صندوق دارا یکم در یکسال گذشته چگونه عمل کرد؟

صندوق دارا یکم در یکسال گذشته چگونه عمل کرد؟

با توجه به سیاستهای اقتصادی دولت مبنی بر گسترش خصوصی سازی و اتخاذ تصمیم واگذاری بخش بزرگی از سهام شرکتهای دولتی به عموم مردم، مصوب شد در گام اول سهام متعلق به دولت از سهام بانکهای صادرات، ملت، تجارت و همچنین شرکتهای بیمه البرز و بیمه اتکایی امین از طریق ایجاد صندوق سرمایه گذاری با نام “صندوق واسطه گری مالی یکم” به افراد حقیقی واگذار گردد.

واگذاری صندوق دارا یکم با همکاری معاونت اموربانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی صورت پذیرفت.

صندوق دارا یکم در یکسال گذشته چگونه عمل کرد؟

7 تیرماه سال 99 اولین روز معاملاتی صندوق دارا یکم بود. صندوقی که عنوان اولین صندوق دولتی را در بازار سرمایه یدک می کشد و شامل سهام دولت در شرکت های گروه بانکی و بیمه ای بود. پذیره‌نویسی این صندوق، ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ انجام شد و حدود 3 میلیون نفر در پذیره نویسی آن شرکت کردند. قیمت پایه هر واحد سرمایه گذاری این صندوق با اعمال تخفیف 20 درصدی، 10 هزار تومان است.

تغییرات قیمت NAV صندوق دارا یکم در یک سال گذشته

NAV صندوق دارا یکم پس از بازگشایی و آغاز معاملات در بورس، از حدود قیمتی 23 هزار تومان شروع شد و تا 31 هزار تومان هم بالا رفت. یعنی بالاترین درصد بازدهی این صندوق بر اساس NAV حدود 200% به ثبت رسید.

در حال حاضر NAV صندوق دارا یکم حدود 18 هزار و 500 تومان است و بر  اساس NAV صندوق، می توان گفت که بازدهی 85 درصدی برای کسانی که در پذیره نویسی این صندوق شرکت کرده و صندوق را به ارزش هر واحد 10 هزار تومان خریده اند؛ رقم خورده است.

صندوق دارا یکم در یکسال گذشته چگونه عمل کرد؟

تغییرات قیمت تابلوی صندوق دارا یکم در یک سال گذشته

معاملات دارا یکم در محدوده ارزش NAV صندوق و از قیمت 23 هزار تومان شروع شد و تا 33 هزار تومان هم بالا رفت. بالاترین درصد بازدهی این صندوق مطابق قیمت تابلوی معاملات حدود 230% محاسبه شد.

در حال حاضر قیمت روز تابلوی صندوق دارا یکم حدود 12 هزار و 700 تومان است و بر این اساس می توان گفت که بازدهی 27 درصدی برای کسانی که در پذیره نویسی این صندوق شرکت کرده و صندوق را به ارزش هر واحد 10 هزار تومان خریده اند؛ محقق شده است.

صندوق دارا یکم در یکسال گذشته چگونه عمل کرد؟

خریداران دارا یکم چقدر سود کردند؟

در دوره پذیره نویسی صندوق واسطه گری مالی یکم به هر متقاضی تا سقف 2 میلیون تومان از واحدهای صندوق دارا یکم اختصاص پیدا کرد.

دارا یکم، 7 تیرماه 1399 در قیمت 21 هزار تومان بازگشایی شد و با استقبال سرمایه‌گذاران، هر واحد این صندوق به مبلغ 10 هزار تومان، به 23 هزار تومان در همان روز نیز رسید. بنابراین بازدهی حداقل 100 درصدی برای خریداران صندوق دارا یکم در مدت زمان کمتر از 2 ماه به دست آمد و سرمایه 2 میلیون تومانی به بیش از 4 میلیون تومان رسید.

در تیرماه 99 بازار بورس با رشد شدید ناشی از ورود سنگین نقدینگی به بازار سرمایه همراه بود و قیمت معاملاتی صندوق دارا یکم نیز به بالاتر از میزان قیمت NAV خود رسیده بود. در نتیجه در روزهای ابتدایی بازگشایی صندوق دارا یکم شاهد ایجاد حباب مثبت قیمتی بودیم که ریسک سرمایه گذاری در صندوق را بالاتر می برد.

اما از اواسط مردادماه و با ریزش بی سابقه بورس، قیمت صندوق دارا یکم نیز رو به افول گذاشت و تا امروز 9 تیرماه 1400؛ به محدوده 12 هزار و 700 تومان رسیده است. بنابراین می توان گفت که خریداران این صندوق که در پذیره نویسی صندوق دارا یکم شرکت کرده بودند تا الان در سود حدود 27 درصدی هستند و متضرر نشده اند.

بالاترین و پایین ترین قیمت صندوق دارا یکم چند بود؟

 قیمت اولین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در اواسط تیرماه 1399 به بالاترین حد خود رسید و سرمایه‌گذاران، سهام خود را در قیمت 33 هزار تومان نیز به فروش رساندند.

این در حالی است که 22 مرداد و همزمان با شروع افت شاخص کل بازار سرمایه، روند کاهش تدریجی قیمت دارا یکم نیز آغاز شد. قیمت دارا یکم در دی ماه سال 99 به کمترین میزان خود رسید و در قیمت 9 هزار و 700 تومان معامله شد.

ارزش کل دارایی های صندوق واسطه گری مالی یکم چقدر است؟

در حال حاضر 588,283,082 واحد سرمایه گذاری از صندوق دارا یکم در اختیار عموم سرمایه گذاران قرار دارد. ارزش این دارایی ها بر اساس NAV فعلی صندوق حدود 10 هزار و 860 میلیارد تومان و بر اساس قیمت تابلوی معاملات حدود 7 هزار و 470 میلیارد تومان است. در واقع ارزش صندوق دارا یکم در بازار معاملات خرد، حدود 3 هزار و 400 میلیارد تومان پایین تر از ارزش ذاتی آن است!

ارزش ذاتی هر واحد سرمایه گذاری در صندوق دارا یکم چند تومان است؟

ارزش خالص هر واحد یا NAV در صندوق دارا یکم در تاریخ 9 تیرماه 1400 حدودا 18 هزار و 500 تومان است. در صورتی که قیمت معاملاتی این صندوق در حوالی 12 هزار و 700 تومان می باشد و اختلاف معنادار 30 درصدی را شاهد هستیم (تصویر صندوق در سایت TSETMC).

 طبق قانون سازمان بورس، برای جلوگیری از انحراف قیمتی در صندوق های قابل معامله در بورس رکن بازارگردان تعریف شده است تا با معاملات خود قیمت تابلوی صندوق را به سمت NAV که همان قیمت ذاتی صندوق است سوق دهد. در حای که در مورد صندوق های دولتی استثنایی لحاظ شده و رکن بازارگردان حذف شده است.

صندوق دارا یکم در یکسال گذشته چگونه عمل کرد؟

در رابطه با اختلاف قیمت NAV صندوق با قیمت بازاری آن، در ادامه مطلب گزیده ای از مصاحبه اختصاصی سیگنال با مدیر صندوق دارا یکم را از نظر می گذرانیم.

مشکل اصلی صندوق دارا یکم از زبان مدیر صندوق (مصاحبه اختصاصی سیگنال)

جناب آقای نصرآبادی لطفا به طور دقیق بفرمایید که برای بازارگردانی صندوق دارا یکم چه مقدار منابع مالی در اختیار مدیر صندوق قرار گرفت و سرنوشت آن چه شد؟

در اساسنامه صندوق دارا یکم آمده است که برای بازارگردانی واحدهای صندوق، 5 درصد از منابع جذب شده را باید برای بازارگردانی کنار گذاشت و 95 درصد آن برای خرید سهام دولت صرف شود.

در صندوق دارا یکم 6 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه داشتیم که 5 درصد آن که بالغ بر 295 میلیارد تومان می‌شد، برای بازارگردانی کنار گذاشته شد. این رقم برای صندوقی که 100 درصد آن شناور است، بسیار ناچیز است. ما به عنوان مدیر صندوق دارا یکم زمانی که قیمت‌ها بالای NAV بود خریدی انجام ندادیم و زمانی خرید و حمایت از صندوق را شروع کردیم که قیمت‌ها به زیر NAV رسید.

-آیا هم اکنون سرمایه ای برای انجام بازارگردانی صندوق دارا یکم باقی مانده است؟

حجم فروش در صندوق دارا یکم به شکلی بود که باید روزی 40 میلیارد تومان برای حمایت از قیمت‎ها هزینه می‌شد. به نظر شما با مبلغ 295 میلیارد تومانی که برای بازارگردانی در نظر گرفته شده بود، چقدر میتوان از قیمت صندوق حمایت کرد؟ این مقدار حتی به 10 روز هم نمی رسد. بازارگردان معمولا صندوق را در زیر قیمت NAV خریداری می کند تا از صندوق حمایت کند. حالا فرض کنید ما صندوق دارا یکم را در قیمت 23 هزار تومان و در حالی که به زیر NAV رسیده بود خریداری کردیم. در ادامه روند نزولی بازار، هم ارزش صندوق به زیر NAV می رود و هم قیمت تابلو افت می کند و هم دیگر بازارگردان منابعی برای خرید ندارد. طبیعتا در این حالت هیچ توجیهی هم برای بازارگردان ندارد که بخواهد واحدهایی را که با قیمت 23 هزار تومان خریداری کرده است را مثلا با قیمت 19 هزار تومان بفروشد تا مجددا منابعی جهت بازارگردانی صندوق تامین شود.

-به نظر شما آیا قیمت صندوق دارا یکم به NAV خواهد رسید؟

تنها زمانی می‎توان امیدوار بود که قیمت صندوق دارایکم به ارزش ذاتی خود نزدیک شود که رکن بازارگردان مستقلی برای آن در نظر گرفته شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *