آیا ریزش بورس ادامه دارد؟

آیا ریزش بورس ادامه دارد؟

بورس تهران بعد از چهار روز وقفه در معاملات، امروز کار خود را با عرضه‌ی زیاد شروع کرد. سوال اساسی که به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا این ریزش تداوم می‌یابد؟ آیا کلیت بازار ارزنده است؟

آیا بورس ارزنده است؟


اگر به P/E که یکی از معیارهای مهم بنیادی به شمار می‌آید، مراجعه کنیم، تا حدی می‌توانیم به تصویر روشنی از آینده قیمت سهام دست یابیم. نمودار1 میانگین P/E کل بازار سهام ایران را به تصویر می‌کشد.

مطابق نمودار فوق، P/E بورس تهران تقریبا به حوالی میانگین قبل از سال 99 بازگشته است. و در حال حاضر در حوالی 8.8 واحد قرار دارد، این رقم همچنان اندکی بالاتر از میانگین تاریخی آن است، اما با توجه به گزارش‌های خوب شرکت‌ها می‌توان گفت P/E تحلیلی(یا همان P/E فوروارد) پایین‌تر از این ارقام بوده و نمی‌توان ریزش زیادی برای بازار متصور بود؛ مگر با تغییر اساسی متغیرهای بنیادی که خارج از حوصله تحلیل پیشِ رو است.

به طور کلی می‌توان گفت کاهش قیمت این روزهای بازار، طبیعی بوده و به معنی ریزش آن تا محدوده‌های سه ماه پیش نخواهد بود. با وجود این، درصورتی‌که سرمایه‌گذاران نمی‌خواهند در وضعیت اصلاح قیمت ریسک زیادی متحمل شوند، می‌توانند به موارد جایگزین، یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مراجعه نمایند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری عموما به واسطه پرتفوی متنوعی که دارند، ریسک کاهش قیمت را در ریزش‌های بازار به حداقل می‌رسانند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • نه ریزش ادامه دار نیست انشالله صعود داریم بین یک هفته تا یک ماه بازار بر میگرده