گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی)

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی)
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) در تاریخ 24 تیر ماه 1398 در محل سالن سازمان حج و زيارت برگزار شد.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) : 24 تیر ماه 1398

سود هر سهم سال: 69 تومان

سود تقسیمی مصوب: 15 تومان

خلاصه موارد مطرح شده توسط مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران

  • در سال 97 برای اولین بار شرکت توانست سطح تولید کنسانتره را به بالای 1.8 میلیون تن  و کاتد را به 298 هزار تن برساند. برآورد می‌شود ظرفیت شرکت در دو سال آینده به بالای 400 هزار تن کاتد برسد که گلوگاه اصلی تولید، کمبود کنسانتره تولیدی است.
  • مصرف فعلی مس کاتد در دنیا حدود 24 میلیون تن است که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته مصرف آن به بیش از 26 میلیون تن در سال 2023خواهد رسید. از دلایل رشد مس تولید خودرو برقی است به طوری که در 20 سال آینده 30 درصد خودروهای کل دنیا برقی خواهد شد. به علاوه کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا، به دنبال توسعه زیرساخت‌های خود هستند و در این راستا سرمایه‌گذاری در صنایع هوایی و فضایی افزایش زیادی داشته است که به تبع آن مصرف مس نیز صعودی خواهد شد.
  • تولید و مصرف مس در دنیا از سال 1900 تا 2000 با شیب کم رشد کرده است. اما در 18 سال اخیر (2000 تا 2018) جهش قابل توجهی داشته است. این صنعت در ایران نباید از دنیا عقب بماند. لازم است فملی در کمترین زمان با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید ظرفیت تولیدی و سهم خود را در این بازارها افزایش دهد.
  • کشور ترکیه با مصرف سالانه 550 هزار تن مس کاتد بهترین بازار برای محصولات شرکت است. اما به دلیل محدودیت در ظرفیت تولید، این بازار را از دست داده‌ایم. در شرایط کنونی که در معرض تحریم‌های بین‌الملل قرار داریم و حمل محصولات با کشتی برای شرکت غیر ممکن است، لازم است سهم از بازار کشورهایی مانند ترکیه افزایش یابد.
  • در دنیا به طور متوسط برای سرمایه‌گذاری تولید هر تن مس 13،000 دلار لازم است. این مبلغ برای ایران 8,000 دلار است و این یک مزیت رقابتی برای شرکت محسوب می‌شود.
  • در سال 2018 قیمت هر تن مس از 6,100 تا 6,500 دلار نوسان داشته است. برآورد قیمت در سال 2019 به طور متوسط 6,404 است. به دلیل افزایش در مصرف و تقاضای مس برآورد می‌شود قیمت آن تا سال 2023 به 7,528 دلار برسد.
  • شرکت دو استراتژی برای توسعه دارد. اول به دنبال افزایش ذخایر از طریق اکتشاف است. ذخایر فعلی بالای 30 میلیون تن است و شرکت همچنان به دنبال افزایش آن است. با این میزان ذخیره نیاز شرکت به مواد اولیه تا 55 سال آینده را تامین شده است. دوم اینکه شرکت به دنبال توسعه از لحاظ فنی است. اکنون 21 پروژه در حال ساخت دارد که برای تکمیل آن 1,800 میلیون یورو و 130 هزار میلیارد ریال سرمایه لازم دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌گردد سود تقسیمی شرکت به میزان حداقل تصویب گردد.

خلاصه گزارش حسابرسی

اظهار نظر حسابرس نسبت به صورت‎‌های مالی مشروط بود که بند مهم آن در ادامه آمده است:

  • بر اساس آخرین وضعیت مالی صندوق بازنشستگی کارکنان مس، میزان کسری منابع صندوق برای ایفای تعهدات در قبال بازنشستگان 9,865 میلیارد ریال تعیین شده که لازم است ذخیره در صورت‌های مالی منظور گردد که از این بابت سود انباشته کاهش و ذخیره افزایش خواهد یافت.

حواشی مجمع عادی سالیانه فملی

  • انتقاد سهام‌داران از مدیر عامل و پرسش و پاسخ آن با اعتراض و برخورد تند کارگران حاضر در مجمع مواجه شد و این امر نظم جلسه را به هم ریخته بود و حتی در یک مورد امکان درگیری فیزیکی نیز وجود داشت که با دخالت حراست متوقف شد.
  • نماینده بورس به نحوه برگزاری مجمع اعتراض و بیان کرد که گزارش آن را به سازمان بورس ارائه خواهد داد.

پرسش و پاسخ سهامداران

سوال اول: حقوق دولتی قبلاً 4 درصد بود که در سال 97 این عدد به 12 درصد رسیده است. دلیل آن چیست و چرا مدیریت در این راستا هیچ اقدامی نکرده است؟

جواب: در سال 97 تلاش‌هایی صورت گرفت که نتیجه آن در آن سال دیده نشد. برای سال 98 قول بازنگری داده‌اند و کاهش خواهد یافت.

سوال دوم: برای دور زدن تحریم‌ها در کشور چین شرکتی ثبت شده است. گزارشی از فعالیت آن ارائه دهید.

جواب: شرکت در حال تاسیس است و هیچ گونه فعالیتی تا کنون نداشته است. لازم به ذکر است که مدیر مالی شرکت بعد از مجمع وجود چنین شرکتی را انکار و توضیحات مدیر عامل در این رابطه را اشتباه اعلام کرد.

سوال سوم: با وجود این‌که قیمت سهام‌ خیلی از شرکت‌ها بیش از 3 برابر رشد داشته است، چرا قیمت سهام این شرکت فقط دو برابر رشد کرده است؟

جواب: ما اعتقاد داریم ارزش سهم بیشتر از قیمت بازار آن است باید برای افزایش آن برنامه داشته باشیم.

سوال چهارم: کنسانتره مس صادراتی دارای چند درصد خلوص است؟

جواب: 23.5 درصد

سوال پنجم: چرا در سال 96 با اختلاف زیاد حجم فروش کنسانتره مس بالا و کاتد پایین اما در سال 97 حجم فروش کنسانتره مس پایین و کاتد بالا بود؟

جواب: به دلیل اورهال و تعمیرات اساسی در سال 96 شرکت نتوانست مس کاتد تولید کند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها