گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فرآورده‌های نسوز ایران

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فرآورده‌های نسوز ایران
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فرآورده‌های نسوز ایران (کفرا) در تاریخ 20 خرداد 1398 در محل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فرآورده‌های نسوز ایران (کفرا) : 20 خردادماه 1398

سود هر سهم سال: 210 تومان

سود تقسیمی مصوب: 180 تومان

نکات مهم گزارش حسابرسی

  • اظهار نظر حسابرس نسبت به صورت‌های مالی مقبول است اما چند بند مهم داشت.
  • صادرات به کشور عراق که به صورت فروش نسیه بوده است، با دلار آزاد تسعیر شده است. توضیحات مدیر مالی در این رابطه بدین شرح است که این مبلغ مربوط به شش ماهه اول سال 97 است که مطابق مقررات بانک مرکزی بوده است.
  • سود سهام داران عمده مطابق قانون طی 8 ماه پرداخت نشده است. توضیح مدیر مالی به این صورت است که طبق توافق با سهامدار عمده به دلیل تامین مالی پروژه های شرکت از پرداخت صرف نظر شده است.
  • تضامین آزاد نشده بیش از مبلغ دارایی های شرکت است و این ریسک شرکت را بالا خواهد برد. توضیح مدیر عامل این گونه بود که این تضامین بابت دریافت پیش دریافت و شرکت در مناقصات است و با توجه به این که شرکت های فولادی بزرگ همچنان مشتریان عمده ما هستند از آزاد کردن آن ها صرف نظر شده است چراکه دوباره نیاز به سپردن سپرده برای دریافت مجدد پیش دریافت و شرکت در مناقصات می باشد.

نکات مهم گزارش هیئت مدیره به مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فرآورده‌های نسوز ایران

  • صنایع مادر مانند فولاد و سیمان کاملاً وابسته به فرآورده‌های نسوز هستند. 90 درصد مشتریان محصولات فرآورده‌های نسوز در دنیا و در این شرکت این دو صنعت هستند. با این اوصاف با توجه اهمیت این صنایع در ایران تهدیدی برای فروش محصولات شرکت وجود ندارد.
  • مزیت رقابتی شرکت را می‌توان کیفیت و تنوع بالای محصولات و به روز نگهداشتن رویه تولید دانست.  
  • شرکت در سال جاری با مشکل تامین ارز مواجه خواهد شد. البته این خود یک فرصت نیز است؛ زیرا  مشتریان و رقبا نیز با این مشکل رو در رو خواهند شد و مشتریان ناچاراً به شرکت ما رو خواهند آورد.
  • مشکل جهانی تامین مواد اولیه وجود دارد؛ چون چین که 60 درصد مواد اولیه جهان را در دست دارد به دنبال سیاست حفاظت محیط زیست، تولیدات خود را کاهش و مواد اولیه جهانی با کمبود مواجه شده است. این مساله برای رقبا نیز مطرح است که شرکت به دنبال اجرای پروژه‌هایی است که بتواند مواد اولیه را خود تولید کند.
  • ریسک دیگر شرکت وضعیت نامناسب نقدینگی مشتریان است. در این شرایط ایفای تعهدات توسط مشتریان با تردید مواجه است. البته شرکت برای مقابله با این قضیه دنبال فروش نقد و حتی دریافت پیش دریافت است. به عبارتی فروش نسیه کمتر خواهد شد.

پرسش و پاسخ سهامداران

سوال اول: با توجه به این که شرکت در سال 98 توانایی دریافت ارز 4200 مانند سال 97 را ندارد و با توجه به اینکه فروش محصولات شرکت عمدتاً داخلی است، برای حفظ سودآوری راه حل چیست؟

پاسخ: دریافت ارز به صورت نیمایی خواهد بود و البته این ارز هم سقف مشخصی دارد و برای تامین بقیه نیازهای ارزی از ارز آزاد استفاده خواهد شد. این امر هزینه ها و بهای تمام شده را بالا می برد ولی با توجه به انحصاری بودن محصولات شرکت نیز می تواند به نسبت افزایش بهای تمام شده قیمت محصولات را بالا ببرد.

سوال دوم: آیا تحریم ها تاثیری بر تامین مواد اولیه ندارد؟

پاسخ: تعدادی کمی از مواد با تحریم های جدید امکان خرید و دریافت مختل شده است که خوشبختانه ذخیره کافی بابت این مواد داریم. بقیه مواد هم تحریم کشتیرانی باعث افزایش هزینه حمل و بهای تمام شده شده است. این امر با افزایش قیمت محصولات جبران خواهد شد.

سوال سوم: چرا با اینکه شرکت از سال 51 ثبت شده است اختلاف ظرفیت اسمی و واقعی خیلی بالاست؟ (لازم به ذکر است ظرفیت اسمی شرکت 90.5 هزار تن است اما در سال 97، به مقدار 41 هزار تن تولید صورت گرفته است)

پاسخ: به دو دلیل. اول اینکه برای تامین مواد اولیه با محدودیت مواجه هستیم. و دوم اینکه به دلیل تنوع بالای محصولات، جابه جایی خطوط تولید و تولید این محصولات متنوع باعث کاهش حجم تولید می‌شود.

سوال چهارم: مواد اولیه را داخل کشور نمی شود تامین کرد؟

پاسخ: برخی از مواد را کلاً نمی شود تامین کرد. در سایر موارد هم شرکت به دنبال تغییر سورس است. یعنی برخی مواد را می شود از سایر معادن استخراج کرد. البته شرکت فرآورده های نسوز ایران به دنبال تبدیل شدن به هلدینگ است به طوری که تامین مواد اولیه نیز داخل خود مجموعه صورت گیرد.

سوال پنجم: آیا قیمت فروش محصولات برای سال 98 افزایش خواهد یافت؟

پاسخ: قیمت متناسب با بهای تمام شده افزایش پیدا خواهد کرد و سرخود بر اساس انحصار بالا نخواهیم برد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها