گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی جم برای سال مالی 1397

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی جم برای سال مالی 1397
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی جم (جم) در تاریخ 19 تیر ماه 1398 درمحل مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی جم (جم) : 19 تیرماه 1398

سود هر سهم سال: 277 تومان

سود تقسیمی مصوب: 167 تومان

نکات مهم گزارش مدیر عامل به مجمع عادی سالیانه شرکت پتروشیمی جم

  • در سال 1397 نسبت به سال‌های قبل میزان تولیدات شرکت کاهش داشته است که این امر به دلیل اورهال و تعمیرات اساسی در خطوط تولید است.
  • شرکت به دنبال کاهش هزینه‌ها از طریق جایگزین کردن تامین‌کنندگان خارجی است. این امر از طریق توسعه خطوط تولید شرکت صورت خواهد پذیرفت. پروژه فاز 2 شرکت که تحت مالکیت شرکت فرعی توسعه پلیمر پاد جم است، در همین راستا در حال ساخت است و 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. طبق برنامه این پروژه در سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد. ظرفیت تولیدی این پروژه 200 هزار تن ABS و 60 هزار تن RUBBER است. پروژه فاز 3 شرکت نیز که در دست تکمیل است، در راستای تامین مواد، اجرا شده است. این پروژه تحت عنوان طرح PDH/PP بعد از فاز 2 به بهره‌برداری خواهد رسید.
  • درآمد شرکت در سال 1397 جهش قابل توجهی داشته که این امر ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است. همراه با افزایش درآمد، هزینه‌های شرکت نیز افزایشی بوده، به طوری که حاشیه سود خالص سال 97 از سال 96 کمتر شده است (حاشیه سود خالص سال قبل 36 درصد و سال مورد گزارش 31 درصد می‌باشد). پیش‌بینی می‌شود این شرایط برای  سال  1398 سخت‌تر باشد. یعنی هزینه‌های شرکت همچنان صعودی و افزایش آن بیشتر از درآمدها گردد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود سود تقسیمی سال 1397 حداقل باشد تا نقدینگی از  شرکت خارج نگردد.

خلاصه گزارش حسابرسی

اظهار نظر حسابرس نسبت به صورت‎‌های مالی مشروط بود که بندهای مهم آن در ادامه آمده است:

  • حسابهای دریافتنی از شرکت گسترش پارس سبا (شرکت فرعی صندوق بازنشستگی کشوری- سهامدار اصلی) 3,781 میلیارد ریال است که بابت کارگزاری مالی آن شرکت بوده و قرار بود طی شش ماه از 23/12/1393 تسویه گردد اما تا کنون با وجود تضمین سهامدار عمده تسویه نشده است. به علاوه به دلیل عدم تعیین تکلیف، تسعیر ارز صورت نگرفته است.
  • حسابهای دریافتنی از شرکت پتروشیمی مهر 5,328 میلیارد ریال است اما بر اساس صورت تطبیق تهیه شده مبالغ 65.9 میلیون دلار و 128.5 میلیون یورو کمتر از دفاتر و 4،404 میلیارد ریال بیشتر از دفاتر می‌باشد. این اختلاف به داوری ارجاع داده شده اما نتیجه آن مشخص نگردیده است.
  • تاییدیه درخواستی طلب شرکت مروارید به مبلغ 1،211 واصل نگردیده است. همچنین تعدادی از بدهکاران مانده پاسخ‌ ارسالی خود را 1,196 میلیارد ریال کمتر و تعدادی از بستانکاران 15,209 میلیارد ریال بیشتر از دفاتر شرکت اعلام کرده‌اند. اختلاف عمدتاً ناشی از اختلاف در مورد مبلغ و مقدار فروش محصولات است.­

خلاصه موارد مطرح شده توسط نماینده سازمان بورس

  • پیشنهاد می‌گردد تقسیم سود در مجمع فعلی به حداقل مقدار مطرح شده در قانون تجارت تقلیل یابد تا نقدینگی از شرکت خارج نشود و وجهی به صندوق بازنشستگی کشوری در قالب سود نقدی پرداخت نگردد. زیرا در حال حاضر پرونده شرکت مذکور در بند 4 گزارش حسابرسی به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که صندوق ضامن آن شرکت است (این پیشنهاد نماینده سازمان بورس با اعتراض نمایند صندوق همراه شد و اعلام کردند که هیچ منع قانونی برای تقسیم حداکثر سود وجود ندارد و نماینده سازمان نمی‌تواند چنین منعی را ایجاد کند).
  • در چند ماه اخیر مدیر مالی شرکت چندین بار عوض شده است. به منظور ثبات در سیاست مالی شرکت مدیر مالی شرکت نباید به این سرعت تغییر کند.

پرسش و پاسخ سهامداران

سوال اول: در رابطه با بند 4 گزارش حسابرسی، مبلغ فوق مربوط به سال 1393 چرا تا کنون به نتیجه نرسیده است و روند دریافت طلب فوق به چه شکلی بوده و به کجا رسیده است؟

جواب: رئیس مجمع در رابطه با این پرسش توضیح دادند که اصل ماجرا به این شکل بوده که به منظور دور زدن تحریم‌ها قرار شد محصولات شرکت به واسطه شرکت مذکور در بند 4 به کشورهای دیگر صادر گردد. از این بابت صندوق بازنشستگی کشوری یک ضمانت‌نامه به شرکت پتروشیمی جم دادند که این ضمانت نامه برای تضمین ایفای تعهدات شرکت مذکور بود. شرکت پتروشیمی جم از شرکت مذکور شکایت کرده است و پرونده در حال بررسی است.
این جواب مورد قبول حضار قرار نگرفت و حاضرین در مجمع با اعتراض به اینکه در حال حاضر بیش از 5 سال است که طلب شرکت اخذ نگردیده است و در این شرایط فقط یه یک شکایت اشاره شده درخواست پاسخ بهتری به این قضیه کردند.

 رئیس مجمع ادامه توضیحات را به نماینده شرکت سهام عدالت استانی به عنوان نماینده سهام‌دار عمده و ذینفع که پیگیر امر هستند واگذار کردند. نماینده شرکت سهام عدالت پیگیری و شکایت از شرکت مذکور در بند 4 گزارش حسابرس را تایید کردند اما ایشان نیز به طولانی شدن مدت پیگیری معترض بودند و پیشنهاد دادند یک فرصت زمانی محدود به شرکت پتروشیمی جم از جانب مجمع داده شود و در صورت به نتیجه نرسیدن پروسه شکایت از صندوق بازنشستگی کشوری که به عنوان ضامن آن شرکت حضور داشتند، شروع شود. ایشان پیشنهاد فرصت 6 ماهه را دادند.

این امر منجر به اعتراض نماینده صندوق بازنشستگی کشوری شد و این نماینده ادعا داشتند که ضمانت نامه مذکور فقط یک نامه از جانب مدیر عامل صندوق در آن زمان بوده است و یک ضمانت‌نامه معتبر نیست. حتی با این وجود در مراحل اجرا هم برخی از ضمانت‌نامه‌های بانکی اجرایی نمی‌شوند. اکنون از یک نامه که توسط یک شخص صادر گردیده است نباید چنین انتظاری را داشته باشیم.

این سخنان واکنش نماینده بورس را به همراه داشت و ایشان گفتند تضمین شرکت مذکور توسط صندوق بازنشستگی کشوری فقط از طریق آن نامه نبوده است بلکه تضمین آن در قراردادهای فیمابین قید شده و به مهر و امضا رسیده است.

در نهایت تصمیم بر آن شد تا مطابق نظر نماینده شرکت سهام عدالت پیگیری مساله صورت گیرد. یعنی یک فرصت 6 ماهه داده شود و درصورت به نتیجه نرسیدن از صندوق بازنشستگی کشوری شکایت شود.

سوال دوم: چرا در رابطه با بدهی بند 5 گزارش حسابرسی تسعیر ارز صورت نگرفته است؟

جواب: مدیر مالی توضیح دادند به دلیل اینکه بدهی مذکور به توافق طرفین نرسیده است، بنابر رعایت اصل محافظه‌کاری و اصل تحقق درآمد شناسایی سود تسعیر ارز ناشی از آن بدهی صورت نپذیرفته است.

سوال سوم: در حال حاضر شرکت‌های رقیب در حال اجرا و به بهره‌برداری پروژه‌هایی هستند که منجر به افزایش ظرفیت تولید پلیمر و در نهایت فروش آن شرکت‌ها می‌گردد. اکنون چه دلیلی دارد که این شرکت تمرکزش روی دو پروژه (فاز 2 و 3) معطوف شده است که تاثیری بر ظرفیت پلیمر شرکت ندارد؟

جواب: مدیر عامل توضیح دادند که این پروژه‌ها شروع شده‌اند و نمی‌شود متوقفشان کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها