گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پلی پروپیلن جم

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پلی پروپیلن جم
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پلی پروپیلن جم (جم پیلن) در تاریخ 2 تیر ماه 1398 با حضور 91.1 درصدی سهامداران برگزار شد.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پلی پروپیلن جم (جم پیلن) : 2 تیر ماه 1398

سود هر سهم: 3258 ریال

سود تقسیم شده: 3250 ریال

نکات مهم گزارش حسابرسی

  • اظهار نظر حسابرس: مقبول
  • بند 5 گزارش حسابرس، در دو مورد به بحث می‌پردازد. برای عملکرد سال های 1395 لغایت سال مورد گزارش ارزش افزوده بابت عوارض آلایندگی جمعا مبلغ 390 میلیارد ریال ذخیره در حسابها منظور شده است. در شش ماهه اول سال 1394شرکت مشمول آلایندگی شده است. اما برای سال های 95 و 96 شرکت با تمهدیدات و اقداماتی که انجام داده است از این مورد خارج شده و برای سال مالی 1397 نامه ای مبنی بر معاف شدن شرکت از پرداخت جریمه آلایندگی، از طرف سازمان محیط زیست به اداره امور مالیاتی زده شده است. بنابراین در حال حاضر باید منتظر اعلام نتیجه نهایی از جانب سازمان امور مالیاتی بود. در این رابطه ریسکی متوجه شرکت نیست و رقم ذخیره گرفته شده نیز پس از اعلام نتیجه اداره امور مالیاتی به عنوان سود شناسایی خواهد شد.
  • در ادامه این بند به پرداخت مالیات می‌پردازد. طبق توضیحات مدیر عامل، شرکت از معافیت ده ساله برخوردار است و این معافیت تا سال 1407 ادامه دارد. ضمن آنکه تابحال هیچ گونه مالیات معوقی وجود نداشته است.
  • بند6 حسابرس در ارتباط با وضعیت مخارج انجام شده جهت اجرای پروژه در جریان تکمیل شرکت (طرح توسعه احداث خط تولید کامپاندینگ و گرید لوله)، جهت افزایش ظرفیت تولید کارخانه به همراه دلایل تاخیر در اجرای پروژه مزبور است. توضیحات هیئت رئیسه به این شرح است که در سال‌های 95 و 96 تعدادی طرح توسعه برای شرکت تعریف شده بود که در سال 97 هیئت مدیره به عدم لزوم اجرای برخی از آنان رای داد. پروژه کامپاندینگ بهای تمام شده بالایی دارد. بنابراین هیئت مدیره به دنبال اخذ بهترین تصمیم در مورد ادامه روند این پروژه است که خود به تنهایی آن را به اتمام برساند یا از شریک خارجی کمک بگیرد و …
  • بند 7 گزارش حسابرس مرتبط با انتقال اسناد مالکیت زمین سایت به نام شرکت مورد گزارش است که هنوز انجام نشده است. شرکت پتروشیمی جم مبلغ 11.9میلیارد ریال بابت سهم زمین کارخانه مجتمع تولیدی شرکت پروپیلن جم به شرکت ملی صنایع پتروشیمی پرداخت کرده است. براساس پیگیری بعمل آمده از امور حقوقی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با توجه به بدهی شرکت پتروشیمی جم به این شرکت اقدامی نیز در خصوص انتقال سند مالکیت زمین شرکت پتروشیمی جم که زمین کارخانه شرکت پلی پروپیلن جم نیز بخشی از آن می‌باشد به آن شرکت صورت نگرفته و بدیهی است که بدون سند مالکیت و تفکیک آن، پتروشیمی جم نیز نمی‌تواند سند مالکیت متعلق به پلی پروپیلن جم را انتقال و ثبت نماید. از سهامدار عمده، شرکت پتروشیمی جم، خواسته شد که با پرداخت بدهی مورد ادعای این شرکت درصدد دریافت سند مالکیت خود باشد. این شرکت میتواند با انجام تفکیک زمین، زمینه انتقال سند مالکیت زمین سایت شرکت پلی پروپیلن جم را نیز عملیاتی و نهایی نماید.

نکات مهم گزارش هیات مدیره به مجمع عادی سالیانه شرکت پلی پروپیلن جم

  • شرکت پلی پروپیلن جم محصولات تولیدی خود در داخل کشور را از طریق بورس کالا به فروش می‌رساند و طیف وسیعی از مشتریان و صنایع تکمیلی را پوشش می‌دهد. در سال 1396 از مجموع 618,903 تن پلی پروپیلن معامله شده در بورس کالای ایران، سهم شرکت پلی پروپیلن جم 216,727 تن (بیش از 35 درصد) بوده است.
  • درسال 1396 مجموع صادرات پلی پروپیلن کشور 143,670 تن بوده است که سهم شرکت حدود 30درصد از این مقدار بوده است.
  • شرکت پلی پروپیلن جم اولین صادر کننده برخی محصولات کوپلیمر ضربه پذیر ورندوم از کشور بوده است.

پرسش و پاسخ سهامداران

پرسش اول: مقدار صادرات محصولات در سال 97 چقدر بوده است؟

پاسخ: در سالی که سپری شد حدود 97 درصد از فروش به داخل کشور بوده و 6,000 تن صادرات داشتیم.  به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر در خود شرکت هستیم بجای خام فروشی مواد و محصولات به خارج از کشور.

پرسش دوم: علت دریافت خوراک از پتروشیمی شازند چیست؟ بهتر نیست این مقدار را در داخل خود شرکت تولید کنید؟

پاسخ: تامین کننده اصلی خوراک برای شرکت پلی پروپیلن جم، شرکت پتروشیمی جم می‌باشد. درواقع خوراکی که از شاراک دریافت می‌گردد در راستای به ظرفیت رسیدن است و مقدار آن بسیار ناچیز است.

پرسش سوم: آیا در سال 98 شرکت به ظرفیت خواهد رسید؟

پاسخ: Overhaul ای که در آذر ماه سال 97 صورت گرفت، منجر به بهبود فرآیند خواهد شد. شرکت مشکل تامین خوراک دارد. درواقعا چنانچه خوراک مورد نظر تهیه گردد حتی قادر به تولید بیش از ظرفیت نیز می‌باشیم. درحال حاضر، به دنبال مذاکره برای تامین مناسب خوراک هستیم.

پرسش چهارم: نرخ خرید از پتروشیمی جم چه مقدار است؟

پاسخ: شرکت با پتروشیمی جم در راستای تامین خوراک قراردادی ده ساله دارد که مبنای قیمت گذاری آن طبق استاندارد های جهانی FOB-5%  می‌باشد. اخرین نرخ 605 دلار بابت هرتن بوده است.

نکات مهم گزارش مجمع

  • قیمت پایه فروش محصولات شرکت جهت عرضه در بورس کالای ایران از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صورت هفتگی تعیین و پس از عرضه در بورس کالا نیز امکان رقابت بین خریداران میسر می‌باشد. در حال حاضر نیز رقابت بدون محدودیت می‌باشد.
  • قیمت فروش خارجی براساس برگزاری مزایده بین تمام مصرف کنندگان و خریداران خارجی شناسایی شده کشف و با مقایسه قیمت نشریات تخصصی ارائه دهنده قیمت مانند نشریه ICIS و سپس کمیسیون فروش مشخص می‌گردد.
  • اختلاف میان گرید های خاص (مانند کوپلیمرها) و گریدهای پایه حسب پیشنهاد شرکت در راستای تامین منافع ذینفعان و تایید شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعیین و مبنای فروش در بورس کالای ایران قرار می‌گیرد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها