گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته سوم تیر 1399)

گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته سوم تیر 1399)
خلاصه اخبار

نوسانات این هفته بورس برای عرضه اولیه ها که خیلی آهسته و پیوسته در حال حرکت هستند، چندان ناخوشایند نبود و از طرفی نتوانست تغییر خاصی در روند انها ایجاد کند.

این هفته بازار یکبار دیگه به همه ما وکسانی که در حال فراموشی ذات نوسانی اون بودند یادآوری کرد که قرار نیست همیشه درها روی یک پاشنه بچرخند. این ذات نوسانی بازار خودش رو با شروع منفی در ابتدای هفته، رسیدن به نوسان روزانه نزدیک به 5 درصدی در اواسط اون و ریزش قیمت اکثر سهم ها در آخرین روز هفته نشان داد. اما در نهایت شاخص کل یکبار دیگه به لطف شاخص سازها مثبت ماند و نزدیک به 8.7% رشد هفتگی را ثبت کرد.  

این نوسان ها اما برای عرضه اولیه های ما که خیلی آهسته و پیوسته در حال حرکت هستند چندان ناخوشایند نبود و نتوانست تغییر خاصی در روند اون ها ایجاد کنه.

این هفته ما یک عرضه اولیه و سه درج نماد داشتیم که مهمترین خبرهای مربوط به عرضه اولیه ها را تشکیل می‌داند. عرضه اولیه این هفته مربوط به شرکت “لیزینگ پارسیان” بود که در نماد “ولپارس” انجام شد. این عرضه نقدینگی زیادی نمیخواست (به هر نفر فقط 24 هزار تومان رسید!) و همین موضوع جذابیت اون رو کم کرده بود اما با این وجود نزدیک به 4.5 میلیون نفر در اون شرکت کردند که نشون می‌داد باید در عرضه اولیه‌های بعدی منتظر تعداد خیلی بیشتری از شرکت کننده ها باشیم مخصوصا اگر ارزش اون‌ها به چندصد هزار تومان برسه.

درج نمادهای این هفته مربوط به سه شرکت “بیمه تجارت نو”، “توسعه مسیر برق گیلان” و “تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک” بوده که هرسه در بازار دوم فرابورس ایران ثبت شده‌اند و منتظر تکمیل مراحل عرضه اولیه آن ها هستیم.

درادامه به بررسی اخبار و تغییرات تک تک این نمادها می‌پردازیم:

  • “ساوه” که این هفته را با صف خرید شروع کرده بود در نهایت روز چهارشنبه همزمان با فشار عرضه در کل بازار صف خرید خود را از دست داد و برای لحظاتی به صف فروش رسید. این نماد روز چهارشنبه به دلیل نوسان 20 درصدی برای یک ساعت متوقف شده بود.
  • “شصدف” گزارش‌های مالی حسابرسی شده مربوط به سال  مالی 98 را ارائه داد که در آن یکبار دیگر از برنامه این شرکت برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی برای تامین مالی توسعه خط تولید خود در کنار سود خالص 2771 ریالی هر سهم خبر داده است.
  • “سیتا” در اولین هفته حضور خود در بازار بورس با انتشار صورت‌های مالی سال 98 از سود خالص 800 ریالی برای هر سهم خبر داد. با توجه به افزایش 132 درصدی مبلغ سود انباشته شرکت نسبت به سال 97 ، این موضوع عملکرد مناسب شرکت را در سال مالی قبل نشان می‌دهد.
  • “پیزد” و “آریا” بعد از برگزاری مجمع در هفته گذشته این هفته به معاملات برگشتند و در کنار “غگیلا” و “وپویا” بدون حاشیه به رشد خود ادامه دادند.

نمودار زیر مقایسه‌ای بین درصد بازدهی قیمت پایانی عرضه اولیه‌ها در طول هفته گذشته و بازدهی این سهام از روز عرضه تا پایان روز 18 تیر انجام داده است.

گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته سوم تیر 1399)

در نظر داشته باشید که در سودآوری این شرکت ها سود مجمع در نظر گرفته نشده است و این مقادیر بر اساس قیمت پایانی سهم ارائه شده است. نمودار زیر مقایسه‌ای بین مجموع حجم معاملات از زمان عرضه هر نماد تا پایان روز 18 تیر و حجم عرضه اولیه شده در هریک از این نمادها، انجام می‌دهد:

گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته سوم تیر 1399)

در نظر داشته باشید که هدف از نمودار بالا ارائه معیاری است که بتوان میزان پاسخگویی به تقاضای بازار را بهتر درک کرد و بر اساس آن در مورد آینده روند قیمت تصمیم گرفت.

با توجه به عبور حجم معاملات در ساوه از حجم عرضه اولیه شده و شکسته شدن صف خرید این سهم، نماد ساوه از هفته آینده از لیست گزارش های هفتگی ما حذف خواهد شد.

شما می‌توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه‌ اولیه ها به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • سلام من پریروز سهم عرضه اولیه رافزا و عزر خریدم ولی تا امروز که ۳ روزه هنوز داخل قسمت درخواست شده ها هست و مبلغ هم از حسابم برداشت شده

    • سلام، تقسیم سهام بین شرکت کننده های در این دو عرضه اولیه روز چهارشنبه انجام میشه و تا زمانی که وضعیت درخواست شما مشخص نشده باشه مبلغ مربوط به این دو درخواست بلوکه میمونه

  • سلام من هفته پیش به مبلغ ۵۷۰ هزار تومن سهام ایران خودرو خریداری کردم ولی الان که میخوام بفروشمش همون مبلغ برام زده بلوکه شده. علتش چیه؟ در ضمن موقع خرید اعتبارشو معتبر تا لغو زدم

    • سلام، معمولا بلوکه شدن پول مربوط به مواردی هست که معامله در حال انجام هست و هنوز تایید نشده، اگر این سهام با موفقیت خریداری شده احتمالا مشکل دیگری به وجود آمده که کارگزاری میتونه راهنمایی بهتری در مورد علتش به شما بده

  • سلام من تازه وارد بورس شدم و اطلاعات زیادی از قیمت سهام ها ندارم. ولی از چندسال پیش یه تعدادی سهام ایران خودرو دارم. لطفا میشه منو راهنمایی کنید با این کنفرانس جدیدی که شرکت ایران خودرو گذاشته که حراج معاملاتی با سررسید مهرماه آغاز شده. یعنی قیمت سهام ایران خودرو خیلی پایین میاد؟

  • من تازه رمز عبورموگرفتم ،،میخوام وارد بورس بشم ،،راهنمایی ام میکنید اول باید چیکار کنم ..اطلاعاتی ندارم ممنون میشم…

    • سلام، برای آشنایی با روش خرید و فروش سهام (اینجا) و برای آشنایی با عرضه اولیه ها(اینجا) کلیک کنید

  • چرادارا یکم من ازاپ خریدم ی عالمه نمیاد تو پرتفوی

  • سلام
    اولا مرسی برنامتون عالیه منخبرای عرضه اولیه رو اینجا دنبال میکنم
    دوما بازم مرسی راجب صندق سرمایه گذاری و غیره خیلی از سوالاتم جواب گرفتم و اینکه پیامهای بقیه و منو جواب دادین با حوصله و حرفه ای
    اینبارم سوالم برای یادگیریمه
    الان سیتا 24هزارتومن سود برای300سم ما در نظر گرفتهه همون800تومن هر سهم
    این سود میاد روی بازده سهام
    یااز طریق روش یا راهی به ما و نقدینگیما قراره اضافه بشه
    ممنون

    • سلام دوست عزیز، خوشحالیم که تونستیم در این مسیر همراه شما باشیم
      سود مجمع سالیانه شرکت ها به صورت نقدی بین افرادی که در روز مجمع سهامدار شرکت بودند تقسیم میشه که این تقسیم سود به تصمیم شرکت میتونه از طریق بانکها، سامانه سجام یا پرداخت مستقیم سود توسط شرکت انجام بشه

  • سلام روز بخیر.
    من تازه واردم.
    من در روز سه شنبه عرض اولیه از ولپارس خریداری کردم پول کم کرد در عرض 4ساعت دوباره پول ب حسابم برگشت.
    ولی برا محکم کاری چهارشنبه صبح دوباره خریداری کردم پول کم کرد تا ساعت 12 شب چهارشنبه.
    حالا ک الان دارم نگاه میکنم میبنم .(پرتفی.پرتفی لحضه ایی .و نمودار) تو این 3 نمادولپارس برام نشون میده .
    اینم بگم موقع ثبت 2تیک شد ارسال من طبق اموزش شما