گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی فناوران

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی فناوران
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی فناوران (شفن) در تاریخ 22 تیر ماه 1398 در محل هتل بزرگ ارم برگزار شد.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی فناوران (شفن) : 22 تیر ماه 1398

سود هر سهم: 16,164 ریال

سود تقسیمی هر سهم: 16,000 ریال

نکات مهم گزارش حسابرسی

بند 4 حسابرسی: سرفصل مانده حساب‌های دریافتنی تجاری و غیرتجاری در پایان سال مورد گزارش شامل مبلغ 1230 میلیارد ریال مطالبات معوق و سنواتی، عمدتا مربوط به شرکت‌های برایت سیتی، پوتنزا، هازل و ماکرو بوده که از این بابت مبلغ 255 میلیارد ریال ذخیره در حساب‌ها منظور شده که اقدامات شرکت منجر به وصول نشده است.

پاسخ: مطالبات شرکت طرح دعوی شده و مذاکرات تکمیلی در حال انجام است، این مذاکرات در سال 98 منتج به نتیجه خواهد‌شد مطالبات شرکت ریالی بوده و در مورد مطالبات ارزی نیز در مقطع، شناسایی خواهد‌شد و به همین دلیل متناسب با روز آن را رفع خواهد‌کرد.

نکات مهم گزارش هیئت مدیره به مجمع عادی سالیانه شرکت پتروشیمی فناوران

  • در اختیار گرفتن 27 درصد سهم بازار داخلی
  • کاهش نرخ کرایه حمل از 28 دلار بر تن به 26 دلار بر تن
  • مذاکراتی با پتروشیمی فجر در خصوص نرخ خوراک داریم که شفن خوراک را با ضریب 74 درصد در نظر گرفته و فجر مدعی ضریب 79.5 درصدی است، برای سوخت نیز چنین اختلافی وجود دارد که به دلیل درصد خلوص مربوط است. از سال 97 به بعد این مشکل با پتروشیمی فجر وجود نخواهد‌داشت و این مغایرت‌ها برای سال های قبل از 97 است.

پرسش و پاسخ سهامداران

  • پرسش: حاشیه سود متانول چقدر است و برنامه شرکت برای پتروشیمی مرجان چیست؟ (شفن مالک 16 درصدی مرجان است، ظرفیت پتروشیمی مرجان 1,650,000 تن در سال است )

حاشیه سود متانول 60 درصد است. پتروشیمی مرجان نیز در دوره قبل از بهره‌برداری بود که در سال 98 به بهره‌برداری رسید در حال حاضر روزانه 4000 تن تولید کرده که سودآوری این مجموعه به دلیل فاینانس برای سال مالی 97 نبوده و در سال مالی 98 به سود می‌رسد. فاینانس این پروژه از محل محصول است اما چون به تولید در زمان مقرر نرسیده دوره وصول مطالبات طولانی‌تری خواهد داشت.

  • پرسش: چرا نرخ خوراک فناوران بالاتر از نرخ خوراک سایر شرکت های مشابه است؟

پاسخ: خوراک فناوران از سازمان منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر با واسطه دریافت می‌شود، و مالیات بر ارزش افزوده و سود بالاسری نیز به آن اضافه می‌شود به همین دلیل نرخ فناوران حدود 15 درصد از سایر شرکت ها بالاتر است.

  • پرسش: چرا فناوران در تاپیکو سرمایه‌گذاری کرد؟ آیا قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارد؟

به نظر می‌رسد مجموعه فناوران قصد سرمایه گذاری بلند‌مدت در این شرکت ندارد و مطابق با قانون در این شرکت سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

  • پرسش: طرح توسعه پتروالفین فناوران به کجا رسیده است؟

پاسخ: مجوز آب و گاز و زمین گرفته شده مجوز خوراک روزانه 5,000,000 متر مکعب گاز، 12 میلیون مترمکعب آب اخذ شده‌است. دستور تامین منابع ارزی برای این پروژه داریم، سهامداران ایرانی مقیم خارج خواهد داشت، این پروژه را در 3 فاز تعریف کرده‌ایم تا آن را واحد مستقل یوتیلیتی تبدیل نماییم. این طرح 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری کلی نیاز دارد.

  • پرسش: نرخ کرایه حمل سال جاری چقدر است؟

پاسخ: نرخ کرایه حمل برای 98 تاکنون بین 26 تا 27 دلار بر تن تغییر کرده و دلیل اینکه نرخ کرایه حمل ما پایین تر است به این بازمی گردد که ما CFR هند هستیم.

  • پرسش: قیمت‌های متانول تا کجا کاهش خواهد یافت؟ آیا فکر می‌کنید قیمت‌های جهانی همچنان کاهشی باشد؟

پاسخ: به نظر نمی‌رسد قیمت متانول از 240 تا 250 دلار کمتر شود و این قیمت، کف قیمت‌های جهانی است.

  • پرسش: شرکت برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارد؟

پاسخ: شرکت برنامه افزایش سرمایه دارد اما میزان و اجرایی شدن آن به موضوع و طرح توسعه الفین باز می ‌گردد، در حال حاضر رقمی بابت افزایش سرمایه در نظر نیست.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها