گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته اول تیر 1399)

گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته اول تیر 1399)
خلاصه اخبار

در جریان روند صعودی هفته گذشته بورس تهران، اکثر نمادها با رشد خوبی مواجه شدند. عرضه اولیه ها هم از این اخبار خوب بی بهره نماندند.

این هفته بعد از شرایط هفته قبل اکثر سهامدارها انتظار رشد بازار را داشتند که همین اتفاق هم افتاد و در طول 5 روز کاری گذشته شاخص کل توانست 189 هزار واحد افزایش پیدا کند و با رشد 15.43 درصدی به یک میلیون و 419 هزار واحد برسد. البته در این مدت ارزش معاملات روزانه هم رکورد این روزهای خود را شکست و تا 28 هزار میلیارد تومان در روز سه شنبه بالا رفت.  

عرضه اولیه ها در طول این هفته با اخبار زیادی مواجه شدند که در اکثر موارد باعث تغییرات قیمتی این نمادها شد هرچند که سنت پر نشدن حجم مبنا همچنان در اکثر این نمادها دیده می شود. درادامه به بررسی اخبار و تغییرات تک تک این نمادها می پردازیم:

  • “ساوه” در شروع این هفته کار خود را با صف خرید قدرتمند شروع کرد اما رفته رفته با نزدیک شدن به اواخر هفته وضعیت صف خرید این نماد ضعیف تر شد. در نهایت روز سه شنبه صف خرید ساوه از بین رفت اما روز بعد دوباره توانست به محدوده صف خرید برسد.
  • “شصدف” که در تعطیلات آخر هفته گذشته خبر تایید درخواست افزایش سرمایه خود را منتشر کرده بود این هفته هم بدون پر کردن حجم مبنا فقط 2.63% رشد کرد.
  • “شستا” از شروع این هفته یک روند صعودی جدید را شروع کرد و در نهایت توانست با 24.12% رشد، بیشترین رشد عرضه اولیه های این لیست را به خود اختصاص دهد. همچنین این شرکت در روزهای پایانی هفته از درج نماد شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین خبر داد که مالکیت 99.99% از سهام آن در اختیار شستاست.
  • “غگیلا” بدون هرگونه حاشیه ای، کمترین رشد این هفته را به خود اختصاص داد و فقط 2.14% رشد کرد.
  • “پیزد” بالاخره این هفته مجوز افزایش 30 درصدی در نرخ لاستیک های رادیال سیمی را گرفت. همچنین بر اساس صورت های مالی ارائه شده شرکت، مبلغ فروش محصولات در بازه ابتدای سال مالی 99 تا پایان خردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 70% رشد داشته که البته با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه و تغییر نرخ ارز این محصولات؛ احتمالا تاثیر این افزایش بر صورت های مالی کمتر از این اعداد باشد. پیزد در تاریخ 10 تیرماه مجمع عمومی برگزار خواهد کرد و در نتیجه در روزهای ابتدایی هفته آینده متوقف می شود.
  • “آریا” این هفته را با رشد 9.23 درصدی در حالی تمام کرد که با توجه به برگزاری مجمع عمومی در تاریخ 9 تیرماه، اول هفته آینده متوقف خواهد شد. سود خالص هرسهم آریا 920 تومان است که باید ببینیم در مجمع چه مقدار از این مبلغ برای تقسیم بین سهامدارها در نظر گرفته خواهد شد.

نمودار زیر مقایسه‌ای بین درصد بازدهی قیمت پایانی عرضه اولیه‌ها در طول هفته گذشته و بازدهی این سهام از روز عرضه تا پایان روز 4 تیر انجام داده است:

گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته اول تیر 1399)

در نظر داشته باشید که در سودآوری ساوه و غگیلا سود مجمع در نظر گرفته نشده است و این مقادیر بر اساس قیمت پایانی سهم ارائه شده است. نمودار زیر مقایسه‌ای بین مجموع حجم معاملات از زمان عرضه هر نماد تا پایان روز 4 تیر و حجم عرضه اولیه شده در هریک از این نمادها، انجام می‌دهد:

گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته اول تیر 1399)

در نظر داشته باشید که هدف از نمودار بالا ارائه معیاری است که بتوان میزان پاسخگویی به تقاضای بازار را بهتر درک کرد و بر اساس آن در مورد آینده روند قیمت تصمیم گرفت.

همچنان که هفته گذشته هم ذکر کردیم با عبور حجم معاملات از حجم سهام عرضه اولیه شده، در نمادهای “ساوه” و “شستا”می‌توان اینطور در نظر گرفت که مشارکت کنندگان در عرضه اولیه جای خود را به سهامداران جدید داده‌اند و این افراد در حال حاضر تعیین کننده قیمت این سهام هستند.

شما می‌توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه‌ اولیه ها به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران