس های قدیمی کمی متفاوت باشد لذا درادامه سعی شده است مهمترین تغییرات این سایت مورد بررسی قرار گرفته و با کاربرهای آن بیشتر آشنا می شویم.

یکی از اولین تغییراتی که درنحوه نمایش داده های سایت ایجاد گردید استفاده از علامت کروشه “[]” بجای علامت  پرانتز “()”  در نمایش تغییرات منفی برای آخرین معامله و قیمت پایانی بوده است و بنظر می رسد بیشتر جنبه زیبا سازی داشته باشد.

معرفی و بررسی تغییرات جدید سایت تابلوی معاملات

در دکمه های بالای صفحه سایت tsetmc.com شاهد اضافه شدن دکمه های “آموزش” و “نقشه بازار” بودیم . در قسمت نقشه بازار همانند سایر پلتفرم ها گزارشی تصویری از نمای کلی معاملات ارائه می شود.

پیش از این نقشه بازار فقط از طریق سایت های بورس و فرابورس در دسترس بود و هم اکنون این مزیت به امکانات سایت اضافه شده است و بنظر می رسد بر اساس حجم معاملات تقسیم بندی شده است. از جمله نقاط ضعفی که در اینجا مشاهده می شود عدم امکان جداسازی نمادهای بورس و فرابورس، عدم امکان تغییر بازه زمانی و عدم امکان مشاهده نقشه بازار بر اساس پارامترهای دیگر است.

معرفی و بررسی تغییرات جدید سایت تابلوی معاملات

در قسمت دکمه ” آموزش” آموزشهایی توسط اساتید بازار ، بصورت متنی، صوتی و ویدیویی تهیه شده و دراختیار علاقه مندان قرار داده شده است. از جمله نکاتی که می توانست بهتر باشد طبقه بندی مطالب و همسان سازی محتوای متنی ، صوتی و ویدیویی است که جای خالی آن در این آموزشها احساس می شود.

معرفی و بررسی تغییرات جدید سایت تابلوی معاملات

تغییر بعدی که درصفحه تابلوی معاملات صورت پذیرفته، اضافه نمودن دکمه “نمودار تعاملی” به بالا سمت چپ صفحه تابلوی معاملات است که نمودار قیمتی نماد را در پلتفرم مشهور تریدینگ ویو نمایش می دهد. با اینکه بنظر می رسد هدف از ارائه این نمودار بی نیاز نمودن علاقه مندان نسبت به مراجعه به پلتفرم های دیگر باشد و قدم رو به جلویی برای سایت تلقی می شود اما پایین بودن ورژن تریدینگ ویو و نبود امکان “نمایش نمودار تعدیلی” و عدم دسترسی به نمودار لگاریتمی سبب کاهش کارایی این نمودار شده است.

معرفی و بررسی تغییرات جدید سایت تابلوی معاملات

پارامتر بعدی که نبود آن احساس می شود نمایش 5 سطر اول عرضه و تقاضا است که پیش از این با اینکه در پلتفرم های کارگزاری ها در دسترس بودند اما در تابلوی نماد فقط 3 سطر از عمق بازار در صفحه تابلوی معاملات قابل نمایش بوده که خود جای تعجب داشت. بنظر می رسد سازمان هم به این موضوع پی برده و تعداد سطرهای قابل نمایش را از 3 به 5 سطر افزایش داده است.

شاید جذابترین تغییرات این صفحه از دید علاقه مندان تابلوخوانی، اضافه نمودن جزییات بیشتر در منوی “اطلاعات تکمیلی” است . دسترسی به این دکمه از بالا سمت چپ امکان پذیر بوده و امکانات جدیدی از جمله تجمیع حجم، قیمت و امکان گرفتن خروجی فایل اکسل اضافه گرده است.

معرفی و بررسی تغییرات جدید سایت تابلوی معاملات

در قسمت گرفتن خروجی فایل اکسل ، برای اولین بار امکان تهیه فایل خروجی با داده هایی کمتر از بازه زمانی روزانه فراهم شده است. البته با اینکه لینک گرفتن خروجی “فایل اکسل بازه 30 دقیقه ای” در دسترس قرار گرفته اما متاسفانه هیچ فایل خروجی ارائه نمی شود! و احتمالا جزو امکانات آتی سایت خواهد بود!

از جمله نقاط ضعف این فایل اکسل استفاده از تاریخ میلادی ! بجای تاریخ شمسی است که استفاده از این قالب جای سوال دارد.

هر چند شاهد تغییراتی در راستای بهینه سازی سایت بوده ایم اما بنظر می رسد شرکت مدیریت فناوری بورس تهران بجای باز طراحی و بروز رسانی استانداردهای طراحی و تغییر قالب کلی سایت صرفا نسبت به ایجاد تغییراتی جزیی در سایت tsetmc.com بسنده کرده است و وجود نقص های موجود در این تغییرات از کاربردی شدن آن به میزان بسیار زیادی کاسته است و با توجه به پتانسیل های بالایی که در کشور نسبت به طراحی وبسایت وجود دارد امیدواریم شاهد تغییراتی کاربردی تر و ایجاد دسترسی آسانتر و با سرعت بالاتر برای این سایت پر کاربرد باشیم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار و مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *