گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فراوری مواد معدنی ایران

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فراوری مواد معدنی ایران
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فراوری مواد معدنی ایران مورخ 1398/02/28 درمحل سازمان مديريت صنعتی ايران تشکیل گردید.

تاریخ برگزاری مجمع: 28 اردیبهشت ماه 1398

سود تقسیمی به ازای هر سهم: 4,028 ریال

سود تقسیم شده: 1000 ریال

نکات مهم گزارش حسابرسی

  • اظهار نظر حسابرس: مقبول
  • در قسمت سایر وظایف بازرس قانونی، در مورد بندی که مرتبط با وضعیت خرید خاک معدنی روی وارداتی و مطالبات مربوطه است، توضیح داده شد، با توجه به اینکه بیشتر مطالبات وصول شده است، شرکت تمایلی به پیگیری از طریق مراجع قانونی ندارد. در حدود 2000تن خاک دیگر که به دست شرکت برسد این بدهی صفر خواهد شد، البته درصد عیار خاک نیز حائز اهمیت است. در واقع ترجیح شرکت بر این است که این بدهی از طریق دریافت خاک حل و فصل گردد. رقم بدهی در سال 93 حدود 30 میلیارد ریال بوده است در حدود 100میلیارد ریال در زمان فعلی.

نکات مهم گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی شرکت فراوری مواد معدنی ایران

  • یک نکته حائز اهمیت در مورد این شرکت، کیفیت بالای محصولات است. بدین صورت که در محصولات صادارتی فرآور کیفیت بسیار بالا یک نوع امتیاز نسبت به رقبا محسوب می‌گردد. آنچه که به بازار عرضه می‌شود شمش با کیفیت 95درصد است.
  • بنظر می‌رسد در سال مالی جاری با وجود همه‌ی مشکلات و مسائل مربوط به تحریم و مانند آن، شاهد ادامه روند صعودی مبلغ فروش باشیم.
  • یکی از هزینه برترین اقلام در فرآیند تولید، که در بهای تمام شده محصول قید می‌شود، مربوط به آند و کاتد می‌باشد. در سال 97با اتخاذ تمهیدات لازم سعی شده است این هزینه بیش از پیش کنترل شود. نسبت مصرف آند و کاتد در سال 97 نسبت به 96 با کاهش 17% همراه بوده است.
  • در سال 97، نسبت صادرات به کل فروش به 54% رسیده است که البته با کاهش 3% نسبت به سال گذشته همراه بوده است. اما نرخ فروش در این سال با افزایش 86% نسبت به سال مالی قبل مواجه بوده است.
  • درخصوص افزایش میزان موجودی مواد و کالا اینطور بیان شد که، موجودی مواد و کالای شرکت نسبت به سال مالی مشابه در سال قبل حدود 123% افزایش داشته است. علت اصلی آن انباشته شدن محصول تولیدی در انبار شرکت به علت عدم امکان صادرات بوده است.

پرسش و پاسخ سهامداران

پرسش اول: در خصوص عدم توانایی تهیه مواد اولیه توضیحاتی را ارائه فرمایید.

پاسخ: شرکت به اندازه 50 تا 60 درصد ظرفیت خالی دارد. علت عدم پر شدن این ظرفیت خالی کمبود عرضه است. بزرگترین معادن شرکت، معادن انگوران و مهدی آباد است. معدن مهدی آباد هنوز به بهره برداری برداشت خاک نرسیده است. معدن انگوران نیز در سال به طور متوسط 700 هزار تن برداشت با عیار 13 درصد دارد. یعنی محتوای فلزی به حدود 75هزار تن میرسد. این رقم نیز خود قطعا دچار پرتی خواهد بود. که این در مقایسه با ظرفیت کارخانه های نصب شده خیلی رقم کمی است. طبیعتا کمبود وجود دارد. یکی از راه های مواجهه با این کمبود استفاده از پسماند ها و فرآیند بازیافت است.

پرسش دوم: نرخ TCچقدر است؟

پاسخ: نرخ TC بسیار متغیر است. و به عوامل بسیار زیادی وابسته است. اما این نکته وجود دارد که این رقم برای شرکت فرآور در کف بهای تمام شده گروه قرار دارد. رقم دقیق را نمیتوان ارائه داد.

پرسش سوم: برنامه تولیدی برای سال مالی جاری چقدر است؟

پاسخ: افق اولیه تولید 8500 تن می‌باشد. در مراحل بعدی تولید 10000تن و 12500 تن نیز در برنامه های شرکت است.

پرسش چهارم: علت عدم خرید معدن توسط شرکت با توجه به نیازی که در آن مشاهده می‌شود چیست؟

پاسخ: خاکی که در حال حاضر خریداری می‌شود از داخل کشور و خارج از کشور می‌آید. سیاست مبنی بر این است که معدنی خریداری گردد که در طولانی مدت برای شرکت ارزش افزوده زیادی ایجاد کند هرچند ممکن است پیدا کردن معدن مناسب زمان بیشتری بگیرد.

پرسش پنجم: قصد افزایش سرمایه وجود دارد؟

پاسخ: با توجه به اینکه بازرس فعلی از نظر زمانی دیگر نمی‌تواند اظهار نظر کند. باید منتظر انتصاب بازرس جدید باشیم تا اعلام نظر کند. تصمیم بر افزایش سرمایه 150 درصدی از محل سود انباشته است.

برچسب‌ها