گفت و گوی تلفنی مکرون با پوتین درباره بحران اوکراین

گفت و گوی تلفنی مکرون با پوتین درباره بحران اوکراین
خلاصه اخبار

تهران – ایرنا – رسانه های روسی از گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری فرانسه و روسیه در باره بحران اوکراین خبر دادند؛ نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا، صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی محور گفت و گوهای امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین بوده اند.

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا

به گزارش ایرناازرسانه‌های روسی به نقل از کاخ کرملین، در این گفت وگوی تلفنی که از سوی رئیس جمهوری فرانسه صورت گرفت، پوتین و مکرون در خصوص جنگ در اوکراین، از جمله موضوع نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و صادرات مواد غذایی با یکدیگر گفت و گو کردند.

روسای جمهوری روسیه و فرانسه توافق کردند که به گفت و گوهای دو جانبه درباره بحران اوکراین ادامه دهند.

در این گفت و گو، پوتین گفته که بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا یک فاجعه بزرگ را به دنبال دارد.

مکرون یکی از معدود رهبرانی در اروپا است که همچنان به گفت و گوهای خود با همتای روس خود ادامه می‌دهد.

مقامات محلی در اوکراین روز جمعه از گلوله باران مجدد مناطق اطراف نیروگاه زاپوریژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود خبر دادند.

ولادیمیر روگوف یکی از اعضای شورای منطقه‌ای زاپوریژیا گفت که نیروهای اوکراین در ساعات پایانی روز پنجشنبه، با استفاده از توپخانه سنگین، اقدام به گلوله باران شهر انرگودار، واقع در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا کردند.

دبیرکل سازمان ملل روز جمعه خواستار توافق بین کی‌یف و مسکو برای غیرنظامی شدن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شد.

گوترش ضمن هشدار مجدد به مسکو نسبت به قطع شدن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا از شبکه اوکراین، بر انجام اقدام‌های بیشتر به منظور اطمینان یابی از دسترسی به غذا در این کشور که از حدود 6 ماه گذشته تحت حملات روسیه قرار دارد، تاکید کرد. او خواستار قطع نشدن نیروگاه هسته‌ای تحت اشغال روسیه از شبکه اوکراین شد.

کی‌یف، مسکو را که نیروهایش در ماه مارس این نیروگاه هسته‌ای را اشغال کردند، متهم کرده که از آن به عنوان سپری مقابل اهداف اوکراینی استفاده می‌کند. روسیه نیز به نوبه خود اوکراین را متهم به موشک پراکنی به این نیروگاه می‌کند.

روسیه امروز اعلام کرد احتمال دارد این بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا را تعطیل کند؛ اقدامی که کی‌یف از آن به عنوان خطر فزاینده یک بحران اتمی یاد می‌کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در هفته گذاشته از طرفین جنگ اوکراین خواست تا بر سر ایجاد یک «منطقه امن» در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که نگرانی جهانی را برانگیخته، توافق کنند.

همچنین«رافائل گروسی»مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست مجازی دیروز(پنجشنبه) نسبت به فعالیت نظامی«بسیارهشدار دهنده» در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در جنوب شرق اوکراین ابراز نگرانی و تاکید کرد ادامه این وضعیت می‌تواند به بروز پیامدهای خطرناک منطقه‌ای منجر شود.

نیروگاه زاپروژیا در استانی با همین نام در شهر «انرهودار» در جنوب شرق اوکراین واقع شده که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روسیه به تصرف درآمد.