گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه سرمایه گذاری البرز

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه سرمایه گذاری البرز
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه سرمایه گذاری البرز (والبر) در تاریخ 1 تیر ماه 1398 در محل بازار چارسو برگزار شد.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سرمایه گذاری البرز (والبر) : 1 تیر ماه 1398

سود هر سهم: 680 ریال

سود تقسیم شده: 270 ریال

نکات مهم گزارش حسابرسی

  • اظهار نظر حسابرس: مقبول
  • در خصوص طلب از شرکت سهامی عام کف (سهامدار شرکت تولی پرس) و دعاوی مطروحه گروه علیه شرکت مذکور در مراجع قضایی، بیان شد که با توجه به درخواست شرکت کف، مقرر شده است که دعاوی از طریق گفتگو حل و فصل شود و کلیه اقساط تولی پرس تعدیل گردد. همچنین مهلت 2 ماهه‌ای جهت ساماندهی بانک‌ها جهت پرداخت اقساط داده شده است.
  • در خصوص دریافتنی‌های تجاری و غیرتجاری مشتمل بر مطالبات سنواتی از مشتریان شرکت‌های فرعی، بخشی از مطالبات از کیمادیا عراق در سال 97 به میزان 340 میلیارد ریال و بخشی از آن به میزان 50 میلیارد ریال از ابتدای سال 98 تا کنون وصول شده است.
  • در خصوص برگشت منابع ارزی حاصل از صادرات برخی از شرکت‌های فرعی (عمدتا شرکت‌های البرز دارو و سبحان دارو)، طبق اظهارت مدیریت، ارز مربوط به صادرات به عراق است که به بانک ملی عراق تحویل داده شده است. از آنجایی‌که انتقال ارز از درگاه بانک ملی بوده است، به نظر می‌رسد مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته باشد.

نکات مهم گزارش هیات مدیره به مجمع عادی سالیانه سرمایه گذاری البرز

  • درآمد عملیاتی تلفیقی سال 97 نسبت به 96، 21 درصد افزایش، سود عملیاتی 46 درصد افزایش و سود خالص 81 درصد افزایش داشته است.
  • به دلیل مشکلاتی که در زمینه تحریم در سال97 وجود داشت، مشکلاتی در مورد تامین مواد اولیه، ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی، کمبود دارو به دلیل افزایش قاچاق دارو از کشور به سایر کشورها به خاطر پایین آمدن ارزش پول داخلی، ایجاد شد.
  • اقداماتی که شرکت گروه سرمایه‌گذاری البرز در حال اجرای آن‌هاست عبارتند از: تولید 45 محصول جدید،
  • به دلیل تحریم‌ها صادرات از 270 میلیارد ریال به 150 میلیارد رسیده است، اما شرکت، قصد افزایش صادرات به عراق را دارد. همچنین در زمینه همکاری‌های بین‌المللی، در زمینه تولید مواد اولیه دارویی، تولید محصولات  دارویی و … نشست و جلسات تخصصی برگزار خواهد شد.
  • پروژه‌هایی که شرکت قصد تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها را دارد عبارتند از:
  • تکمیل سبد محصولات،
  • تاسیس کارخانه در کشورهای عراق و سوریه به منظور تضمین ادامه فروش محصولات در این کشورها،
  • برنامه‌ریزی جهت اخذ استاندارد GMP.

پرسش و پاسخ سهامداران

پرسش1: چرا رشد سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری البرز 15 درصد است که نسبت به بقیه شرکت‌های سرمایه‌گذاری کم است؟ واگذاری شرکت البرز بالک با قیمت نامناسب در بازار چه دلیلی داشت؟

پاسخ: باید به صورت‌های مالی تلفیقی هم نگاه کرد. در شرکت‌هایی مثل پخش البرز، عملکرد خوب بود ولی تقسیم سود برای آن ممکن نبود. شرکت‌های البرز و سبحان دارو نسبتاً روند رشد منظمی داشتند. در مقایسه با سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری که طی برخی سال‌ها دچار افت شدید بودند، ذخیره سنگین می‌گرفتند که باعث می‌شد عملکرد شرکت را بالا نشان بدهد. در مقایسه با سایر شرکت‌ها، البرز دارو میزان تخفیف خیلی پایین‌تری را به مشتریان می‌دهد. هزینه مالی شرکت افزایش پیدا کرده است و دلیل رشد آن، خرید مواد اولیه به میزان 200 میلیارد تومان بوده است. زمانی که شرکت سرمایه گذاری البرز، البرز بالک را می‌فروخت، اگرچه 70 درصد آن را در اختیار داشت ولی شرکت زیان‌ده بود. بعد از واگذاری زمین و ساختمان آن، هم اکنون 35 درصد آن را در اختیار دارد ولی شرکت به میزان 2 میلیارد تومان به سوددهی رسیده است.

پرسش2: طبق بند 4-5 گزارش حسابرس و با توجه به اظهارت مدیریت در خصوص دریافت ارز و انتقال آن از طریق بانک ملی، اگر اظهارات مورد قبول واقع نشود امکان دار که صادرات به عراق با مشکل مواجه شود؟

پاسخ: از آنجایی‌که جهت انتقال ارز از راه‌های رسمی شرکت پیش رفته است و اگر قرار بر این باشد که قصوری برا شرکت در نظر گرفته بشود همان قصور هم برای بانک ملی در نظر گرفته می‎شود، بعید به نظر می‌رسد که مشکلی وجود داشته باشد.

پرسش3: اگر ارز 4200 تومانی حذف بشودف امکان دارد که مشکلی در زمینه صادرات پیش بیاید؟

پاسخ: خیر، صادرات توسعه پیدا می‌کند، چون ممنوعیت‌ها برداشته می‌شود.

پرسش4: افزایش نرخ فروش در 3 ماهه اول سال 1398 به چه میزان بوده است؟ برای ادامه سال پیش‌بینی می‌شود که چقدر باشد؟ حاشیه سود سال 98 مانند 97 خواهد بود یا بیشتر و یا کمتر می‌شود؟ تخفیف‌ها و برگشت از فروش چند درصد بوده است؟

پاسخ: وزارت بهداشت معمولا بعد از گذشت چند ماه از سال نرخ‌های افزایش را اعلام می‌کند. با توجه به افزایش قیمت ناشی از نیروی کار و انرژی، تقریباً بین 10 تا 15 درصد تاکنون افزایش داشته است. به نظر می‌رسد اگر نرخ ارز همانند الان باشد، کمتر از 10 درصد افزایش نرخ محصول خواهد داشت. چنانچه نرخ ارز افزایش داشته باشد و یا ارز 4200 تومانی حذف شود، تقریباً 20 درصد افزایش خواهد داشت. تخفیفات تقریبا همانند نیمه دوم سال گذشته بین 3 تا 5 درصد خواهد بود. با برگشت از فروش، شرکت ضرری را متحمل نمی‌شود. و میزان برگشت از فروش‌ها ناچیز است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها