گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته سوم مرداد 1399)

گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته سوم مرداد 1399)
خلاصه اخبار

سومین هفته از مرداد ماه 99 همراه بود با موج شدیدی از هیجانات که روند معاملات را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد.

سومین هفته از مرداد ماه 99 همراه بود با موج شدیدی از هیجانات که روند معاملات را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. این هیجان که عامل اصلی آن موج اخبار ضد و نقیض در مورد عرضه دارا دوم بود، در نهایت باعث شد تا شاخص کل با افت نزدیک به 4 درصدی مواجه شود. حالا یکبار دیگر در شروع هفته آینده، این شاخص در محدوده زیر 2 میلیون واحد، کار خود را آغاز خواهد کرد، با این تفاوت که این بار عرضه صندوق دارا دوم تقریبا قطعی شده است و عرضه بخشی از دومین 30 درصد از سهام عدالت انجام شده است.

اما این هفته برای عرضه اولیه ها نسبتا پر توقف بود. علاوه بر توقف هایی که اکثرا به دلیل نوسان 50 و 20 درصدی قیمت بود، این هفته دو عرضه اولیه جدید هم داشتیم. در این دو عرضه اولیه شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر (زملارد) در بازار فرابورس، و شرکت بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) در بورس تهران عرضه شدند. این هفته هم رکورد مشارکت در عرضه اولیه ها توسط زملارد کمی افزایش یافت، البته که ثبهساز با وجود ارزش ریالی بیشتر نتوانست به این رکورد برسد. در عرضه اولیه زملارد به هر نفر حداکثر 8 سهم؛ با ارزش کلی 17 هزار تومان؛ و برای ثبهساز 670 سهم با ارزش 148 هزار تومان اختصاص پیدا کرد.

در ادامه به بررسی مهمترین اتفاقاتی که در نمادهای حاضر در لیست عرضه اولیه ها رخ داده می‌پردازیم:

  • “امین” در اولین هفته کاری خود در بورس، ابتدا با افشای اطلاعات در زمینه تعیین حکم دادگاه برای یکی از پرونده ها، متوقف شد و در ادامه یکبار دیگر با افشای اطلاعات در مورد انعقاد یک قرارداد جدید، این توقف یک روز تمدید شد. در نهایت این نماد در طول هفته گذشته فقط دو روز باز بود و در این مدت نزدیک 7 درصد رشد کرد.
  • “آبادا” که در پایان هفته گذشته به دلیل نوسان 50 درصدی قیمت متوقف شده بود، سه شنبه بازگشایی شد. در جریان کنفرانس اطلاع رسانی این نماد، از شرکت سوالی پرسیده نشده بود.
  • “آریا” هم دوشنبه به دلیل نوسان قیمت متوقف شد و کنفرانس اطلاع رسانی بدون هیچ سوالی انجام شد. این نماد از روز چهارشنبه مجددا قابل معامله شده است.
  • “وپویا” بعد از افشای اطلاعات در زمینه سود حاصل از عرضه اولیه امین، روز دوشنبه مجددا بازگشایی شد.
  • “سیتا” هم روز سه شنبه به دلیل نوسان 20 درصدی قیمت متوقف شد و از روز چهارشنبه مجددا بازگشایی شد.

نمودار زیر مقایسه‌ای بین سود دهی عرضه اولیه‌ها در طول هفته گذشته و سود این سهام از روز عرضه تا پایان روز 22  مرداد انجام داده است. تاثیر سود نقدی تقسیم شده در مجامع هریک از این شرکت ها در این نمودار لحاظ شده است.

گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته سوم مرداد 1399)

در نظر داشته باشید که در سودآوری این شرکت ها کارمزد معامله و قیمت حق تقدم سهام در نظر گرفته نشده است و این مقادیر بر اساس قیمت پایانی سهم ارائه شده است

در مورد شصدف دقت کنید که چون هنوز حق تقدم این سهام قابل معامله نشده، تاثیر قیمت آن در سود کلی این عرضه اولیه دیده نمی شود. مسلما با قابل معامله شدن این حق تقدم ها سود عرضه اولیه شصدف به عدد حقیقی خود خواهد رسید.

شما می‌توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه اولیه ها به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • از بس ضرر دیدم دیگه از هرچی سهام بورس هست بیذارم، آخه وقتی مردم نحوه بورس داری رو بلد نیستن و تا اندک افتی میبینند سریع سهامشون رو به بفروش میذارن، اینجوری بورس کارش به ناکجا آباد ختم میشه

  • وقتی شاروم ۶سهم میده خب بدردنمیخوره
    ایامیشوداین سهم رااضافه کرد درصورتی که فروشنده ای نیست؟

    • سلام، این سهم با توجه به حجم معاملات کمی که داره نمیتونه حجم مبانی خودش رو پر کنه و در نتیجه رشد آهسته ای داره

  • حس نمیکنید فقط امین بگلان شاروم و غزر عرضه اولیه هستند. بقیه خیلی وقته هستند

    • سلام دوست عزیز، حرف شما صحیح هست اما با توجه به اینکه صف خرید بقیه این سهام هنوز عرضه نشده ما به بررسی اون ها ادامه میدیم