گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت داروسازی سبحان آنکولوژی

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت داروسازی سبحان آنکولوژی
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه داروسازی سبحان آنکولوژی در تاریخ 7 خرداد ماه 1398 در محل دانشگاه تهران (سالن رازی) برگزار شد.

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت داروسازی سبحان آنکولوژی سود نقدی معادل 120 ریال به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم شد.

نکات مهم گزارش حسابرسی

  • اظهار نظر حسابرس: مقبول
  • در خصوص مالیات بر ارزش افزوده سال های 95 تا 97، شرکت مشمول پرداخت مالیات بوده است، که طبق بند 9 ماده 12 قانون مالیات و عوارض ارزش افزوده، عرضه و خدمات انواع دارو از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف می‌باشد و پرونده مالیاتی فوق‌الذکر در جریان بوده و شرکت موفق گردیده رای موافق هیئت تجدید نظر را مبنی بر رسیدگی مجدد و تشخیص مالیات صحیح جلب نماید.
  • مطابق مفاد بند3 توافقنامه 4 جانبه در خصوص دریافت مطالبات طی دو مرحله از شرکت گروه توسعه اقتصادی تدبیر در زمانهای مقرر، مفاد آیین‎نامه معاملات در خصوص برگزاری مناقصه، مفاد قرارداد خرید دستگاه هیدروژن پروکساید با شرکت levent در خصوص تحویل دارایی پس از پرداخت 80 درصد مبلغ قرارداد و دیرکرد خرید دستگاه تجهیزات آزمایشگاهی از شرکت ولارو، مفاد قراردادها و تکلیفات به طور کامل رعایت نشده است. طبق اظهارات انجام شده در مجمع، برخی از فروش‌های شرکت به صورت انحصاری انجام می‌گیرد و شرکت خریدار دیگری ندارد. همچنین در خصوص مناقصات که ذکر شده است پایین‌تر از نرخ مصوب صادراتی است، در برخی موارد شرکت جهت برنده شدن در مناقصه مجبور به قبول نرخ‌های پایین‌تر است.  در مورد خرید دستگاه هیدروژن پروکساید، شرکت فروشنده، بدون پرداخت مبالغ حاضر به فروش دستگاه نبوده است که دستگاه خریداری شده هم اکنون در گمرک است. در خصوص دیرکرد تحویل دستگاه تجهیزات آزمایشگاهی، در دوره‌های قبل مبلغ 125,000 دلار  پرداخت شده و شرکت وکیل گرفته است و نماینده اسپانیایی جهت رسیدگی به ایران خواهد آمد تا مبلغ بازگردانده شود و یا دستگاه را تحویل دهند.

نکات مهم گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی شرکت داروسازی سبحان آنکولوژی

  • افزایش مبلغ فروش از 124 میلیارد تومان به 154 میلیارد تومان.
  • مبالغی که بابت فروش دریافت نشده‌اند، به مبالغ 90,000 یورو و 500,000 یورو بابت صادرات در سال 98 دریافت خواهد شد.
  • صادرات به مبلغ 4 میلیون دلار به عراق در سال 98 محقق خواهد شد.
  • نسبت تولیدات داخلی 99% و واردات 1% است. شرکت قصد تولید 1% باقیمانده را ندارد، چون بخش کمی از فروش را که مربوط به کودکان سرطانی است تشکیل می‌دهد و تولید آن صرفه اقتصادی ندارد.
  • در سال 98 به جای شرکت‌های پخش دماوند و ممتاز که تضامین کافی نداشتند، یک شرکت خصوصی دیگر اضافه خواهد شد.
  • از ظرفیت‌ها در سال 98 به میزان مطلوب‌تری استفاده خواهد شد ولی با ظرفیت کامل تولید نخواهد کرد.
  • تامین مواد اولیه از منابع مختلفی صورت می‌گیرد که این اقدام به دلیل وجود مشکلات ناشی از تحریم و خرید منابع با قیمت پایین‌تر انجام می‌شود.
  • 12 محصول جدید در سال جدید وارد بازار می‌شود.
  • در فرمولاسیون محصولاتی که عوارض زیادی داشتند و موجب نارضایتی مشتریان شده بود تغییر ایجاد خواهد شد.
  • شرکای تجاری خارجی و شرکت‌های دانش‌بنیان علی‌رغم تحمیل تحریم‌ها حفظ شده‌اند.
  • دستگاه‌های جدیدی با هدف کاهش قیمت تمام شده، خریداری شده است.

پرسش و پاسخ سهامداران

پرسش اول: در سال جاری افزایش نرخ‌ها به چه میزان خواهد بود؟ چند درصد از مواد اولیه با نرخ 4200 تومان خریداری می‌شود؟

پاسخ:

هنوز نرخی تعیین نشده است و باید سازمان تعیین کند. تقریبا تمام مواد موثر با نرخ دلار 4200 تومانی و یورو 5200 تومانی وارد می‌شود. ولی از آنجا که بانک مرکزی اجازه خرید با این ارزها را نمی‌دهد، شرکت مجبور به استفاده از یوان چین شده که تبدیل یوان به دلار برای سبحان انکولوژی هزینه ایجاد می‌کند. 70 درصد واردات مواد اولیه مربوط به مواد موثره و 30 درصد بسته‌بندی و سایر است.

پرسش دوم: در خصوص محصولات صادراتی، برنامه‌ای برای استاندارد GMP اروپا وجود دارد؟

پاسخ:

شرکت در آینده برای اخذ استاندارد GMP برنامه دارد ولی در سال جاری محقق نمی‌شود. به منظور صادرات اخذ مجوز GMP در دستور کار قرار دارد ولی از آنجا که کشور تحریم است، اخذ این مجوز دور از ذهن بوده و به همین دلیل شرکت در سال جاری برنامه ای برای آن ندارد.

پرسش سوم: برنامه هیئت مدیره برای سودده شدن شرکت چیست؟

پاسخ:

شرکت در تلاش است که هزینه بهای تمام شده را کاهش بدهد، و به این منظور اقداماتی در جهت کاهش زمان شستشو و نظافت خطوط تولید انجام گرفته است که منجر به کاهش بهای تمام شده خواهد شد.

پرسش چهارم: چرا قیمت سهم انقدر پایین است؟ خود شرکت قیمت را کنترل می‌کند یا ارزش ذاتی سهم پایین است؟

پاسخ:

شرکت بازارگردانی که با شرکت قرارداد دارد تا جایی که ممکن باشد از سهم حمایت می‌کند. در برخی موارد که قیمت به طور غیرمنطقی پایین بوده، شرکت نیز به منظور حمایت سهم می‌خرید. از دیگر دلایل عدم رشد قیمت سهم به رشد قیمت محصولات شرکت باز‌می‌گردد که قیمت محصولات به دلیل خاص بودن آن‌ها و تاکید بر عدم افزایش قیمت چندان با موافقت وزارت بهداشت رو به رو نمی‌شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها