۵ روشی که من با استفاده از آن‌ها از هوش مصنوعی درآمدزایی می‌کنم

۵ روشی که من با استفاده از آن‌ها از هوش مصنوعی درآمدزایی می‌کنم
خلاصه اخبار

فهرست عناوین این روزها از پست‌های اینستاگرام و تلگرام گرفته تا اخبار تلویزیون و روزنامه‌ها، رسانه‌ای نیست که جسته‌وگریخته مطالب مربوط به هوش مصنوعی را پوشش ندهد. فناوری انقلابی جدیدی که پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بالقوه آن هرروز بیشتر از قبل آشکار می‌شود. این پتانسیل‌ها عده‌ای را به وحشت انداخته ولی برای عده‌ای دیگر لذت‌بخش و […]

این روزها از پست‌های اینستاگرام و تلگرام گرفته تا اخبار تلویزیون و روزنامه‌ها، رسانه‌ای نیست که جسته‌وگریخته مطالب مربوط به هوش مصنوعی را پوشش ندهد. فناوری انقلابی جدیدی که پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بالقوه آن هرروز بیشتر از قبل آشکار می‌شود. این پتانسیل‌ها عده‌ای را به وحشت انداخته ولی برای عده‌ای دیگر لذت‌بخش و به‌مثابه فرصت‌های جدید برای کسب درآمد است. اما درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی چگونه است؟

در این مطلب که به قلم خانم کریستن والترز (Kristen Walters) در وب‌سایت مدیوم منتشر شده است، 5 روش درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی را توضیح داده‌ایم. اگر دوست دارید بدانید چطور می‌توانید از هوش مصنوعی برای افزایش درآمدتان استفاده کنید، این مطلب را بخوانید.

توجه: روش‌های گفته‌شده، حاصل تجربیات خانم والترز است و از زبان خود او نقل شده است.

من در سال 2022 از ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به رشد کسب‌وکارم استفاده کردم و صادقانه بگویم، این موضوع زندگی مرا تغییر داد. یکی از مهم‌ترین این تغییرات، رشد دوبرابری درآمدم بود. با کمک هوش مصنوعی، توانستم درآمدم را دوبرابر کنم، بدون این‌که ساعات بیشتری کار کنم. حتی مدل کسب‌وکارم را تغییر ندادم. کسی را هم استخدام نکردم؛ تنها چیزی که تغییر کرد این بود که چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنم تا کاری که انجام می‌دهم کارآمدتر باشد و سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود.

چندماه از سال 2023 گذشته است و من همچنان به درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی ادامه می‌دهم. به همین دلیل فکر کردم شاید بهتر باشد روش‌های این کار را با شما هم به اشتراک بگذارم. فراموش نکنید همه روش‌های من کاملاً اخلاقی و مطابق با استانداردهای کسب‌وکار هستند و هیچ نقض قانونی در آن صورت نمی‌گیرد. بیایید شروع کنیم.

1. یوتیوب

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی - یوتیوب
تصویر برگرفته از وب‌سایت مدیوم

اگر با یوتیوب میانه خوبی داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که برخی کانال‌ها در یوتیوب بدون چهره (Faceless) ایجاد می‌شوند. در این کانال‌ها، افراد به‌صورت ناشناس از یوتیوب درآمد کسب می‌کنند.

من هم چند سالی هست که به‌شکل ناشناس کانال‌های یوتیوب راه‌اندازی می‌کنم. در حال حاضر، تعدادی کانال یوتیوب بدون چهره در حوزه‌های مختلف دارم. بیشتر ویدیوهایی که می‌سازم همیشه‌سبز هستند؛ یعنی موضوع محتوای آن‌ها طوری است که ترند روز نیست و تا چندین سال می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در یک کلام، چنین ویدیوهایی به این زودی‌ها قدیمی نمی‌شوند.

تعداد کانال‌های من زیاد نیستند، اما درآمد من صرفاً به این کانال‌ها محدود نمی‌شود؛ زیرا از یوتیوب ادسنس (YouTube Adsense) و افیلیت کردن محصولات برندهای مختلف هم درآمد ماهانه قابل‌توجهی دارم (افیلیت کردن به‌معنای تبلیغ محصولات یا خدمات یک برند و دریافت پورسانت از هر فروش است).

ویدیوهایی که درباره محصولات برندهای مختلف می‌سازم و با استفاده از لینک افیلیت آن‌ها را تبلیغ می‌کنم، برایم درآمدزایی می‌کنند. بنابراین حتی اگر کانال من از ادسنس پولی درنیاورد، بازهم می‌توانم از این ویدیوها درآمد داشته باشم.

چطور از هوش مصنوعی کمک می‌گیرم؟

تا این‌جا همه‌چیز خوب است. بااین‌حال، ارائه موضوعات ویدیویی، عناوین آنها و سناریوهایی که برای آن‌ها می‌نویسم واقعاً زمان‌بر است. مخصوصاً برای فردی تنها مانند من که همیشه ده‌ها پروژه را همزمان انجام می‌دهم.

سال گذشته یاد گرفتم که چطور با جسپر (Jasper) که نوعی دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی برای نوشتن است، کار کنم و به روند کسب‌وکارم سرعت ببخشم. جسپر می‌تواند ایده‌هایی برای موضوعات ویدیویی، مقدمه آن‌ها، عناوین بهینه‌شده برای سئو، طرح کلی سناریوی (اسکریپت) ویدیوها و نکاتی که برای مشتری جذاب هستند ارائه دهد.

وقتی طرح کلی ویدیو را داشته باشم، می‌توانم از ویژگی نگاشتن (Compose) جسپر برای تکمیل هربخش از سناریو ویدیو استفاده کنم.

در این‌جا یک مثال ابتدایی می‌زنم که ببینید چطور با آن کار می‌کنم:

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی - مثال برای یوتیوب
تصویر برگرفته از وب‌سایت مدیوم

ابتدا با استفاده از سناریویی که دارم، روایتی صوتی برای ویدیو ضبط می‌کنم و آن را با یک ویدیوی آموزشی جفت می‌کنم. جسپر می‌تواند توضیحات (دسکریپشن) مربوط به یوتیوب را به‌شکلی که برای سئو بهینه است بنویسد.

2. محصولات دیجیتال

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی - محصولات دیجیتال
تصویر برگرفته از وب‌سایت مدیوم

اکنون بیش از یک دهه است که من محصولات دیجیتالی ساده‌ای مانند کتاب‌های الکترونیکی، کتاب کار و کتاب صوتی تهیه می‌کنم. هریک از آن‌ها مبلغ اندکی به درآمد کسب‌وکارم اضافه می‌کنند. باور کنید همین درآمدهای کوچک هم به چشم می‌آیند.

تولید محصولات دیجیتال و فروش آن‌ها همیشه کار آسانی بوده است، اما به‌کمک ابزارهای هوش مصنوعی نظیر جسپر، فرایند تولید محتوای مربوط به آن آسان‌تر و سریع‌تر از چیزی که هست می‌شود.

یک مثال برای تولید کتاب دیجیتال

فرض کنیم من ایده‌ای برای یک کتاب کار دیجیتال دارم و می‌خواهم با آن به فریلنسرها کمک کنم پولشان را بهتر مدیریت کنند.

قبل از هرچیز اجازه دهید بگویم که خود من درباره این موضوع اطلاعاتی هرچند اندک دارم؛ زیرا سال‌های طولانی فریلنسر بوده‌ام. توجه داشته باشید که من برای ارائه اطلاعات دقیق و درست به جسپر یا چت جی‌پی‌تی (ChaptGPT )! متکی نیستم. درواقع فقط برای سرعت‌بخشیدن به فرایند تولید ایده یا طرح کلی چیزی که قرار است در کتاب کار یا سایر محصولات دیجیتال خود بیاورم، از ویژگی چت (chat) در جسپر استفاده می‌کنم.

نکته بسیار مهم: محصولات دیجیتال خود را صرفاً با تکیه بر هوش مصنوعی و ابزارها و افزونه‌های آن تهیه نکنید؛ بنابراین دنبال موضوعاتی بروید که خودتان اطلاعاتی کافی درباره آن‌ها داشته باشید.

چطور از هوش مصنوعی کمک می‌گیرم؟

از این پرامپت یا دستور (prompt) استفاده کردم: یک طرح کلی برای کتاب کار با عنوان «مدیریت مالی برای فریلنسرها» بنویس.

نتیجه‌ای که دریافت کردم این بود:

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی - مثال برای محصولات دیجیتال
تصویر برگرفته از وب‌سایت مدیوم

من معمولاً از خروجی‌هایی که جسپر به من می‌دهد استفاده نمی‌کنم، فقط از آن‌ها برای شروع کار ایده می‌گیرم. این کار فقط 30 ثانیه زمان می‌برد، درحالی‌که اگر خودم می‌خواستم به طرحی مشابه این برسم، ممکن بود 10 تا 30 دقیقه طول بکشد.

همچنین می‌توانم از جسپر بخواهم برای هر بخش محتوایی پیشنهاد کند و بعد آن را به سلیقه خودم و با اطلاعات خودم اصلاح و ویرایش کنم. فراموش نکنید که من به محتوایی که هوش مصنوعی پیشنهاد می‌دهد، افکار خودم، مثال‌ها، عناوین بخش‌ها، پاراگراف‌ها و سایر موارد را هم اضافه می‌کنم.

به یاد داشته باشید هوش مصنوعی ابزاری برای کمک به شماست، نه جایگزین شما.

حال این محتوا را با استفاده از کنوا (Canva) به یک کتاب کار در فرمت PDF تبدیل می‌کنم.

در مرحله بعد، آن را در کانورت‌کیت (ConvertKit) آپلود می‌کنم که یکی از پلتفرم‌های موردعلاقه من برای فروش محصولات دیجیتال است و سپس از تبلیغات ارزان‌قیمت پینترست برای فروش استفاده می‌کنم که چیزی بین 0.10 تا 0.15 دلار کارمزد می‌گیرد.

در این‌جا می‌توانید نمونه‌ای از ظاهر صفحه فرود کانورت‌کیت را مشاهده کنید:

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی - مثال برای محصولات دیجیتال
تصویر برگرفته از وب‌سایت مدیوم

البته اصلاً اجباری نیست که از این سایت استفاده کنید. می‌توانید محصولات دیجیتال خود را در هر وب‌سایت نظیر اتسی (Etsy)، تیچیبل (Teachable) و گام‌رود (Gumroad) و وب‌سایت‌های شخصی خودتان بفروشید.

اگر کانال یوتیوب دارید، می‌توانید محصولات دیجیتال خود را در آن‌جا هم تبلیغ کنید تا از هر دو مجرا بتوانید درآمد کسب کنید.

3. دوره‌های آنلاین

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی - دوره‌های آنلاین
تصویر برگرفته از وب‌سایت مدیوم

مجرای دیگر برای درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی تهیه و تدوین دوره‌های آنلاین است. من سابقه‌ای طولانی در این کار دارم. به نظر من، دوره‌های آنلاین هنوز هم یکی از مؤثرترین و جدی‌ترین راه‌ها برای کسب درآمد در سال 2023 هستند.

از سال 2013 تا 2019، کسب‌وکار خود را به‌عنوان یک برند شخصی اداره می‌کردم. بخشی از برند من به دوره‌های آنلاین اختصاص داشت که در آن‌ها همه مرا به‌عنوان صاحب آن دوره‌ها می‌شناختند.

فروش دوره‌ها به‌عنوان یک برند شخصی و نه به‌عنوان برند ناشر، نکته شگفت‌انگیزی دارد که خودم آن را تجربه کردم. این دوره‌ها بهتر به فروش می‌رسند زیرا مردم می‌توانند شخصاً با صاحب برند ارتباط برقرار کنند. بااین‌حال، این شیوه ایراد بزرگی هم دارد و آن این است که مجبورید بیش از اندازه کار کنید و خستگی مفرطی ایجاد می‌کند.

چطور از هوش مصنوعی کمک می‌گیرم؟

اولین اقدامم این بود که دوره‌های آنلاین قدیمی‌ام را قطع کردم و به مدل ناشر تغییر دادم. هنوز هم دوره‌های آنلاین تولید می‌کنم، اما این کار را به‌عنوان یک ناشر و نه به‌عنوان یک برند شخصی انجام می‌دهم. به عبارت دیگر، حالا دیگر چهره کسب‌وکارم نیستم.

به‌جای آن، برندهایی را درباره موضوعات خاص در بخش‌های مختلفی از بازار راه‌اندازی می‌کنم و سپس برای فروش محصولات یا خدمات آن برندها دوره‌های آنلاین تهیه می‌کنم.

فرایند استفاده از جسپر برای کمک به تهیه یک دوره آنلاین بسیار مشابه فرایندی است که برای ایجاد هر محصول دیجیتال دیگری به کار می‌رود.

برای شروع از جسپر می‌خواهم ایده‌هایی برای عناوین و طرح کلی دوره‌ام بدهد. مثال زیر را ببینید:

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی - مثال برای دوره‌های آنلاین
تصویر برگرفته از وب‌سایت مدیوم

سپس همان روند مشابه را برای تهیه یک محصول دیجیتال یا اسکریپت ویدیویی یوتیوب دنبال می‌کنم. کافی است به طرح کلی پیشنهادی جسپر، بخش‌هایی را اضافه کنم. می‌توانم این کار را خودم به‌تنهایی انجام دهم یا باز هم از جسپر ایده بگیرم.

بعد از این‌که به سناریوی مطلوب رسیدم، یک فریلنسر استخدام می‌کنم تا درس‌ها را ضبط کند یا روی ویدیوهای آموزشی یا ارائه‌ای صداگذاری کند.

من ترجیح می‌دهم دوره‌های آنلاین خود را در پلتفرم‌های تیچیبل یا تینکیفیک (Thinkific) بفروشم. اگر به این پلتفرم‌ها دسترسی ندارید یا نمی‌خواهید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید محتوای خود را در یودمی (Udemy) یا اسکیل‌شر (Skillshare) یا هر پلتفرم مشابه دیگری آپلود کنید.

فقط حواستان باشد که همیشه باید تابع قوانین دائماً درحال‌تغییر این پلتفرم‌ها باشید.

4. محتوای افیلیت

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی - محتوای افیلیت
تصویر برگرفته از وب‌سایت مدیوم

وقتی در موتور جستجو تایپ می‌کنید «چگونه می‌توان از اینترنت پول درآورد»، مطمئناً یکی از اولین چیزهایی که می‌بینید، افیلیت مارکتینگ (affiliate marketing) است.

در بازاریابی افیلیت برای تبلیغ محصولات دیگران از آن‌ها پورسانت دریافت می‌کنید. خوبی آن این است که به تولید مطالب جدید نیاز ندارید، خدمات مشتری ندارید و مخارج کلی مربوط به سایت‌های تجاری را هم نخواهید داشت. فقط سود می‌کنید.

بااین‌حال، این‌که تصور کنیم پول مفت به ما می‌دهند، نادرست است.

مشکل بازاریابی افیلیت این است که اگر ندانید چطور باید محتوای افیلیت ایجاد کنید که منجر به فروش شود، کسب درآمد با آن واقعاً دشوار است. این نقطه، جایی است که بسیاری از افراد گیر می‌کنند.

بازاریابی افیلیت سه مرحله است:

  • مرحله اول: گرفتن تبلیغ
  • مرحله دوم: ؟؟؟
  • مرحله سوم: رسیدن به سود

اما در مرحله دوم چه اتفاقی می‌افتد؟

در دنیای بازاریابی افیلیت، مرحله دوم محتوا یا پیام‌های مربوط به فروش است. این محتوا را باید به‌شیوه‌ای تولید کنید که متقاعدکننده باشد و افراد تمایل پیدا کنند محصولی را که تبلیغ می‌کنید بخرند. فقط در صورت فروش محصول، پورسانت دریافت می‌کنید.

همان‌طور که می‌بینید، این بخش دشوارترین مرحله است. کسی که به شما تبلیغ می‌دهد، باید نتیجه بگیرد تا به شما پورسانت پرداخت کند.

چطور از هوش مصنوعی کمک می‌گیرم؟

اینجاست که هوش مصنوعی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

جسپر چندین الگو یا تمپلیت دارد که برای ایجاد محتوا به‌منظور تبلیغ محصولات افیلیت بسیار مفید هستند:

  • فریمورک AIDA
  • فریمورک PAS
  • موارد بولتی متقاعدکننده (Persuasive Bullet Points)
  • فریمورک Before-After-Bridge
  • Mini VSL (نویسه فروش ویدیویی)
  • تمپلیت صفحه فرود (Landing page template).

در این تمپلیت‌ها می‌توانید اطلاعات مربوط به محصولی را که می‌خواهید بفروشید وارد کنید. این کار به شما کمک می‌کند محتوای متقاعدکننده‌ای بنویسید که در وب‌سایت، خبرنامه ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، یوتیوب، ویدیوهای تیک‌تاک و نظایر آن‌ها قابل‌استفاده باشد.

علاوه بر آن، می‌توانید از ویژگی چت در جسپر استفاده کنید و از آن بخواهید برای نوشتن مقاله، صفحات فروش، پست رسانه‌های اجتماعی و نظایر آن، برای چیزی که می‌خواهید بفروشید به شما ایده بدهد.

یک مثال ساده

در این‌جا یک مثال بسیار ساده آورده‌ام که به شما نشان می‌دهد چطور از جسپر برای نوشتن محتوای افیلیت استفاده کنید.

در این مثال، من به آمازون می‌روم و روی این محصولات مربوط به سگ‌ها کلیک می‌کنم.

هربار که شخصی روی لینک محصول که من قرار داده‌ام کلیک می‌کند و محصول را می‌خرد، 3 دلار به من می‌دهند. برنامه آمازون اسوشیتز (Amazon Associates) تعداد این موارد را به من نشان می‌دهد:

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی - مثال برای افیلیت
تصویر برگرفته از وب‌سایت مدیوم

تنها کاری که باید انجام دهم این است که عنوان و توضیحات محصول را مستقیماً از صفحه آمازون کپی کرده و آن را در جاسپر قرار دهم.

در این‌جا از فریمورک AIDA در جسپر برای ایجاد محتوای خود استفاده می‌کنم:

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی - مثال برای افیلیت
تصویر برگرفته از وب‌سایت مدیوم

سپس می‌توانم از این اسکریپت برای یک ویدیوی تیک‌تاک، پست رسانه اجتماعی، آگهی یا به‌عنوان شروع یک مقاله طولانی‌تر که محصول را بررسی و با محصولات مشابه مقایسه می‌کند استفاده کنم.

این یک مثال ابتدایی بود؛ ولی شما می‌توانید از آن برای موارد مشابه الگو بگیرید.

5. انتشار (Publishing)

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی - انتشار
تصویر برگرفته از وب‌سایت مدیوم

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی در حوزه انتشار کتاب یا محتوا، کمی بحث‌برانگیز است.

بی‌تردید افرادی هستند که از چت جی‌پی‌تی برای تولید محتوا در حجم زیاد استفاده کنند و سعی کنند آن را به‌عنوان کتاب در آمازون بفروشند.

هرگز چنین کاری را انجام ندهید. فکر نمی‌کنم در درازمدت بتوانید با این روش موفق شوید. قبل از هرچیز، فراموش نکنید که هوش مصنوعی با استفاده از اطلاعات موجود در جهان کار می‌کند و کسی که کتاب می‌نویسد، باید از خلاقیت خود چیزی بدیع که در دنیا نمونه‌اش موجود نیست بیافریند.

مهم‌تر از آن این‌که آمازون احمق نیست.

من در گروه‌های فیسبوک و دیسکورد جستجو کرده‌ام و دیده‌ام که چطور حساب‌های افرادی که سعی می‌کنند با این سیستم بازی کنند، به‌طور دسته‌جمعی بسته می‌شود.

به‌تازگی داستانی درباره شخصی خواندم که در Amazon KDP آثارش را می‌فروخت و درآمد ماهانه‌اش از این راه میلیونی بود. وقتی متوجه شدند که از محتوای هوش مصنوعی استفاده می‌کند، به‌دلیل نقض قوانین استاندارد این سرویس و نوعی سرقت ادبی حسابش را بستند. می‌بینید که ارزش ریسک‌کردن ندارد.

چطور از هوش مصنوعی کمک می‌گیرم؟

اگر می‌خواهید کسب‌وکاری ماندگار در دنیای خودناشری (Self-publishing) راه‌اندازی کنید، درباره محتوایی که هوش مصنوعی تولید می‌کند بسیار مراقب باشید، مخصوصاً اگر در آمازون آن را منتشر می‌کنید.

من اگر بخواهم از هوش مصنوعی برای این کار کمک بگیرم، برای کتاب یا محتوایی که می‌خواهم منتشر کنم فقط از آن ایده می‌گیرم و درواقع محتوا را خودم به آن اضافه می‌کنم. با دانش خودم آن را بازنویسی و ویرایش می‌کنم و در انتها از طریق جستجوگر سرقت ادبی اصالت آن را بررسی می‌کنم. پیشنهاد من این است که حداقل یک ویراستار استخدام کنید.

فکر می‌کنید نمی‌توان از هوش مصنوعی به‌شیوه‌ای اخلاقی در نشر آثار استفاده کرد؟ مسلماً امکان‌پذیر است.

هوش مصنوعی می‌تواند در این موارد به شما در کسب‌وکار خودناشری کمک کند:

  • ایده‌پردازی
  • سازمان‌دهی طرح‌های کلی
  • ایده‌هایی برای عنوان/ زیرنویس
  • توضیحات مربوط به کتاب
  • محتوای صفحه فروش.

سخن آخر

درآمدزایی با کمک هوش مصنوعی موضوعی بسیار جذاب و گسترده است و روش‌های دیگری به جز آن‌چه در این مطلب گفتیم، برای این کار وجود دارد. هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند بخشی از کارهای مربوط به کسب‌وکارتان را سریع‌تر پیش ببرید و در مواردی که چیزی به ذهنتان نمی‌رسد یا نمی‌دانید چطور شروع کنید، به شما ایده می‌دهد. یادتان باشد هوش مصنوعی ابزار شماست نه جایگزین شما.

اگر شما هم از هوش مصنوعی استفاده می‌کنید و در کسب‌وکار خود از آن بهره می‌گیرید، در بخش کامنت‌ها روش‌های خود را با دوستان دیگر به اشتراک بگذارید تا از ایده‌های شما برای کسب‌وکار خودشان بهره‌مند شوند.

مرجع: ارز دیجیتال