گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته آخر اردیبهشت 1399)

گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته آخر اردیبهشت 1399)
خلاصه اخبار

آخرین هفته از اردیبهشت ماه پر بود از اتفاقات جالب توجه و به یاد ماندنی؛ از تلاش شاخص کل برای تثبیت در محدوده یک میلیون واحدی گرفته تا بازگشایی های صد درصدی خودرو و صف میلیاردی آن !

در کنار تمام این موارد عرضه اولیه ها هم بیکار نماندند و یکبار دیگر رکورد مشارکت را افزایش دادند. طی عرضه اولیه سهام شرکت صنایع لاستیک یزد در نماد “پیزد” در روز چهارشنبه 31 اردیبهشت رکورد مشارکت در عرضه اولیه ها یک بار دیگر تا محدوده 3 میلیون و 72 هزار نفر افزایش پیدا کرد تا تنها 14 سهم از سهمیه 50 عددی این عرضه اولیه به هر کد اختصاص پیدا کند.

از دیگر اتفاقات مهم بین عرضه اولیه ها بازگشایی نماد شرکت سیمان ساوه بعد از توقف به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالیانه خود، در روز شنبه بود. شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان هم به منظور برگزاری همین مجمع روز یکشنبه متوقف شد تا در این هفته تنها 4 نماد عرضه اولیه­ی قابل معامله داشته باشیم. خلاصه وضعیت این عرضه اولیه ها در طول هفته گذشته به صورت زیر بوده است:

“صبا” که از ابتدای هفته گذشته با شکسته شدن صف خرید روبرو شده بود این هفته را با صف فروش شروع کرد. با وجود تعادل نسبی قیمت در روزهای دوشنبه و سه شنبه که همزمان با رشد شاخص کل رخ داده بود، روز چهارشنبه مجدداً شاهد تشکیل صف فروش در این نماد بودیم.

“ساوه” بعد از برگزاری مجمع و تقسیم سود نقدی 230 تومانی به ازای هر سهم از روز شنبه به معامله برگشت و در تمام روزهای هفته با صف خرید مواجه شد اما در هیچ روزی نتوانست بیش تر از 3.5% رشد را به ثبت برساند.

“شصدف” مطابق روالی که از همان اولین روزهای بعد از عرضه اولیه پیش گرفته بود این هفته نیز با وجود صف خرید هر روزه، بدون تکمیل حجم مبنا تنها 3% رشد هفتگی داشت.

“شستا” که در هفته گذشته با شکسته شدن صف خرید مواجه شده بود این هفته نوسان قیمتی 10 درصدی را تجربه کرد اما در نهایت کار خود را با افت 4 درصدی قیمت نسبت به شروع هفته به پایان رساند.

“غگیلا” اعلام کرده است که بر اساس تصمیم مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت سود نقدی سال 98به ازای هر سهم 326 ریال خواهد بود. با توجه به انتشار نتایج حاصل از برگزاری این مجمع توسط شرکت، انتظار بازگشایی این نماد در طول هفته آینده وجود دارد.

در جدول زیر با هدف بررسی عملکرد عرضه اولیه ها به مقایسه قیمت عرضه، قیمت پایانی در روز 31 اردیبهشت و درصد سود آوری در فروش با قیمت پایانی برای هر کدام از این نمادها می پردازیم.

نمادتاریخ عرضهقیمت عرضه (ریال)قیمت فعلی (ریال)بازدهی قیمت پایانی (درصد)
شستا27 فروردین 9986001508173.86
صبا20 فروردین 99120002114674.72
ساوه21 اسفند 982350048378104.36
شصدف14 اسفند 98199002981748.33
غگیلا10 اردیبهشت 9912507130342.71

نمودار زیر مقایسه ای بین مجموع حجم معاملات از زمان عرضه هر نماد تا پایان روز 31 اردیبهشت و حجم عرضه اولیه شده در هریک از این نمادها، انجام می دهد:

گزارش وضعیت عرضه اولیه ها در هفته ای که گذشت (هفته آخر اردیبهشت 1399)

در نظر داشته باشید که هدف از ارائه این نمودار مقایسه حجم معاملات در روزهای بعد از عرضه اولیه با تعداد سهام عرضه اولیه شده به عنوان معیاری است که بتوان میزان پاسخگویی به تقاضای بازار را بهتر درک کرد و بر اساس آن در مورد آینده روند قیمت تصمیم گرفت.

شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه اولیه ها به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • سلام امروز ششم خرداد هست ولی اطلاعات اپلیکیشن مربوط به پایان روز سوم خرداد هست آیا همیشه یک روز کاری عقب هستید?

    • سلام، اطلاعات در روزهای تعطیل تغییر نمی کنند

  • خدا بهتون صبر بده کارشناس محترم . سوال ها رو که خوندم به صبر و حوصله ای که برای پاسخگویی صرف کردید تبریک گفتم . سپاس از این همه شرافت و صبر

  • سلام در من در تاریخ اخر اردیبهشت 99 عرضه اولیه بانک ملت را خریداری کردم سوال این است خودم راسا خرید و فروش کنم یا این که صندوق این کار انجام می دهد وسودش به من می دهد

    • سلام، بانک ملت در این تاریخ عرضه اولیه نداشته، اگر منظور شما صندوق دارایکم هست این صندوق با عرضه اولیه تفاوت زیادی دارد و از اول تیر قابل معامله خواهد بود

    • سلام، غزر نماد معاملاتی شرکت زر ماکارون هست

  • سلام عرضه اولیه پیزد فقط ۱۳ سهم به من داد در صورتی که موجودی داشتم!؟ فقط ثبت سفارش چطور باید انجام داد؟؟؟ سپاسگزارم

    • سلام، ثبت سفارش شما درست بوده، تعداد کم سهم به دلیل مشارکت زیاد و تقسیم شدن سهام بین مشارکت کننده ها بوده

  • سلام من تازه وارد بورس شدم میخام ببینم که مفید عرضه اولیه ها را خودش برا افرادی که کد دارن میخره یا فرد باید خودش اقدام کنه

  • من پیزد گرفتم ساعت ۴ بعدازظهر چهارشنبه نوشت منقضی شه کسی هم پاسخگو نبود.

  • سلام خسته نباشید ببخشیدمیشه درموردبورس ونحوه ورودوخریدسهام توضیح بدین من زیادواردنیستم ممنون میشم.

    • سلام، برای آشنایی در این زمینه پیشنهاد میکنم از مقالات (این بخش) استفاده کنید

  • سلام زمان عرضه ی شرکت پویا مشخص شده؟

    • سلام، خیر هنوز زمان این عرضه اولیه مشخص نشده اما به محض مشخص شدن از طریق اپلیکیشن سیگنال اطلاع رسانی خواهیم کرد

  • سلام .چرا در اطلاعیه قیمت آریا رو ۶۵۱۱۹ گفتن ولی هنگام‌خرید قیمت ۱۰۰۰ ارائه میشع .لطفا راهنمایی کنید

    • سلام، قیمت 1000 ریال ارزش اسمی هر برگ سهام هست و برای تمام شرکت های بورس یکسانه، قیمت 65119 هم ارزش بازاری سهام هست و معاملات در این قیمت انجام میشه

  • سلام
    آیا سود ذکر شده برای این عرضه اولیه ها به ما هم میرسه که در عرضه اولیه گرفتیم؟

    • سلام، سود مجمع سالیانه به تمام کسانی که سهام شرکت رو در روز مجمع داشته باشند تعلق میگیره

    • سلام، از اولین روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه این سهام قابلیت خرید و فروش عادی دارند

  • با سلام
    سپاس فراوان از اطلاعات ارزشمندتون

  • سلام وقتتون بخیر.
    بنده هم برای پیزد هم برای دارایکم هم خساپا و هم خودرو در کارگزاری مفید ارسال سفارش انجام دادم. اما هیچ کدامشان مورد پذیرش قرار نگرفت در صورتی که هم قیمت پیشنهادیم بالا بود و هم تعداد سهمم.
    در دو تا از این عرضه ها اعلام کردند بیش از یک نوبت سفارش کلیه ی سفارشات رو لغو میکنه و من در توافق نامه ی مفید این رو تیک زدم. یعنی سفارش من روی سفارش خود کارگزاری قرار گرفته؟؟
    در هر سری نقدینگی از بنده کم میشد اما شب مجددا برمیگشت.
    علت اینکه من نمیتونم عرضه اولیه بخرم چی هست؟
    الان به شکل قطعی اون سفارشات رد شده یا باید منتظر روز کاری باشم تا سهم ها تقسیم بشه و مجدد از حسابم کسر بشه؟

    • سلام، اولین نکته این که خساپا و خودرو عرضه اولیه نبودند و در نتیجه سفارشات شما در صف خرید قرار میگرفته و به همین دلیل انجام نمیشده، در زمینه عرضه اولیه ها هم در صورتی که از سفارش آفلاین یا خودکار استفاده نکنید باید حتما در بازه زمانی معرفی شده ثبت سفارش کنید

  • سلام چرا توی ثبت عرضه اولیه پیزد برای من خطا داده؟

  • براي سهام عدالت چکار باد بکنيم توضيح دهيد ممنون ميشم