گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت خودروسازی سایپا

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت خودروسازی سایپا
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت خودروسازی سایپا (خساپا) در تاریخ 31 تیر ماه 1398 در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت خودروسازی سایپا (خساپا) : 31 تیر ماه 98

زیان هر سهم: 1422 ریال

سود تقسیم شده: عدم تقسیم سود به علت زیان

نکات مهم گزارش حسابرسی

  • اظهار نظر حسابرس: مشروط
  • موضوع مغایرت و عدم توافقنامه حساب شرکت پارس خودرو و مگاموتور با شرکت رنو پارس در سنوات گذشته و سال جاری عمدتا بابت ما به التفاوت نرخ ارز در خرید و فروش های شرکت رنو پارس با شرکت فوق الذکر بوده است. مذاکرات و جلسات مربوط به این موضوع به دلیل توقف فعالیت شرکت رنو در ایران مسکوت مانده است.
  • سهام شرکت تاپکو درسال 1389 به مبلغ 900 میلیارد ریال خریداری گردید که به دلیل کتمان برخی حقایق از سوی فروشنده و تعیین ارزش شرکت بیش از ارزش واقعی، مابقی ثمن معامله از سوی شرکت سایپا پرداخت نگردید. این موضوع در حال حاضر در مجتمع قضایی در حال بررسی و پیگیری است.

نکات مهم گزارش هیات مدیره به مجمع خساپا

  • مبلغ فروش 29 درصد نسبت به سال گذشته با کاهش رو به رو بوده است که علت اصلی کاهش 37 درصدی مقدار تولیدات بوده است. در واقع عدم تامین نقدینگی و کسری برای تامین قطعات از دلایل مهم کاهش تولید بوده اند.
  • علیرغم کاهش تولیدات، شرکت سایپا با افزایش سهم در بازار رو به رو بوده است.
  • درصد افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی خودروی پراید در انتهای اسفند ماه سال 1397 با رشد 108% مواجه بوده است، حال آنکه نرخ فروش چیزی در حدود 60 تا 70 درصد رشد یافته است.
  • چنانچه تحریم ها در سال جاری رفع گردند و امکان عقد قرارداد با شرکای خارجی برقرار شود نسبت به سال 97 تولیدات 73درصد رشد خواهد داشت. در حالتی که این اتفاق نیفتد، پیش بینی شرکت رشد 39 درصدی تولید و فروش می باشد. در سه ماهه نخست سال جاری 86 درصد برنامه تولید گروه سایپا محقق شد.
  • شرکت قصد دارد تا انتهای دی ماه سال جاری کلیه تعهدات خود اعم از تعهدات معوق و سررسید شده را پوشش داده و پرداخت نمایند.
  • از جمله استراتژی های کلان در توسعه محصولات، خروج پراید از سبد محصولات گروه سایپا و جایگزینی آن با خودروهای گروه X100 در انتهای سال 1398 می‌باشد.
  • علیرغم آنچه که باور عمومی است صادرات برای این شرکت حاشیه سود بسیار بالایی را به همراه دارد. بنابراین شرکت تصمیم دارد در سال 1398، 10,000 دستگاه از محصولاتش را صادر نماید. عمده مقاصد صادراتی گروه سایپا، سه کشور عراق، سوریه و لبنان هستند.
  • جهت خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت، راهکار شرکت تجدید ارزیابی دارایی ها میباشد.  
  • مواد اولیه عمده شرکت، یعنی فولاد آلیاژی، آلومینیوم و مس هرکدام به ترتیب، 103 ، 102 و 89 درصد افزایش قیمت در سال 1397 داشته اند.
  • میزان ارزبری به ازای هر محصول برای خانواده پراید معادل 1770 دلار است.
  • تعهدات غیر قابل تحویل شرکت سایپا مجموعا شامل 54,000 دستگاه خودرو مانند رنو، برلیانس، ولوو و… می باشد.
  • تولیدات مربوط به محصولات جدید خانواده کوییک و خانواده ساینا در سال 98 به بازار ورود پیدا خواهند کرد. پروژه SP1 دو محصول سدان و کراس اور درسال 1399 و پروژه SP0 سه محصول سدان، هاچ بک و کراس اور در سال 1400 وارد بازار خواهند شد.

پرسش و پاسخ سهامداران

پرسش اول: با توجه به مشکلات عمده ای که شرکت با آن مواجه است چرا از دولت کمک گرفته نمیشود؟

پاسخ: اقداماتی در همین راستا انجام شده است، اما شرکت امیدی به کمک دولت ندارد و برنامه ریزی ها به نحوی شکل گرفته است که تمرکز اصلی بر توان و پتانسیل خود شرکت باشد.

پرسش دوم: چرا افزایش نرخ محصولات را متناسب با افزایش نرخ تورم لحاظ نکرده اید؟

پاسخ: از بهمن ماه سال 97 به قبل کلیهء قیمت ها قدیمی بوده اند. بنابراین تعداد زیادی تعهدات وجود دارد که شرکت ملزم است با قیمت های قدیمی آنها را ایفا کند اما از دهم بهمن ماه به بعد قیمت ها بروزرسانی شده و تعدادی از محصولات نیز در حاشیه سود قرار گرفتند. تولید محصول پراید در سال 98 صرفا تا جایی ادامه دارد که بتوان از عهده عمل به تعهدات قدیمی برآمد.

پرسش سوم: قرارداد هایی توسط شرکت هایی مانند رنو و سیتروئن لغو شده اند، آیا شرکت از این بابت ادعای خسارت کرده است؟

پاسخ: گروه سایپا به دنبال پیگیری این موارد است. علیه شرکت هایی که اقدام به لغو قرارداد کرده اند دعواهای حقوقی بین المللی ایجاد شده است. به هر حال انجام این فرایند زمان بر است.

پرسش چهارم: اقدامی در راستای افزایش نرخ های دستوری صورت گرفته است؟

پاسخ: بله، شرکت سایپا و شرکت ایران خودرو، به صورت مشترک در حال پیگیری برای افزایش نرخ فروش محصولات هستند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها