گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته سوم خرداد 1399)

گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته سوم خرداد 1399)
خلاصه اخبار

در هفته ای که شاخص کل یکبار دیگر جای خود را در محدوده یک میلیون واحدی تثبیت کرد. در این میان عرضه اولیه ها با وجود افت و خیز بعضی نمادها به کار خود ادامه دادند.

بعد از عبور شاخص کل از مرز 1میلیون واحد در آخرین روز هفته گذشته، بازار سرمایه این هفته را با قدرت زیادی شروع کرد و در نهایت توانست با رشد 12.17 درصدی به محدوده یک میلیون و 153 هزار واحد برسد. گذشته از رشد مناسب شاخص کل در این هفته، از مهمترین اتفاقات روزهای گذشته شروع معاملات سهام عدالت بود که با توجه به روش تعیین شده در معامله این سهام، اثرات نامطلوب این عرضه در روند بازار به حداقل رسیده بود.

در نتیجه معاملات این هفته عرضه اولیه‌ها نیز در برخی موارد با افت و خیز زیادی مواجه شدند که در ادامه به بررسی رفتار این نمادها در طول هفته می‌پردازیم:

  • “ساوه” که در هفته‌های گذشته صف خرید خود را حفظ کرده بود، روز یکشنبه به دلیل نوسان 50 درصدی قیمت متوقف شد و در نهایت روز چهارشنبه با دامنه نوسان 5% بازگشایی شد.
  • “شصدف” که گویا قصد ندارد در هیچ روزی به حجم مبنا برسد در نهایت به رشد هفتگی 1.88% قانع شد.
  • “شستا” که در اکثر روزهای این هفته یکی از 10 نماد دارای بیشترین ارزش معاملات بود و نوسانات شدیدی را درقیمت روزانه خود تجربه کرد توانست در این هفته ضمن عبور از سقف قبلی خود به رشد هفتگی 11.18 درصدی برسد.
  • “غگیلا” با رشد 2 درصدی در این هفته توانست دوباره از بیشترین قیمت قبل از برگزاری مجمع سالیانه خود عبور کند.
  • “پیزد” در سومین هفته حضور خود در بازار بورس با رشد 2.49 درصدی کار خود را تمام کرد. این نماد نیز در هفته گذشته نتوانست در هیچ روزی به حجم مبنا برسد.
  • “آریا” با وجود حضور دو هفته‌ای در بازار بورس به لطف عرضه‌های انجام شده توسط کد حقوقی، توانست به رشد 22.44 درصدی در طول هفته گذشته برسد.

در جدول زیر با هدف بررسی عملکرد عرضه اولیه‌ها به مقایسه قیمت عرضه، قیمت پایانی در روز 21 خرداد و درصد سودآوری در فروش با قیمت پایانی برای هر کدام از این نمادها می‌پردازیم.

نمادتاریخ عرضهقیمت عرضه (ریال)قیمت فعلی (ریال)بازدهی قیمت پایانی (درصد)
ساوه21 اسفند 982350065730178.2
شصدف14 اسفند 98199003155157
شستا27 فروردین 99860018156109.6
غگیلا10 اردیبهشت 9912507132224.22
پیزد31 اردیبهشت 9940353441047.8
آریا7 خرداد 99651198477728.7

در نظر داشته باشید که در سودآوری ساوه و غگیلا سود مجمع در نظر گرفته نشده است و این مقادیر بر اساس قیمت پایانی سهم ارائه شده است. نمودار زیر مقایسه‌ای بین مجموع حجم معاملات از زمان عرضه هر نماد تا پایان روز 21 خرداد و حجم عرضه اولیه شده در هریک از این نمادها نشان می‌دهد:

گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته سوم خرداد 1399)

در نظر داشته باشید که هدف از ارائه این نمودار مقایسه حجم معاملات در روزهای بعد از عرضه اولیه با تعداد سهام عرضه اولیه شده به عنوان معیاری است که بتوان میزان پاسخگویی به تقاضای بازار را بهتر درک کرد و بر اساس آن در مورد آینده روند قیمت تصمیم گرفت.

همچنین با توجه به عبور کردن حجم معاملات “ساوه” از حجم عرضه شده در روز اول عملا می‌توان اینطور در نظر گرفت که شرکت کنندگان در عرضه اولیه تقریبا از این نماد خارج شده‌اند و در حال حاضر روند قیمت این سهم در اختیار سهامدارانی است که بعد از عرضه اولیه وارد سهم شده‌اند.

شما می‌توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه اولیه ها به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • سلام من سهم دالبرح را خریده ام الان دو ماه است که این سهم متوقف شده باید چکار کنم

    • سلام دوست عزیز… این سهم حق تقدم نماد دالبر می باشد. برای اطلاع بیشتر با شرکت تماس بگیرید و دارایی خودتون رو در سایت سجام بررسی بفرمایید.

  • آیا با50هزارتومان میشود سهام‌ خرید یا۵۰۰هزار تومان

    • سلام دوست عزیز.. حداقل مبلغ برای سرمایه گذاری در سهام 500 هزار تومان است.

  • با‌سلام‌من‌تازه‌وارد‌بورس‌شدام‌میخوام‌از‌سهام‌صندوق‌ دارایی‌یکم‌خرید‌کنم‌چکار‌کنم

    • سلام دوست عزیز… در حال حاضر امکان خرید این صندوق وجود نداره. از اوایل تیرماه قابل معامله خواهد شد.

  • سلام من متاسفانه ۴۳ سهم وبیمه حق تقدم دارم خیلی وقته نم تونم بفروشم حتی تغییر کارگزاری هم دادم راهنمایی بفرمایید

    • سلام، از روزی که حق تقدم برای شما صادر شده شما فقط 60 روز برای معامله اون فرصت دارید و در صورتی که بیشتر از این زمان گذشته باشه این ق تقدم باطل شده و شرکت قیمت اون رو به عنوان بدهی به شما ثبت کرده که میتونید با اون ها تماس بگیرید و این مبلغ رو از اون ها بخواید

  • سلام من هر چقدر میخوام سهام آریا یا پیزد یا سفارس به من نمیده صدبار امتحان کردم ،چرا ؟ دلیلش چیه؟ ،کارگزاری من مشکل داره؟ یا مشکل از جای دیگه هستش ،اینم بگم میگن تو ثانیه های اولیه که سهام باز میشه،میگن خرید کن اون موقع هم خرید کردم ولی نشد چرا ؟ راهنمایی میخوام

  • سلام…من الان اهراز هویت کردم و کد معاملاتی گرفتم مرحله بعد ک بخوام وارد بورس بشم و سهام بخرم چیه؟؟باید چکار کنم؟

  • یکی از صندوقهای سرمایه گذاری (ثابت )متعلق به یک بانک خصوصی در اردیبهشت 99 رقم nav حاصل شده اش تقریبا 98درصد بود صندوق حدود 23 درصد از سود حاصله را به سرمایه گذاران داد و مابقی را بر روی شروع nav در ماه بعد برده عملا ریسک عملیات مدیریت صندوق را به طور مستقیم به سرمایه گذاران منتقل کرده بدین معنی که تمامی سود قطعی عملیات ماه قبل که متعلق به سهامداران بوده را نداده و با ا فزایش nav ، که بفرض از مبلغ 1006800ریال شروع شده است لازم ذکر بشود که در صورت ابطال سهام از طرف هر یک از سهامداران بر اساس قیمت روز nav با آنان تسویه صورت میگیرد . اما مشکل اینجاست که در صورت عملکرد ناصحیح و احتمالا کاهش nav این کاهش که ناشی از مدیریت ناصحیح صندوق میتواند باشد مستقیما از محل سود قطعی حاصل شده سهامدار در ماه قبل تامین میشود و ریسکی متوجه مدیریت صندوق نمیگردد. ایا این کار آنان بامقررات سازمان بورس تطابق دارد . اگر چه انان در امید نامه صندوق تعهد فرضا 23 درصد سود را نموده باشند ؟در این رابطه با توجه به شرایط خوب بازار در اردیبهشت ماه 99صندوقهایی بوده اند که 100درصد سود حاصل شده در صندوق تابت را بین سهامداران خود تقسیم کرده اند.

  • سلام جایی در سیگنال هست که بهترین شرکتهایی که سود دهی بالا دارند را معرفی نماید؟ویا بر ما تحلیل کند.

    • سلام، برای بررسی سهام از نظر قیمت و … میتونید از فیلترهای موجود استفاده کنید و در زمینه تحلیل هم تحلیل گر های ما نمادهای درخواستی کاربران را به صورت مداوم تحلیل میکنند، اگر سهم خاصی مورد نظرتون هست اعلام کنید تا اون رو در لیست تحلیل های درخواستی قرار بدیم

  • سلام صندوق دارایکم واسه سه نفر مبلغ پنج میلیون خرید کردم واسه یکیش پیام اومده کارای سجام انجام بده ولی واسه یک نفر دیگه هنوز پیامی نیومده چکار باید کرد؟باید واسه دوتاشون کد بورسی بگیرم؟

    • سلام دوست عزیز.. ثبت نام در سجام و احراز هویت الزامی ست و برای معامله این صندوق هم زمانی که قابل معامله بشه به کد بورسی نیاز هست، مگر اینکه دولت قانون دیگه ای برای فروش بذاره که مثلا نیازی به دریافت کد بورسی نباشه.

  • سلام
    من تازه واردم و اصلا ریسک پذیر هم نیستم بخاطر همین دنبال عرضه اولیه هستم یه سوال دارم ممنون میشم راهنمایی کنید.
    من عرضه اولیه که عرضه میشه بگیرم چند روز بعد دوباره از همون میشه سهم خرید و اینکه امکان داره اونی که چند روز بعد خریدم ارزشش بیاد پایین.

    • سلام، از اولین روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه سهام این شرکت ها قابل معامله هستند هرچند که به دلیل صف خرید قدرتمند احتمال موفقیت در خرید خیلی کم هست

  • سلام مطلب بالا مفید بود لطفا درمورد عرضه های اینده هم مطالبی بذارین مچکر

  • سلام خسته نباشید .ی سوال داشتم من سهم آریا خریداری کردم وقتی که میخوام بفروشم باید قیمت پایانی رو بزنم واسه فروش یا آخرین قیمت رو ..؟

    • سلام، هر قیمتی در بازه مجاز روزانه رو میتونید انتخاب کنید که البته هرچه بالاتر بفروشید سود بیشتری میکنید

  • سلام من الان چند روزه کد معاملاتی برام اومده الان باید چکار کنم چطوری سهام بخرم

    • سلام، به سایت یک کارگزار مراجعه کنید و بعد از ثبت نام به روشی که اون ها اعلام میکنند ثبت نام خودتون رو تکمیل کنید، بعد اون ها به شما یک نام کاربری و رمز عبور میدن که با استفاده از اون میتونید معامله کنید

  • کارشناس محترم سیگنال سلام، برای من این سوال مطرح هست که چرا نمی تونم موفق به خرید سهام شرکت پتروشیمی آ ریا بشم، من از روز اول فروش سهام این شرکت تا کنون بارها از اولین ثانیه های زمان شروع فروش یعنی ساعت 12:35 با بالاترین نرخ در محدوده تعیین شده اقدام به ارسال سفارش خرید کرده ام ولی تا کنون موفق به خرید نشده ام، دیروز خیلی جالب تر بود حدود بیست ثانیه قبل از شروع زمان سفارش گیری، سفارشاتی با مبلغ 1550 ریال پایین تر از حداکثر قیمت تعیین شده ثبت شده بود و علی رغم این که مبلغ پیشنهادی من سقف محدوده تعیین شده بود در تابلو معاملات ایزی تریدر نشان داده نشد، این در حالی بود که پیام ثبت سفارش خرید در هسته معاملات را دریافت کرده بودم، من واقعا علت این موضوع را نمیدانم اما به نظر میرسه که دو علت برای این موضوع متصور باشه، یک علت اینه که مواردی برای خرید سهامی از این دست وجود داره که من از آ ن ها بی اطلاع هستم و علت دوم اینه که در سازمان بورس هم، رانت و رابطه حاکمه و در مورد سهام ارزنده اجازه داده نمیشه که سایر افراد بتوانند در شرایط سالم وشفاف اقدام به خرید سهام مورد دلخواه خود کنند، این موضوع با شفافیت و سلامت انجام معاملات که فلسفه وجودی سازمان بورس هست کاملا مغایره، لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • سلام دوست عزیز، اولین نکته اینکه اگر درخواست خرید یا فروش توسط یک کارگزار در بازه غیر مجاز ثبت بشه این درخواست یا معامله ای که بر اساس این درخواست انجام شده، توسط ناظر باطل میشه و در این مورد خیالتون راحت باشه، در زمینه خرید هم باید به این نکته توجه داشته باشید که در این شرایط تعداد خیلی زیادی درخواست خرید با شرایطی که گفتید ارسال میشه و درنتیجه چیزی که مهمه زمان ثبت درخواست شما در هسته معاملاته و حتی یک میلی ثانیه دیرتر ثبت شدن میتونه سفارش شما رو چندین سهم به عقب بندازه

  • با سلام آیا امکان خرید نماد آریا در روزهای بعد از تاریخ ۷ خرداد امکان پذیر بوده(البته روز ۷ م ۵۷ سهم خرید کرده بودم)

    • سلام دوست عزیز… به تاریخچه معاملات سهم مراجعه کنید.

  • با عرض سلام،
    لطفاً راهنمایی می‌فرمایید که سهام بفروش رسیده دولتی که ۴۰ روز پیش آغاز شد همان etf را چگونه در سایت سیگنال رصد کنم؟

    • سلام دوست عزیز… صندوق ای تی اف دولتی از اول تیرماه قابل رویت خواهد بود.

  • سلام، با توجه به تعداد اندک سهام در عرض اولیه ها، برای افزایش تعداد سهام کدام راه بهتر است. بعدا تعداد سهام را با خرید ازاد به قیمت روز افزایش بدیم ، یا به تعداد کم اولیه رضایت
    داده ودنبال خرید نماد های ارزشمند دیگر باشیم؟

    • سلام دوست عزیز.. این مسئله بستگی به دانش مالی شما و قدرت سرمایه گذاری و تحلیل سهام داره.

  • با سلام و عرض تشکر و سپاس لطفا” اخبار و اطلاعات عرضه اولیه های آتی را به اعضاء اطلاع رسانی بفرمایید

    • سلام، در مورد عرضه اولیه ها درج نماد و زمان قطعی انجام عرضه اولیه ها به همه کاربرانی که گزینه “از عرضه اولیه بعدی با خبرم کن” را فعال کرده باشند اطلاع رسانی میشه

  • سلام سیگنال جان
    چرا این کارگذاری دو تومن پول بلوکه شده مارو آزاد نمیکنه ؟؟؟
    همون پولی که واسه ای تی اف ،دارا یکم، دادیم
    آخه این چه مدلیشه ؟

    • سلام، این مبالغ تا حدود 24 خرداد به حساب ها برگشته، در صورتی که هنوز برای شما برگشت داده نشده با کارگزار تماس بگیرید

    • سلام دوست عزیز، مبنای ما برای بررسی افزایش قیمت ها، قیمت پایانی سهم هست نه قیمت آخرین معامله، بر اساس قیمت آخرین معامله 33 و بر اساس قیمت پایانی 28 درصد بوده که گزارش شده

  • سیگنال اگر اطلاعات دقیق تری در مورد نمادهای سود آور امسال ونمادهایی که باعث متضرزر شدن سهام دارا شدند اطلاع رسانی بیشتری ارائه کند

  • من از سهام دومیلیون دارایی یکم دولتی خرید کردم چطور مالکیت این سهام برام محرز می شه من از کجا بفهمم،که خریدم جایی ثبت شده

    • سلام، تا آخر خرداد این صندوق به دارایی های شما در کد بورسیتون اضافه خواهد شد