گزارش مجمع عمومی فوق العاده کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی

گزارش مجمع عمومی فوق العاده کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی
خلاصه اخبار

مجمع عمومی فوق العاده کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی (کرازی) در تاریخ 11 خرداد ماه 1398 در تهران برگزار شد.

موضوع مجمع عمومی فوق العاده کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی : بررسی ادغام با شرکت شیشه بسته بندی تاکستان (سهامی خاص)

تاریخ برگزاری مجمع فوق العاده : 11 خرداد ماه 1398

محل برگزاری مجمع فوق العاده : تهران – خيابان دکتر فاطمی غربی – نرسيده به جمالزاده – کوچه پروين – پلاک 5 – طبقه پنجم

خلاصه مجمع عمومی فوق العاده کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی

  • صد درصد سهام شیشه تاکستان پیش از این توسط رازی خریداری شده است. 50 درصد از این میزان طی سه سال گذشته به ارزش 540 میلیارد ریال خریداری شده است.
  • شرکت سه مسیر موازی در پیش رو داشت:
    1. تشکیل هلدینگ: باعث افزایش هزینه های اداری و مدیریتی می شد.
    2. انحلال تاکستان و انتقال دارایی ها به رازی: هزینه های سنگین مالیاتی داشت.
    3. ادغام دو شرکت: باعث کاهش هزینه های اداری و مدیریتی می شود، همچنین معافیت مالیاتی بورسی رازی به تاکستان نیز تعمیم می یابد.
  • ادغام دوشرکت مسیر طبیعی این کار است که در تمام دنیا نیز انجام می شود، اما پیچیدگی های قانونی خاص خود را در ایران دارد.

مراحل اجرایی ادغام کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی (سهامی عام) با شرکت شیشه بسته بندی تاکستان (سهامی خاص) عبارتست از:

  1. پیش از ثبت در مرجع ثبت شرکتها: شخصیت حقوقی و هیات مدیره تاکستان به قوت خود باقی می مانند، اما از ابتدای تیرماه کلیه فاکتورهای خرید و فروش به نام شرکت رازی صادر می شوند.
  2. بعد از ثبت در مرجع ثبت شرکتها: شخصیت حقوقی تاکستان از بین می رود و هیات مدیره منحل می شود.
  3. سرمایه شرکت جدید با شرکت اصلی (رازی) برابر خواهد بود.
  4. در تاریخ ادغام، تراز حسابهای تاکستان در یک سند حسابداری به شرکت جدید منتقل می شود.
  5. با توجه به اینکه در ترازنامه رازی آیتم سرمایه گذاری بلندمدت از نظر ریالی با حقوق صاحبان سهام تاکستان برابر است، ترازنامه شرکت جدید نیازی به تعدیل نخواهد داشت.

پیش از این یکبار در سال 1388 در بورس شاهد ادغام شرکت برهان دارو در تولید مواد اولیه داروپخش بوده ایم. در دو سال گذشته که رازی مالک 90 درصد سهام تاکستان بود، شرکت سعی کرد با تقسیم سود حداکثری در تاکستان، شرایطی را ایجاد کند که با ادغام دو شرکت شاهد جهش سود رازی نباشیم. در حال حاضر نیز پیش بینی جهش سود در شرکت جدید وجود ندارد.

نکات جانبی مجمع عمومی فوق العاده کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی

  • تعمیرات اساسی شرکت تاکستان در سال گذشته 4 ماهه انجام شد که در نوع خود رکورد محسوب می شود.
  • در حال حاضر شرکت جدید دو کوره 90 و 150 تنی در اختیار دارد که توان تولید سالانه 60 هزار تن محصول را به شرکت می دهد. هیات مدیره در حال مطالعه برای راه اندازی کوره سوم است که برنامه آن به زودی اعلام خواهد شد.
  • در فروردین و اردیبهشت 98 شاهد افزایش صادرات بودیم که باعث شد میانگین نرخ فروش محصولات رشد کند. شاید در ماه های آتی شرایط به این خوبی نباشد.
  • در سال گذشته بهای تمام شده حدود 50 درصد و نرخ محصولات حدود 65 درصد رشد داشت. رشد بیش از این مقدار سبب از دست رفتن بازار در مقابل محصولات رقیب مثل آلومینیوم و پلاستیک می شود.
  • رازی حدود 15 درصد سهم بازار را در دست دارد و بر چهار محصول شیشه های دارویی، شیشه ماءالشعیر، شیشه نوشابه و همچنین قراردادهای صادراتی تمرکز کرده است.
  • شرکت در سال گذشته 200 میلیارد تومان هزینه تسعیر ارز داشت که طبق استانداردهای حسابداری آن را به قیمت تمام شده تجهیزات منتقل کرد و باید آن را طی 56 ماه مستهلک کند. از این منظر استهلاک شرکت در سال 97 رشد زیادی داشت.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها