گزیده‌های نفتی هفته

گزیده‌های نفتی هفته
به گزارش سیگنال به نقل از شانا،

تحریم و نفت:‌ تحریم وزیر نفت و برخی مدیران ارشد صنعت نفت در صدر اخبار هفته منتهی به نهم آبان‌ماه قرار گرفت. وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه دوشنبه (پنجم آبان‌ماه) بیژن زنگنه، وزیر نفت، وزارت نفت و سازمان‌های مرتبط با آن را تحریم کرد. بیژن زنگنه وزیر نفت دقایقی پس از این تحریم در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت است. دوران یکجانبه‌گرایی در جهان به پایان رسیده است. صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست. هیچ دارایی هم در خارج از ایران ندارم که شامل تحریم شود. زنگنه با این جمله «جان و مال و آبرویم فدای ایران.» پیام توئیتری خود را پایان داد. وزیر نفت همچنین ششم آبان‌ماه در واکنش به تحریم جدید آمریکا به خبرنگاران حاضر در مجلس شورای اسلامی گفت: «این اقدام آمریکایی‌ها تنها من و همکارانم را در پیمودن اهدافمان مصمم‌تر کرد». حسن روحانی، رئیس جمهوری هم در واکنش به  اقدام آمریکا اعلام کرد:‌«اینکه می‌بینید در سیاست خارجی موفق هستیم، آمریکا عصبانی می‌شود و وزیر امور خارجه را تحریم می‌کند، در فروش نفت موفق می‌شویم آمریکا عصبانی می‌شود وزیر نفت را تحریم می‌کند این نشان موفقیت ایران و استیصال آمریکاست.» خبرگزاری بلومبرگ هم در گزارشی پس از تحریم وزیر نفت، زنگنه را تکنوکراتی ماهر و کهنه‌سرباز صنعت ایران نامید و عنوان کرد این تحریم تاثیری بر قیمت نفت نخواهد داشت.

گرامیداشت هفتم آبان‌ماه: چندتن از مدیران صنعت نفت سه سال پس از هفتم آبان‌ماه 1396 که چاه 147 میدان رگ سفید فوران و فرزاد ارزانی و محمد سلیمی، دو تن از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران (حفار و دکلبان) جان خود را از دست دادند با ارسال پیامی یاد این روز را گرامی داشتند و یادآوری کردند مهار آتش این چاه به‌دلیل فشار زیاد مخزن از دشوارترین موارد مهار فوران بوده است. عبدالصمد رحمتی، تحلیلگر انرژی نیز همسو با این موضوع از فوران تا مهار چاه 147 را بررسی کرده است و موفقیت صنعت نفت در مهار این چاه را مرهون عوامل متعددی از جمله تلاش بی وقفه مهارگران آن عنوان کرد. فوران چاه 147 میدان رگ سفید پس از 58 روز تلاش طاقت‌فرسا، ساعت 20 و 45 دقیقه پنجم دی‌ماه سال 96 فروکش کرد.

قدردانی از صنعت نفت:‌ حسن روحانی، رئیس جمهوری و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری این هفته در واکنش به دو گزارش وزیر نفت درباره توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی و قرار گرفتن ایران در رتبه سوم تولید گاز جهان و فعالیت‌ها و اولویت‌های اکتشافی صنعت نفت و کسب رتبه نخست اکتشاف نفت و گاز جهان در سال 2019 با بیان این جمله‌ها «از همه مدیران، مهندسان و کارگران که چنین افتخاری را برای ایران عزیز خلق کرده‌اند، قدردانی و تشکر شود» و «جناب آقای مهندس زنگنه، با تشکر از اقدام‌های ارزشمند جنابعالی و مدیران ریسک‌پذیر صنعت نفت، خصوصاً بخش اکتشاف، قطعاً این اقدام‌های ارزشمند در تاریخ کشور ماندگار خواهد بود.» قدردانی کردند.

ضرورت صرفه جویی:‌ حسن منتظر تربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز همزمان با آغاز روزهای سرد سال با اعلام اینکه تولید روزانه گاز طبیعی در زمستان امسال به 800 میلیون مترمکعب می‌رسد یادآوری کرد که مخزن پارس جنوبی در دنیا بی‌نظیر است اما ما یک عسلویه بیشتر نداریم و اکنون آن را به حداکثر تولید رساندیم؛ همه تلاش‌های بعدی هم این است که تولید را در این سطح نگه داریم با این با روند توسعه گازرسانی در کشور شاهد افزایش مصرف هم خواهیم بود. تربتی این را هم گفت که امسال با شیوع ویروس کرونا مصرف گاز از مقدار پیش‌بینی شده بیشتر شد و میانگین مصرف در تابستان در بخش خانگی تا 12 درصد افزایش یافت که این روند در زمستان هم ادامه دارد.

همسو با این موضوع بیژن زنگنه، وزیر نفت اعلام کرد:‌ «در هیچ شرایطی اجازه قطعی گاز خانگی را در زمستان پیش رو نخواهیم داد، اما در عین حال مردم را به صرفه‌جویی دعوت می‌کنیم.»

کوتاه با بین‌الملل:‌ «روسیه نه به جهش قیمت (نفت) علاقه‌مند است و نه به سقوط آن و در این صورت، منافع ما با منافع شریکان آمریکایی‌ منطبق است.» این جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است. پوتین این را هم اعلام کرد:‌ امکان تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت خام یا تعمیق آن وجود دارد. بر اساس توافق آوریل اوپک و متحدان غیراوپکی‌اش قرار است تولید نفت این ائتلاف از یکم ژانویه 2021 به میزان روزانه یک میلیون و 900 هزار بشکه افزایش یابد. محمد سانوسی بارکیندو، مدیرکل اوپک هم این هفته اعلام کرد:‌ مدت زمان بهبود بازار نفت ممکن است بیش از آنچه انتظار می‌رود با افزایش ویروس کرونا در سراسر جهان طول بکشد و اوپک و متحدانش روند خود برای برقراری توازن در بازار را حفظ می‌کنند.

از دیگر اخبار بخش بین‌الملل نفت می‌توان به از سرگیری تولید بنزین در پالایشگاه کاردون ونزوئلا، برزیل در جایگاه سومین تامین‌کننده نفت خام چین، مذاکرات بغداد و توتال برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گاز عراق و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اشاره کرد. قیمت نفت این هفته به زیر 40 دلار برای هر بشکه رفت.

دیگر اخبار:‌ پیشرفت بیش از 76 درصدی فاز نخست طرح انتقال نفت گوره به جاسک،‌ انتصاب فتح‌الله حسینی به‌عنوان مشاور وزیر در امور ایثارگران، پایان تعمیرات اساسی مجتمع گاز پارس جنوبی، افزایش 8 درصدی تولید محصولات پتروشیمی در 7 ماه سال 99 از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر علاقه‌مند به دانستن آنچه در رگ سفید گذشت، چرایی فوران چاه 147 و چگونگی خاموش شدن آن هستید پیشنهاد می‌شود خواندن مطلب «چاه 147 رگ سفید؛ از فوران تا مهار» را از دست ندهید.