گزارش هفتگی نفت (منتهی به 28 اردیبهشت 1398)

گزارش هفتگی نفت (منتهی به 28 اردیبهشت 1398)
خلاصه اخبار

ترس کاهش تقاضا به علت اختلافات موجود در مذاکرات تجاری چین و امریکا، قیمت نفت را کمی کاهش داد. اما هر دو شاخص نفت این هفته به دلیل افزایش نگرانی ها از تشدید تنش های سیاسی میان ایران و ایالات متحده روند صعودی داشتند.

به گزارش سیگنال، ایران روز جمعه در واکنش به اعزام کشتی ها امریکایی به خلیج فارس گفت می تواند “به راحتی” کشتی های امریکایی را هدف قرار دهد. این آخرین تهدید نظامی بین دو کشور در چند روز اخیر است. در سویی دیگر دیپلمات های ایران در تلاش برای مقابله با تحریم های امریکا و نجات توافق هسته ای هستند. در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به دهلی نو و پکن سفر کرده و چانه زنی های سیاسی و اقتصادی را آغاز کرده است.

تحریم های امریکا علیه ایران سبب به صفر رسیدن صادرات ایران تا میانه ی ماه می شده است. این تحریم ها به توافقنامه کاهش تولید نفت به رهبری اوپک در کاهش عرضه نفت، کمک کرده است.

گزارش هفتگی نفت (منتهی به 28 اردیبهشت 1398)
ظرفیت ذخایر نفت اوپک

نفت برنت با 0.70 درصد معادل 51 سنت کاهش، در قیمت 72 دلار و 11 سنت معامله شد. این شاخص بین الملل نفت، این هفته 2 درصد بازدهی داشت در حالی که هفته گذشته تا حدود زیادی ثابت بود و هفته قبل از آن با کاهش مواجه شد.

نفت وست تگزاس امریکا نیز با 0.22 درصد معادل 14 سنت کاهش، 62 دلار و 73 سنت قیمت خورد و بازدهی 1.7 درصدی را برای این هفته ثبت کرد.

قیمت نفت روز جمعه به دلیل نوسانات بورس های امریکا – که ناشی از ترس کاهش رشد اقتصاد جهانی به دلیل تشدید جنگ تجاری میان دو اقتصاد برتر دنیا بود – تحت فشار قرار گرفت.

رسانه های چینی رویکرد سختگیرانه ای به تبعات اعمال تعرفه گمرکی بر کالاهای هر دو کشور داشتند و تاکید کردند جنگ تجاری چین را قوی تر می کند و هرگز باعث زمین خوردن چین نخواهد شد.

گزارش هفتگی نفت (منتهی به 28 اردیبهشت 1398)
دکل حفاری متعلق به شرکت Yarakta Oil در منطقه Irkutsk کشور روسیه | عکاس: وسیلی فدوسنکو

در این راستا جیم ریتربوش، مدیر شرکت Ritterbusch & Associates، اشاره کرد:

“بر خلاف تصویری که ما از یک بازار نفت متعادل، هم به صورت داخلی و هم به صورت جهانی در ذهن داریم، به نظر می رسد قیمت نفت همچنان به تحولات خلیج فارس که در آن رویداد های نظامی کوچک در حال افزایش ریسک های ژئوپلتیکی می شوند، حساس است.”

وزارت امور خارجه ایران روز جمعه ادعای عربستان سعودی مبنی بر اینکه تهران دستور حمله به تاسیسات نفتی این کشور توسط حوثی های یمن را صادر کرده است رد کرد.

به گزارش رویترز به نقل از یک شرکت بیمه ای نروژی، نقش سپاه پاسداران ایران در کمک به حمله به چهار کشتی از جمله دو کشتی نفت کش سعودی در بندر فجیره، بسیار محتمل است. روز سه شنبه ائتلاف سعودی طی چند حمله هوایی به صنعا، پایتخت یمن، حمله کرد. استیفن اینز، مدیر معاملات و استراتژی در شرکت مدیریت دارایی SPI عنوان کرد:

“وقتی تنش ها تا این حد افزایش یافته، آن هم هنگامی که امریکا نیروی نظامی قابل توجهی را [در خاورمیانه] مستقر کرده است، یک اشتباه یا خطای تاکتیکی از سوی ایران، باعث مشتعل شدن جنگ در این منطقه خواهد شد.”