گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه کاشی پارس

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه کاشی پارس
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه کاشی پارس (کپارس) در تاریخ 16 تیر ماه 1398 در محل هتل پارسيان استقلال برگزار شد.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه کاشی پارس (کپارس) : 16 تیر ماه 1398

سود هر سهم سال: 119 تومان

سود تقسیمی مصوب: 118 تومان

نکات مهم گزارش هیات مدیره به مجمع عادی سالیانه کاشی پارس

  • سیاست شرکت این است که در سال‌های آتی صادرات افزایش یابد. به همین منظور شرکت به دنبال اخذ گواهینامه‌های کیفیت معتبر جهانی است. در این راستا شرکت توانسته است برای محصولات کاشی دیوار و سرامیک کف گواهی‌نامه CE را دریافت کند. صادرات سال 1397 شرکت بر حسب متراژ افزایش 17 درصدی داشته است.
  • شرکت به دنبال استفاده از حداکثر ظرفیت خود برای تولید است. در سال 1397 با اینکه نرخ رشد تولید در کل کشور 10 درصد بوده است، شرکت توانسته به رشد 14 درصدی دست یابد. در همین راستا شرکت سهم بازار را حفظ و حتی افزایش داده است.
  • روند فروش بر حسب متراژ طی 5 سال اخیر به گونه‌ای بوده است که فروش صادراتی افزایش و فروش داخلی کاهش اندکی داشته است. 70 درصد صادرات به کشور عراق و 7 درصد به پاکستان و بقیه صادرات به 13 کشور دیگر صورت گرفته است.
  • رشد فروش متراژی و ریالی و همچنین رشد سود هر سهم شرکت کاشی پارس نسبت به سایر رقبا بیشتر بوده است.
  • شرکت در نظر دارد در مهرماه سال جاری (سال 1398) پروژه پولیش محصولات را به بهره‌برداری برساند.
  • شرکت توانسته است در سال 1397 به تولید کاشی با متراژ 33*100 دست یابد. برای تولید این متراژ نیاز به تجهیزات جدید بود که شرکت توانست در سال 1397 آن را در اختیار بگیرد. لازم به توضیح است حداکثر متراژ قبلی 60*30 بود. متراژ 33*100 جزو پرتقاضاترین قلم از محصولات شرکت است.

نکات مهم گزارش حسابرسی

  • اظهار نظر حسابرس نسبت به صورت‌های مالی مقبول است اما یک بند مهم داشت.
  • مبلغ صادرات شرکت مبلغ 386 میلیارد ریال است که تنها بخشی از صورت‌ حساب‌ها به صورت ارزی صادر شده‌اند. در حالی که پروانه‌های سبز گمرکی به صورت ارزی و به نام شرکت می‌باشد. از این بابت فقط مبلغ 770 هزار یورو در سامانه نیما عرضه شده است.

پرسش و پاسخ سهامداران

سوال اول: دلیل پایین بودن حاشیه سود ناخالص فروش داخلی محصولات سال 1397 نسبت به سال 1396 چیست؟

جواب: به دلیل شرایط رکودی که بر ساخت و ساز صنعت مسکن حاکم است و نیز به علت نرخ شکنی‌هایی که از جانب رقبا صورت می‌گیرد شرکت نتوانسته است به نسبت افزایش بهای محصولات، قیمت را بالا ببرد. با این وجود محصولات این شرکت جزو گران قیمت‌ترین محصولات حوزه کاشی و سرامیک در کشور است.

سوال دوم: چرا تولیدات شرکت در حداکثر ظرفیت یا نزدیک به آن صورت نمی‌گیرد؟

جواب: مطابق توضیحات مدیریت، تولیدات شرکت در سال 1397 بالای 90 درصد ظرفیت آن بوده است (اما مطابق یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی شرکت در ظرفیت 76 درصدی فعالیت داشته است). در ادامه دلیل عدم تولید در حداکثر ظرفیت را محدودیت در فروش و وجود مازاد موجودی کالا در انبارها مطرح کردند.

سوال سوم: با وجود این‌که شرکت در حداکثر ظرفیت خود فعالیت نمی‌کند، چرا مقرر گردیده که پروژه جدیدی در سال 1398 به بهره‌برداری برسد؟

جواب: این پروژه به ظرفیت شرکت اضافه نمی‌کند. این پروژه برای پولیش محصولات و افزایش کیفیت آن‌هاست.

سوال چهارم: مطابق بند 5 گزارش حسابرسی فقط 770 هزار یورو از فروش صادراتی در سامانه نیما عرضه شده است. بقیه ارزها به چه نرخی عرضه شده است؟

جواب: از آن‌جا که عرضه در سامانه نیما در اوایل سال 1397 اجباری نبود، عرضه در بازار آزاد صورت گرفته است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها