یک هفته با بورس تهران

یک هفته با بورس تهران

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بیشترین رشد هفتگی به گروه استخراج نفت و گاز با تک سهم «حفاری» رسید. این شرکت در هفته جاری گزارش 6 ماهه خود را تعدیل کرد و سود 1503 ریالی را به 2203 ریال افزایش داد. «حفاری» با وجود اینکه در این هفته تنها دو روز کاری داشت اما در بازگشایی رشد 11 درصدی را ثبت کرد و روز پایان هفته را نیز در سقف مجاز روزانه دادوستد شد تا در صدر گروه‌های پربازده بورس تهران در این هفته بایستد. گروه محصوللات کاغذی نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و به واسطه بازگشایی حدود 12 درصدی «چکاپا» در آخرین روز کاری هفته، در مجموع با رشد هفتگی 13.1 درصدی شاخص صنعت خود همراه شد و از این منظر در رتبه دوم ایستاد.

در میان گروه‌های کامودیتی ‌محور بورس تهران بیشترین رشد هفتگی از آن گروه فرآورده‌های نفتی با افزایش 11 درصدی شد. پالایشی‌ها در دوره اصلاحی بورس تهران، سومین صنعت با بیشترین درصد افت بودند. از این جهت گروه مذکور مورد رصد فعالان بازار قرار دارد. در این میان رشد روزهای گذشته این نمادها سبب شده تا برخی دیگر با شک و تردید به این روند صعودی نگاه کرده و آن را رشدی در جهت راضی نگه داشتن خریداران این صندوق ETF عنوان می‌کنند.

در این هفته فولادی‌ها روند پرنوسانی را تجربه کردند و در نهایت به افت هفتگی 1.7 درصدی تن دادند. فولادی‌ها در روزهای اخیر با ابهامات و چالش‌های فراوانی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری فولاد مواجه شدند. طبق شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد، مبنای قیمت پایه عرضه فولاد در بورس کالا از 95 درصد فوب صادراتی ایران به 80 درصد قیمت فوب منطقه CIS تغییر کرد. ضمن اینکه اعلام شده کل تولیدات فولاد ابتدا باید در بورس کالا عرضه شوند و در صورتی که طی سه معامله متوالی برای نیمی از عرضه، ‌تقاضا وجود نداشت، قیمت 5 درصد دیگر کاهش می‌یابد. امری که طبیعتا کاهش درآمد حاصل از فروش شرکت‌های فولادی را به دنبال دارد. روز سه‌شنبه اما محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور درپی اعتراضات به ایرادات شیوه نامه تنظیم بازار فولاد جلسه ای با انجمن فولاد، اتاق بازرگانی، بورس کالا ترتیب داد تا شیوه‌نامه مذکور اصلاح شود که تا حدودی سهامداران فولادی را امیدوار کرد.

در آنسوی بازار گروه تک سهم محصولات چرمی با نماد «وملی» افت 14 درصدی را تجربه کرد. پس از آن شاهد کاهش 5.1 درصدی میانگین قیمت سهام در گروه انتشار و چاپ بودیم. پتروشیمی‌ها نیز از افت قیمت در امان نماندند و شاهد کاهش 4.5 درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند.

<!– wp:signal/reference-block {"text":"برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.”,”typeItem”:”stock”} /–>