یک هفته با بورس کالا

یک هفته با بورس کالا
خلاصه اخبار

در هفته گذشته رویدادهایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به”اعلام دستور کارهای سازمان بورس در دوره جدید”،”رشد ۲۸۰درصدی حجم معاملات گواهی شمش طلا”،”شکسته شدن رکورد تاریخی ارزش معاملات روزانه صندوق های کالایی” و”دادوستد ۱۰ میلیون و ۶۹۵ هزار تن محصول در شهریورماه ” اشاره کرد.

اعلام دستور کارهای سازمان بورس در دوره جدید

به گزارش کالاخبر ،در هفته گذشته رئیس سازمان بورس در نشست هم اندیشی با مدیران ارکان بازار سرمایه، بخشی از دستور کارهای سازمان بورس و اوراق بهادار را در دوره مدیریت جدید تشریح کرد و گفت: ضمن پرهیز از اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه می‌بایست مولفه‌های اثرگذار در ایجاد نوسان را به حداقل برسانیم و زمینه را برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی فراهم کنیم .

حجت‌اله صیدی اعلام کرد: تلاش می‌کنیم تا از طریق همکاری‌ بین ارکان بازار سرمایه، زمینه ایجاد بازاری شفاف و روان‌ را فراهم کنیم.

وی که پیش‌تر در آیین تکریم و معارفه خود در هفته گذشته نیز بر لزوم توسعه بورس‌های کالایی تاکید کرده بود، بار دیگر لزوم اهتمام به اجرای این برنامه را یادآوری کرد و گفت: به دنبال انجام سلسله اقداماتی هستیم تا بورس کالا و بورس انرژی بزرگ شوند و در مسیر توسعه قرار بگیرند.

رشد 280درصدی حجم معاملات گواهی شمش طلا

بررسی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران طی نیمه نخست امسال نشان می دهد که با معامله 4تن و 334 کیلوگرم شمش طلا، حجم این معاملات 280 درصد به نسبت 6 ماهه ابتدایی سال 1402 (یک تن و 145 کیلوگرم) افزایش یافته است.

عملکرد شش ماهه معاملات گواهی سپرده شمش طلا نشان می دهد که از ابتدای سال تا 31 شهریور ماه 4 هزار و 334 کیلوگرم شمش طلا معادل 4 تن و 300 کیلوگرم شمش به ارزش 20 هزار میلیارد تومان در بورس کالای ایران معامله شده است.

براساس آمار معاملات، 446 کیلوگرم شمش در فروردین، 755کیلوگرم در اردیبهشت‌، 691 کیلوگرم در خرداد، 800 کیلوگرم در تیر، هزار و 8 کیلوگرم در مرداد و 634 کیلوگرم شمش طلا در شهریور ماه معامله شده است.

رکورد تاریخی ارزش معاملات روزانه صندوق های کالایی شکسته شد

ارزش روزانه معاملات صندوق های کالایی در بورس کالای ایران امروز سوم مهرماه با ثبت معامله نزدیک به 302 میلیون واحد سرمایه گذاری از 1634 میلیارد تومان عبور کرد تا رکوردی جدید در ارزش روزانه این معاملات در تاریخ بازار سرمایه به ثبت برسد.

پیش از این، رکورد بیشترین ارزش معاملات صندوق های کالایی با ثبت ارزش 1566 میلیارد تومانی در 18 فروردین ماه امسال به ثبت رسیده بود.

هم اکنون 15 صندوق سرمایه گذاری کالایی با نمادهای «طلا»، «زر»، «عیار»، «گوهر»، «کهربا»، «مثقال»، «زرفام»، «نفیس»، «گنج»، «ناب»، «تابش»، «جواهر»، «آلتون»، «نهال» و «سحرخیز» در بورس کالای ایران فعال هستند.

دادوستد 10 میلیون و 695 هزار تن محصول در شهریور ماه

آمار معاملات بورس کالای ایران در ششمین ماه از سال 1403 نشان می‌دهد که در این ماه 10 میلیون و 695 هزار و 722 تن انواع کالا به ارزش 126 هزار و 167 میلیارد تومان در بازار فیزیکی دادوستد شد.

تالار محصولات صنعتی و معدنی در شهریور 1403 میزبان معامله بالغ بر 8 میلیون و 789 هزار و 193 تن انواع کالا به ارزش 83 هزار میلیارد تومان بود.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در شهریور 1403، یک میلیون و 878 هزار و 309 تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از 41.4 هزار میلیارد تومان در دو بخش داخلی و صادراتی معامله شد.

از طرفی تالار کشاورزی نیز شاهد معامله یک تن و 700 کیلوگرم زعفران بود.همچنین 28 هزار و 218 تن انواع محصول به ارزش 975 میلیارد تومان نیز در بازار فرعی بورس کالای ایران به فروش رفت.

منبع: کالا خبر

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *