ارزشمندترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال 99

ارزشمندترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال 99

در این گزارش به معرفی سه صندوق برتر از نظر ارزش خالص دارایی در انواع صندوق های سرمایه گذاری در سال 99 می پردازیم. گفتنی ست صندوق های سرمایه گذاری در سه دسته با درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم شده اند.

ارزش بالای صندوق‌ها و قدرت پایین حقوقی‌ها!

در سال 99 به لطف دعوت همه جانبه و در اختیار گذاشتن ابزار های مختلفی نظیر صندوق های دولتی و سهام عدالت، بسیاری از مردم عادی نیز پای شان به بازار سرمایه باز شد. این شروع با ورود پول بسیار زیاد و غیر قابل کنترلی به سهام همراه بود و باعث شد رکوردهای عجیبی در رشد شاخص کل بورس به ثبت برسد. اما از نیمه مردادماه 99 تا انتهای سال، بازار خستگی طولانی مدت را از از بدن خارج کرد و باز هم رکوردهای عجیب اما این بار در جهت افت و کاهش شاخص کل بورس اتفاق افتاد.

در همین یک ساله ارزش دارایی های صندوق های سرمایه گذاری بیش از 100 درصد رشد کرد. در حالی که ارزش صندوق ها در پایان سال 98 عدد 200 هزار میلیارد تومانی را نشان می داد در انتهای سال 99 این عدد به 407 هزار میلیارد تومان رسید. 22.5 هزار میلیارد تومان از ارزش صندوق ها به تنهایی در دو صندوق ETF دولتی یعنی دارا یکم و پالایشی یکم ذخیره شد.

با این حال ارزش بالای صندوق ها و رشد دارایی آنها به کمک بازار منفی بورس نیامد و حقوقی های بزرگ هم نتوانستند از خطر کاهش ارزش سرمایه در امان بمانند.

برای نمونه صندوق ارزش کاوان آینده که یکی از صندوق های پرطرفدار بازار سرمایه شده بود تا 20 مرداد ماه سال 99 به بازدهی نقطه به نقطه سالانه 1000 درصد هم دست پیدا کرد.

اما در ادامه ریزش بی سابقه بورس بر مدیریت ریسک پذیر این صندوق غلبه کرد و در انتهای سال 99 بازدهی نقطه به نقطه سالانه آن به 170 درصد رسید.

بنابراین می توان دید که نمی شود از صندوق های سرمایه گذاری به عنوان ابزاری برای حمایت از سهام بورسی استفاده کرد. حداقل در مورد صندوق های سهامی این نگاه معتبر نیست.

نیم نگاه بازار سهام به دارایی با ارزش صندوق‌های درآمد ثابت!

صندوق های با درآمد ثابت نسبت به صندوق های سهامی وضعیت پایداری داشتند و با شیب ملایم دارایی هایشان بیشتر می شد. از طرفی بیشترین ارزش خالص دارایی ها در این نوع صندوق ها ذخیره شده است. همین امر باعث شد تا مدیران سازمان بورس دست یاری به سمت این صندوق های کم ریسک دراز کنند و با تغییر در قوانین مربوط به ترکیب دارایی های آنها، حد نصاب سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت در سهام را افزایش دهند.

البته این تصمیم در سال 99 بارها در شرایط مختلف مورد بازنگری قرار گرفت و در آخرین دستور قرار بر این شده است که حداقل 15 درصد از ترکیب دارایی این صندوق ها طی یکسال به سهام بورسی وارد شود. این امر می تواند ریسک سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت را افزایش دهد و سرمایه گذاران ریسک گریز را فراری دهد. باید دید وضعیت بورس در سال 1400 چگونه خواهد شد و سهام به کدام سمت متمایل خواهند شد. شاید با برگشتن بازار به روند صعودی، این اتفاق به نفع صندوق های با درآمد ثابت تمام شود.

در ادامه ارزشمندترین صندوق های سرمایه گذاری حاضر در بازار سرمایه کشور را در انواع صندوق های “با درآمد ثابت”، “سهامی” و “مختلط” معرفی خواهیم کرد.

ارزشمندترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در سال 99

نام صندوقخالص ارزش دارایی (میلیون ریال)
گنجینه زرین شهر368,151,982
لوتوس پارسیان290,759,715
با درآمد ثابت کاردان214,168,770

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در مقایسه با سایر صندوق های سرمایه گذاری ارزشی به مراتب بالاتر دارند. آمار کلی نشان می دهد که 90 درصد سرمایه های جذب شده در تمام صندوق های سرمایه گذاری، به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرده است.

بیشترین خالص ارزش دارایی در بین صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در اختیار صندوق گنجینه زرین شهر قرار دارد. ارزش این صندوق 36 هزار و 800 میلیارد تومان است.

صندوق گنجینه زرین شهر تحت مدیریت شرکت تامین سرمایه تمدن فعالیت می کند و در لیست صندوق های بانکی قرار دارد. صندوق گنجینه زرین شهر جزو صندوق های بانک شهر می باشد و به صورت ماهانه (مشابه حساب های سپرده بانکی) تقسیم سود می کند.

صندوق لوتوس پارسیان با مدیریت سرمایه ای در حدود 29 هزار میلیارد تومان در رده دوم قرار دارد.

صندوق با درآمد ثابت کاردان نیز با ارزش دارایی بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفته است. صندوق کاردان در سال 99 و بخصوص در نیمه دوم سال رشد زیادی داشت. این صندوق یکی از زیر مجموعه های بانک سامان است.

ارزشمندترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در سال 99

نام صندوقخالص ارزش دارایی (میلیون ریال)
واسطه گری مالی یکم117,233,241
پالایشی یکم109,535,601
مشترک پیشرو27,295,590

صندوق های دولتی به تنهایی حدود 5 درصد از ارزش صندوق های سرمایه گذاری را در اختیار دارند و بالاترین ارزش را هم در بین صندوق های سهامی از آن خود کرده اند. صندوق دارا یکم با 11 هزار و 700 میلیارد تومان و صندوق پالایشی یکم با 10 هزار و 950 هزار میلیارد تومان در رده های اول و دوم قرار دارند. یاد آورد می شود که این آمار مربوط به انتهای سال 99 می باشد.

صندوق مشترک پیشرو نیز که یکی از صندوق های با سابقه بازار سرمایه به حساب می آید، با 2 هزار و 700 میلیارد تومان سرمایه در رده سوم صندوق های سهامی ایستاده است.

مشاهده می شود که صندوق های ETF دولتی بیش از 4 برابر سایر صندوق های سهامی ارزش دارند.

ارزشمندترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط در سال 99

نام صندوقخالص ارزش دارایی (میلیون ریال)
تجربه ایرانیان5,824,000
توسعه ممتاز3,281,830
مختلط گوهر نفیس تمدن2,666,449

صندوق تجربه ایرانیان همچنان با ارزش ترین صندوق سرمایه گذاری از نوع مختلط است. دارایی این صندوق حدود 580 میلیارد تومان است. صندوق های توسعه ممتاز و گوهر نفیس تمدن نیز در رده های دوم و سوم جای گرفته اند.

برای اطلاع از با ارزش ترین صندوق‌های مبتنی بر طلا گزارش جامع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در سال 99 را مشاهده نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *