گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کالسیمین

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کالسیمین
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کالسیمین (فاسمین) در تاریخ 25 خرداد ماه 1398 در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کالسیمین (فاسمین) : 25 خردادماه 1398

سود هر سهم: 1,996 ریال

سود تقسیم شده: 1,000 ریال

نکات مهم گزارش حسابرسی

  • اظهار نظر حسابرس: مقبول
  • در خصوص دارایی‌های گروه و شرکت اصلی مبالغ 276 و 199 میلیارد ریال، مطالبات و موجودی‌های راکد وجود دارد که باید برای آن‌ها ذخیره در نظر گرفته شود. پاسخ مدیریت به این بند این بود که با توجه به اینکه عمده اقلام مربوط به شمش زاماک (آلیاژ روی، مس و آلومینیوم) بوده است که در ابتدای سال 98 فروش رفته است، و نیاز به گرفتن ذخیره نیست. در مورد شرکت‌های گروه، با توجه به رای دادگاه، نیازی به گرفتن ذخیره وجود ندارد. همچنین ارزش واقعی این دارایی‌ها بیشتر از ارزش دفتری آن‌هاست.
  • در خصوص این بند از گزارش که ذکر شده است شرکت اصلی و فرعی صنعت روی زنگان بابت بیمه سخت و زیان‌آور، ذخیره لازم برای آن در نظر نگرفته است و از اعتبارات مالیات و عوارض ارزش افزوده منظور شده توسط گروه و شرکت اصلی به مبالغ 93 و 41 میلیارد ریال مورد قبول سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته است، پاسخ مجمع این بود که سازمان امور مالیاتی در نظر گرفتن ذخیره را برای بیمه سخت و زیان‌آور نمی‌پذیرد و در زمان شناسایی باید در صورت‌های مالی ذکر شود. و در خصوص اعتبارات، باید سازمان امور مالیاتی را متقاعد به پذیرش این اعتبارات کنند.
  • در خصوص این بند که ذکر شده است بخشی از فروش صادراتی و همچنین وصولی‌های طی سال بر مبنای نرخ ارز اعلامی توسط شرکت بازرگانی توسعه صنعت روی تسعیر و شناسایی شده است. ضمن اینکه مانده مطالبات ارزی با نرخ هر دلار 84,433 ریال تسعیر شده است. در این رابطه چگونگی امکان دسترسی به نرخ‌های تسعیر استفاده شده مشخص نگردیده است. با توجه به جواب مجمع، در سال 97 بعد از مطرح شدن  نرخ ارز نیما، بحث‌های مختلفی در مورد درصد مجاز بودن عرضه آزاد صورت گرفت. این درصدها شامل 10% ، 20% و 50% می‌شدند. بخشی که اجازه فروش داشته، توسط حسابرس بررسی شده است. با توجه به تکلیف قانونی، نرخ ارز با در نظر گرفتن قیمت در تاریخ 29/12/1397، و نرخ تبدیل یورو به دلار، در صورت‌های مالی ثبت شده است.

نکات مهم گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کالسیمین

  • با توجه به کاهش بهای تمام شده و هزینه‌های عمومی و اداری در سال 1397 نسبت به 1396، سود خالص از مبلغ 2,762 میلیارد ریال به 3,969 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.
  • تامین خوراک (ماده اولیه) از معدن انگوران، با کاهش سهمیه شرکت کالسیمین همراه بوده است. همچنین مقدار خاک پرعیار در سال 97 نسبت به 96 نصف شده است، اما مقدار خاک‌های کم عیار و متوسط عیار افزایش یافتند. شرکت به دنبال دریافت سهمیه بیشتر است.
  • فروش شمش روی به دو دلیل کاهش چشمگیر داشته است: به دلیل محدودیت صادرات – رکود بازار و موظف شدن شرکت‌ها جهت رعایت کردن برخی الزامات بورسی در بازارهای داخلی.
  • پروژه‌هایی که شرکت قصد تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها را دارد:
    • کارخانه تغلیظ: به شرکت این امکان را می‌دهد تا از خاک‌های سولفیدی و ترکیبی هم استفاده شود.
    • پروژه بهبود مستمر جهت حذف استفاده از سولفات منگنز از خطوط الکترولیز، که این محصول از چین خریداری می‌شد.
    • پروژه شستشوی کیک‌های کبالت جهت افزایش راندمان تولید
  • شرکت به دلیل رعایت کردن پیک مصرف بار، از وزارت نیرو، پاداش دریافت کرده است.

پرسش و پاسخ سهامداران

پرسش اول: راندمان تولید در سال جاری به چه میزان افزایش می‌یابد؟

پاسخ: راندمان تقریبا به میزان 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت و راندمان تقریبا به میزان 86 تا 87 درصد خواهد رسید.

پرسش دوم: در زمینه صادرات چه مشکلاتی وجود دارد و عملکرد فروردین و اردیبهشت چگونه بوده است؟

پاسخ: به دو دلیل شرکت از نظر صادرات در تنگنا قرار دارد. اول، جنگ تجاری امریکا و چین و سایر کشورها و کاهش تقاضا برای تمامی کامودیتی‌ها و از جمله مس و روی. که این عامل باعث پایین آمدن قیمت‌های جهانی شده است. دوم مشکلات مربوط به تحریم فلزات، که در 6 ماه آینده مشکلات کمتر خواهد شد، چون قبل از این هم تحریم فلزات وجود داشته است و با پیدا کردن بازارهای هدف جدید صادرات با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد. صادرات به کشورهای ترکیه، هند، کره و امارات در جریان است. در باقی سال مشکلات کمبود فروش ماه‌های فروردین و اردیبهشت جبران خواهد شد. و تمام محصولات تولیدی فروش خواهد رفت.

پرسش سوم: فروش بر اساس نرخ LME خواهد بود یا با تخفیف؟

پاسخ: فروش با تخفیف صورت نخواهد گرفت و از حداقل قیمت LME پایین‌تر نخواهد بود. چون در آن صورت ممکن است مجبور به کاهش بیشتر قیمت و افزایش هزینه‌ها شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها