دانلود اپلیکیشن

افزایش قیمت شکر چه تاثیری بر شرکت های گروه غذایی دارد؟

افزایش قیمت شکر چه تاثیری بر شرکت های گروه غذایی دارد؟

پس از انتشار خبر افزایش نرخ فروش محصولات قند وشکر، برآن شدیم تا این افزایش نرخ  را بر شرکت های گروه غذایی بررسی کنیم. از آنجا که شکر به عنوان یکی از مواد اولیه در تولید محصولات غذایی نظیر آبمیوه، بیسکویت، شکلات و … استفاده می شود پس افزایش قیمت آن سبب افزایش بخشی از بهای تمام شده محصولات می شود.

قبل از هرموضوعی باید عنوان شود که شکر به عنوان ماده اولیه در تمام شرکت هایی که در گروه محصولات غذایی بورس تهران پذیرفته شده اند استفاده نمی شود. برای مثال مواد اولیه غگل، نشاسته و ذرت است (برای تولید گلوکز)، اما غشوکو که خط تولید انواع بیسکویت و شکلات را دارد از شکر به عنوان ماده اولیه اصلی استفاده می کند.

متاسفانه در صورت های مالی شرکت ها (به جز یک نماد)، اطلاعاتی درباره میزان مصرف شکر طی دوره یا سهم شکر در بهای تمام شده محصولات، آورده نشده است، بنابراین در این گزارش محصولاتی که یکی از مواد اولیه اصلی آن، شکر است از سایر محصولات تولیدی شرکت جدا شده و درصد فروش این محصولات به کل فروش شرکت محاسبه شده است.

در خصوص جدول زیر در نظر بگیرید که اگرچه تمام درآمد فروش نماد غگرجی از محل فروش بیسکویت است، اما شکر تنها بخشی از بهای تمام شده بیسکویت است و افزایش قیمت شکر، فقط بخشی از بهای تمام شده محصول را تحت تاثیر قرار می دهد.

در واقع هدف از تهیه جدول زیر این است که مشخص شود چه میزان از فروش شرکت از محل تولید محصولاتی است که شکر نقش اصلی را در تولید آن ها دارد.

نمادمحصول تولیدیدرصد فروش محصول تولیدی از کل فروش
غگرجیانواع بیسکویت100%
غویتاانواع بیسکویت100%
غشوکوبیسکویت و شکلات100%
غصینوکیک و بیسکویت100%
غدیسآبمیوه100%
غسالمکیک و بیسکویت85%
غبهنوشآبمیوه و ماءالشعیر80%
غپینوشکلات و آدامس67%
غشاذرآبمیوه22%
غاذرپودرکیک11%
غبهارمربا و کمپوت9%
غزرپودر کیک2%
غدشتمربا1.5%
غمهرامربا4% – 5% از مواد اولیه شکر است

همانطور که از جدول بالا مشهود است تمام درآمد شرکت های غگرجی، غویتا، غشوکو، غصینو و غدیس از محل فروش محصولاتی است که شکر یکی از مواد اولیه اصلی آن هاست. به بیان بهتر افزایش نرخ شکر سبب افزایش بخشی از بهای تمام شده محصولات تولیدی این شرکت ها و کاهش سود آن ها خواهد شد. اما این مساله با شدت کمتری در خصوص شرکتی مثل غزر یا غدشت که فقط 2% از درآمد فروش آنها از کانال تولید محصولات شکری است.

باید دید آیا شرکت های فوق به منظور مقابله با افزایش هزینه مواد اولیه (شکر) چه سیاستی اتخاذ می کنند. آیا با افزایش نرخ فروش ( متناسب با افزایش بخشی از بهای تمام شده محصولات)، به مقابله با افزایش هزینه های تولید می پردازند یا با کاهش سایر هزینه ها، برای حفظ سود خود تلاش می کنند؟

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمان
12:30:35
بعدازظهر
تاریخ
پنجشنبه
13 آذر 1399